LED lampen

  • Maurits

    Ik kom regelmatig afvertenties tegen waarin LED-lampen worden aangeboden. LED-lampen hebben een grotere lichtopbrengs dan vergelijkbare halogeen-lampen. Vandaar mijn vraag;

    Kan je deze zondermeer in de bestaande koplamp units plaatsen?

    N.B. Voor de prijs hoef je het niet te doen. LED-lampen zijn niet duurder dan halogeen-lampen en gaan -meer dan- een auto leeftijd mee!

  • vleutmans

    Ik heb een maandje geleden LED koplampverlichting gemonteerd in m'n Dacia Logan uit 2006  (setje van 30 euro incl. verzenden, merk  “Nighteye”  type “H4” op aliexpress). Dit setje heeft tevens grootlicht optie, en dat werkt ook prima.

    Het bijzondere aan dit setje is dat de ledlamp mechanisch de halogeenlamp benaderd door aanwezigheid van hetzelfde type reflectortje voor dimlicht.

    Het lichtbeeld benadert hierdoor dat van de orginele halogeenlampen en de lichtopbrengst is ook prima.  Tevens heb ik geen seinende tegenliggers gehad.

    Dus mijn ervaring tot nu toe:   Acceptabel lichtbeeld, goede lichtopbrengst, nauwelijks warmteontwikkeling.

    APK goedkeur ?    Ik weet het niet zeker , dus voor alle zekerheid zet ik snel even gloeilampen erin voor de APK. Een klusje van 10 minuten.

    Levensduur?  100.000 uur staat erop, maar met 10.000 uur ben ik al tevreden, omdat dat al veel langer is dan standaard halogeenverlichting.

    Gr.

    Michel