Duster 1.6 Bifuell met toerental problemen.

  • Beige Dune

    Nee, klopt, we staan er niet alleen voor, en dus blijkbaar ook niet alleen de Duster.

    Wat ik dan wel raar vind is dat er zo “luchtig”over wordt gedaan, terwijl er europees gezien toch een groot aantal gedupeerden zijn, die een auto hebben waar ze niet echt tevreden mee zijn.

    Hoe zou je het proces bij Daca kunnen “versnellen”, zodat ze daadwerkelijk over gaan tot actie?

    Is er een instantie die enige druk uit kan oefenen? Bovag? ANWB? wie?

    Ik ben bij de dealer geweest waar ik de auto gekocht heb. Een afspraak voor 30 april (!) staat.

    Tijdens de uitleg van het probleem, begon de medewerker te vertellen dat dit normaal is, dat de motor hoge toeren gaat draaien om het LPG systeem schoon te blazen….!!?? Daar nam ik natuurlijk geen genoegen mee, de auto moet gewoon doen wat hij moet doen, en dat is een normaal toerental draaien. Ik kan me toch gewoon beroepen op de garantie neem ik aan?

  • Andre

    Deze week nieuwe update gehad, probleem blijft volgens dealer en moet er een nieuwe computer in!

    Ons verhaal begint op 29 maart met onze nieuw afgeleverde Dacia Duster Prestige op LPG:

    Probleem van deze nieuwe LPG Duster is een probleem, waar blijkbaar behoorlijk veel nieuwe kopers mee te maken hebben gekregen. In Duitsland wordt dit euvel al vanaf november besproken. Veel Duster lpg rijders en volgens Renault Nederland ook andere auto’s hebben een probleem met de koppeling. Als wij schakelden, dan ging het toerental vervolgens niet naar beneden maar juist omhoog en bleef dan een paar seconden hangen. Bij ons ging het toerental zelfs tussen de 1000 en 2000 omhoog, bij anderen blijft het beperkt tot een paar honderd toeren! Bij een aantal gemelde gevallen blijft het toerental “alleen” hangen. Lastig en gevaarlijk werd het voor ons in de file.Telkens als je op wilde trekken, dan schokte de auto naar voren op het moment dat je de koppeling gebruikte. Omdat er door ons 3 dagen in de week in de file gereden moet worden was dit euvel voor ons ontoelaatbaar! 

    Bij het bezoek aan de dealer, werd het probleem erkend, hij zou nagekeken worden en kregen we tijdelijk een ander autootje mee  Na wat onderzoeken en het niet kunnen verhelpen vd storing, zou er met Renault Nederland overlegd gaan worden. Ondertussen kregen we een ongemakkelijk gevoel bij dit probleem en zijn we op internet gaan zoeken of dit probleem bij meerdere kopers bekend zou zijn. Tot onze grote verbazing bleek het probleem zich al van minimaal begin november 2018 voor te doen. Op Duitse sites wordt hier uitgebreid over gesproken in Nederland is er nog weinig ruchtbaarheid. Het zou om een softwareprobleem gaan, wat niet snel opgelost kon worden. Ik vond een op  27-02 geplaatste reactie van Dacia met de mogelijke oplossing, er moet een nieuwe software update komen en die wordt pas in juni verwacht (Lösungsnummer 51766). 

    Vervolgens hebben wij Renault Nederland een mail gestuurd. We hebben daarin gemeld welke info we gevonden hebben. Tevens gaven wij aan, dat we niet kunnen begrijpen dat deze probleemauto’s willens en wetens aan ons en andere nieuwe klanten afgeleverd worden. Sterker nog, je wordt in het geheel niet in kennis gesteld. Je moet het probleem eerst ondervinden en dan in conclaaf gaan met je dealer. Vervolgens mag je in een aantal maanden in een probleem auto gaan rijden of hopen op een inruil auto. Ik dreigde vervolgens de media te informeren als ze geen openheid van zaken zouden gaan geven. Renault reageerde vervolgens heel snel telefonisch, het probleem blijkt inderdaad een software probleem te zijn, echter verwachten ze in mei het probleem opgelost te hebben. We mogen nog even tot eind april in ons tijdelijke autootje blijven rijden. Uiterlijk eind april zouden we gebeld worden om de voortgang te bespreken. Wel word ik nog bedankt voor de duidelijke uitleg van het probleem en mijn kijk over het handelen van Dacia/Renault. Ze nemen mijn woorden ter harte en gaan de dealers adviseren om nieuwe kopers te leren rijden en omgaan met het mankement. Uiteindelijk wordt het eind april maar komt er geen telefoontje, we wachten nog 1 week er reageren dan uitermate teleurgesteld en geven aan, actie te willen gaan ondernemen. Weer komt er heel snel daarna weer een telefonische reactie. Excuses, en waren nog niet gebeld omdat ze al ruim 1 week heel erg druk met onze auto bezig zijn. Ze hopen en verwachten dat de auto eind vd week klaar zal zijn. Beloofd wordt, dat we op het eind vd week in ieder geval door Renault Nederland gebeld te zullen worden. U raad het al, weer geen telefoontje en begin ik langzaam mijn verhaal op papier te zetten. De maandag erna het is nu al 13 mei, word ik gebeld door mijn dealer. Ze hadden inmiddels de software update gehad en zijn ermee aan de slag gegaan. Helaas, de update zorgt er niet voor, dat het probleem voor 100% opgelost wordt. De nieuwe verwachte oplossing, er moet een nieuwe computer in. Er is echter wel weer een probleem, computer is op korte termijn niet leverbaar en wordt het een backorder. Waarschijnlijk hebben er inmiddels al een paar honderd europeesche dealers deze computer besteld of worden deze besteld en worden we net als vele anderen misschien in de wachtkamer gezet! Ik heb gelijk weer Renault Nederland gemaild. Vandaag 14 mei kregen we weer excuses, met de toezegging dat ze er bovenop zitten.

