Advies gevraagd: Brommend geluid bij 80 km/u Dacia Logan MCV 2012/2011 1.6.16V herkenbaar?

  • John

    Wij rijden al jaren vol tevredenheid in een Dacia Logan MCV 1.6 16V uit 2010 op LPG. Gezien de leeftijd en de km stand kijken we zo af en toe al naar een jongere vervanging. Wederom hetzelfde model omdat we graag een praktische en betaalbare 7 persoons op LPG hebben.

    Vandaag hebben we proefgereden met een exemplaar uit 2012. Hier zit tov van onze MCV een versnellingsbak in met gewijzigde verhoudingen van de vijfde versnelling. Een positief genot qua geluid op de snelweg. Echter…. Als we in de vijfde versnelling 80km/h reden en wilden versnellen dan kwam er een zwaar brommend geluid. Dit was tussen 2000 en 2500 toeren, daarna weer weg. In de vierde vernelling was het bij dezelfde toeren ook hoorbaar (maar korter) in de andere versnellingen niet.

    Volgens de vekopende garage is dit mogelijk onderdeel van de gewijzigede verhouding in de versnellingsbak en kan er waarschijnlijk weinig aan worden gedaan. Wie kan zijn/haar ervaring delen van een Dacia Logan MCV met 1.6 16V motor en de gewijzigde versnellingsbak (2011 en 2012) en of dit wel/niet herkenbaar is.

    Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen.

    Groeten,

    John

  • zdacia3

    een zwaar brommend geluid in een hoge versnelling met een te lage snelheid lijkt mij een normaal geluid, zeker bij 80 km /h . toerental is te laag dus gewoon terugschakelen. En als je de airco en verlichting aan hebt is het nog duidelijker waarneembaar. Bij de nieuwe drie cylinder moet het eea op toeren gehouden worden en zal het motortje flink tegensputteren bij een te laag toerental.

    heb beide mcv's gehad, zou mij niet te druk maken. het is niet de nieuwste motor maar wel een goede

    MCV