Logan 1.4 MPI 8V 272.000 km op LPG....wanneer houdt het op ?

  • vleutmans

    Hoi allemaal,

    Vleutmans is weer in tha house om te melden dat zijn Dacia Logan sedan 1.4 MPI  nog steeds in leven is met 272000 km op de teller op LPG  :-)

    Het enige wat ik merk aan mijn auto is dat ie wat slechter start “op benzine” dus ik vermoed dat de benzinepomp vervuild is (injectorreiniger al geprobeerd namelijk).

    De short term fuel trim is veel te hoog op benzine  (de ECU moet te arm mengsel compenseren), dus of de benzinepomp is versleten of de benzine injectoren zo weinig gebruikt dat het sproeibeeld door vervuiling is aangetast. Ik laat als “workaround” de benzinepomp 2 maal opvoeren en zo gaat het alweer een jaartje goed.

    Zodra de auto overschakelt op LPG heb ik “full power” en gaat ie als een speer met 75 trappelende paardjes onder de motorkap  :-)

    Gr.

    Michel

  • vleutmans

    Er schijnt geen extern/los benzinefilter op de Dacia te zitten.  De benzinepomp zit rechtsachter onder de achterbank en is een all-in-one, dus incl. zeefje oid. De auto start nog steeds na 2 maal opvoeren en dat gaat al een jaar goed, zoals ik schreef.

    P.S. volgens de LPG (vialle) inbouwer draait de benzinepomp altijd…ook al rijd je op LPG.  Mogelijk is dat nog beter voor de pomp dan stilstaan?

    We zullen zien wanneer de benzinepomp ermee ophoudt….en dan gaat starten op LPG helaas niet  :-)

    Gr.

    Michel

  • Ruud

    @thei,

    Als ik me niet vergis heeft Michel een Vialle installatie, en deze procedure ‘ lpg knop indrukken en ingedrukt houden en contact maken’ schakelt zijn AFS (Automatically Fuel Switch) beveiliging uit.

    Dat betekent dat de zg reserve brandstof in de lpg tank ook gebruikt kan worden, en de lpi pomp niet meer ‘ met zijn voeten in de lpg staat’.

    Dat kan de levensduur van de lpg pomp (in de tank bij Vialle) aardig verkorten.

    Mgr

    Ruud

  • Ruud

    @michel,

    Wauw dat is een zeeeer respectabele KM-stand bij een 8 kleppen motor waarbij de kleppen met het handje gesteld moeten worden.

    Ik heb in het verleden regelmatig voor de 250.000 KM in combinatie met 8 kleppen motoren de cilinderkop moeten vervangen.

    De conclusie is dat die mensen waarschijnlijk last hadden van een extreem zware rechtervoet of dat jij een hele lichte rechtervoet hebt.

  • vleutmans

    Hoi Ruud,

    Een conclusie kan ook zijn dat Flashlube echt werkt  :-)   Dat lijkt me een optie die we zeker niet over het hoofd moeten zien, aangezien flashlube er al bijna vanaf het begin in zit.

    Ik rijd niet altijd met lichte rechtervoet en ook niet altijd zwaar.  Aangezien ik een man ben heb ik ‘gevoel’ voor de techniek, dus rij ik de motor altijd rustig warm en daarna niet als een slak, maar ook niet als een F1 coureur.  Tevens hoef ik als man ook niet op de toerenteller te kijken wanneer ik over moet schakelen of terug moet schaken in versnelling  :-)   .  Ik vraag me af hoeveel vrouwen gaan “happen”. 

    Gr.

    Michel

  • vleutmans

    Hoi pekkick,

    Het minder starten op benzine is na de 2 ton begonnen, en waarschijnlijk is de benzinepomp wat versleten….maar nog niet kapot.

    Tip:  mocht je ooit “misfires” op LPG hebben, (schokjes bij vol gas) controleer dan de electrodeafstand van je bougies en zet ze op 0.6 mm. Je kan ze met een voelertje eenvoudig op juiste afstand “tikken” door de bougie met z'n electrode zacht tegen iets zwaars te tikken…en dan meten.

    Mijn bougies  (nieuwe merkbougies) stonden op 0.9 mm…..veel te grote afstand, dus zeker voor LPG (is kritischer)..   0.6 mm doet wonderen op LPG.

    Gr.

    Michel

     

  • Ruud

    @Michel,

    Leuk dat jij ook overtuigd ben van de noodzaak om de elektrode afstand wat krapper te zetten bij lpg.

    Kost geen drol en toch een merkbaar resultaat, het zijn de kleine dingetjes die het hem doen zullen we maar zeggen.

    Mgr

    Ruud