    Tijdens een van mijn mails naar Renault heb ik aangegeven dat ik me niet kan voorstellen dat het zo lang (ruim ½ jaar) moet duren, voordat het mankement pas verholpen kan worden. Ik gaf daarbij aan dat ik het vermoeden had, dat het probleem wel opgelost kan worden, maar dat dit misschien te kostbaar is voor Renault. Heb ik misschien gelijk met deze veronderstelling, nu blijkt dat er in onze auto een geheel nieuwe computer vervangen moet gaan worden???

    Mocht u inmiddels ook helemaal genoeg hebben van deze problemen, dan kunt u mij mailen naar ideevantwee@live.nl. Dan kunnen misschien de krachten gebundeld worden. Want ik ben inmiddels klaar voor, om zelf vervolg stappen te gaan ondernemen of hieraan te gaan meewerken! Ik laat u vanaf nu, de voortgang van ons probleem op deze site weten.

  • Thei

    Ik heb een afspraak bij mijn dealer staan om een softwareupdate te laten doen,de lang verwachte softwareupedate heet 51766.

    Ben benieuwd of deze mijn problemen laat verdwijnen.

  • Beige Dune

    Ik heb ondertussen ook een afspraak staan. Duidelijk doorgegeven wat het probleem is en dat er een softwareupdate beschikbaar is.

    De garage wil de auto graag “koud”hebben om zo e.e.a. goed uit te kunnen lezen.

    Er werd ook gesproken over het gasklephuis…..

    Ik ben erg benieuwd wat de reparatie gaat opleveren…..?

    Hebben anderen hun Duster al ter reparatie aangeboden? en wat was het resultaat?

    Oh ja, ik ben de auto dus bijna twee dagen kwijt, vervangend vervoer zit niet in de garantie, dus ik mag een auto huren….#slechte service

  • Thei

    Krijg bij Janssen Kerres in Sittard altijd een gratis leenauto,of het nu een garantie geval of een beurt is.

    Zal dan wel aan je dealer liggen,die slechte service.

    Maar kijk eens in de garantie voorwaarden wat daar in staat over vervangend vervoer.

  • Wim

    Beste ik heb dit probleem met mijn Sandero sce van 02-217. Ondertussen al een jaar met dit probleem. Ik heb een klacht ingediend bij Dacia en een second opinion gevraagd bij de Renault garage van een vriend van mij. Volgende week wordt wagen volledig getest op oliedruk mengsel riem ect. Dit heeft de hoofdzetel van Frankrijk beslist (dus druk blijven zetten). Volgende problemen bij mijn Sandero: bedrading verwarming kortsluiting gegeven waardoor gans al de rest begon te flippen waaronder brandstofindicatie (wordt volgende week vervangen de vlotter dus). Deel bedrading zelfinbouw radio ( doe ik mijne kameraad). Ook de gasthuisklep was zogezegd vervangen…. Draaiknop verwarming vervangen.Dat de auto in toeren blijft hangen komt wss door het krappe mengsel (weinig olie veel lucht). Tce heeft dit probleem niet wel stotteren met koude motor. Gemakkelijk op te lossen door in eco te rijden voor 15 minuutjes. Slecht werkende vlotters bekend bij Dacia en Renault!

  • Wim

    *gashuisklep* problemen zijn begonnen na de kortsluiting! Hou jullie op de hoogte

  • Thei

    Vandaag heeft mijn Duster de software update gekregen en dat werkt perfect,nergens meer last van.

  • Duster II

    Hey Thei,

    Goed te horen, mijn afspraak staat gepland voor 25 juni…ik hoop dat dit bij mij ook de problemen oplost.

    Nog even een andere vraag; wat is jouw gemiddelde verbruik op LPG?

    Bedankt voor je reactie….

  • Thei

    1:10,5 maar ik heb wel een zware rechtervoet.

    Lange stukken autoweg 1:12,maar rij dan wel ca 140km/h constant,behalve bij de flitspalen en controles.