Remleiding MCV vervangen

  • De D van

    De achterremleidingen van mijn Dacia MCV uit 2007 zijn verroest en niet meer te fixen met een schuurpapiertje en tecktyl.

    Nu zegt de garage dat de hele benzinetank verwijderd moet worden om de leidingen te vervangen. Dit zou ongeveer 400 euro kosten incl. materiaal en nieuwe remvloeistof. Ze voeren het uit in koper.

    Ik vraag me af of het vervangen van de leidingen echt zoveel werk is. Garage zegt minimaal 2 uur bezig te zijn en misschien langer. Ik heb al wat gegoogled, maar kom er niet achter of dit verhaal van de garage klopt. Iemand ervaring hiermee?

  • Thei

    Het uurtarief voor Dacia is vastgelegd door Renault en bedraagt ca €55 per uur,pak hem beet ca 5 m koperen leiding en wat koppelingstukken€60,samen dus €170 exl BTW .

    Vraag me af hoe hun dan aan €400 komen.

  • De D van

    Dank voor reactie Thei. Ik wist niet dat het uurtarief voor Dacia vast staat. Kan ik dat ergens terug zien?

    Dealer zegt: Materiaal 37 ex. BTW + Remvloeistof vervangen 65 ex. BTW en 250 euro ex. BTW als arbeidsloon. Totaal ongeveer 400 euro incl. BTW

  • De D van

    Als ik Google op ‘uurtarief Dacia’ vind ik een folder uit 2019, waarin staat dat voor de Dacia Duster een uurtarief van 90 euro wordt gebruikt om accessoires te monteren, daar staat bij dat dit een richtbedrag is en je bij je Dealer moet informeren naar de actuele prijs. Ik vermoed dat vaste uurtarieven voor Dacia niet (meer) bestaan.

  • Thei

    Mijn dealer rekent €55 per uur voor Dacia en €75 voor Renault en vertelde dat die uurtarieven vastgesteld zijn door Renault,of er moet sinds vorig jaar wat zijn veranderd.

  • De D van

    Op zich is het bedrag nog wel te begrijpen als de benzinetank er echt af is geweest, maar ik vraag me af of dit wel het geval is. Met een beetje prutsen en buigen zou het in een uurtje gedaan kunnen zijn. Het gaat om koper leiding, geen voorgebogen ijzeren. De dealer rekent 130 incl. BTW en kent geen verschil tussen Dacia/Renault. Mag ik vragen bij welke dealer jij hem in onderhoud hebt?

    Post was bewerkt op 04-07-2019 09:28 door De D van

  • Thei

    Janssen-Kerres in Sittard.

  • De D van

    Ik heb even de telefoon gepakt. Bij mij in de buurt alles 1 tarief. Ook Janssen-Kerres in Helmond kent 1 tarief n.m. 108,30 incl. BTW en die vestiging in Sittard rekent voor Renault 120 euro incl. BTW en voor Dacia 92 euro incl. BTW. 

    Thei, je hebt echt geluk dat jij van Sittard gebruik kunt maken, want die verschillende prijzen lijken meer uitzondering dan regel.

  • Thei

    Mijn laatste rekening is van eind 2017,beurt van mijn 1e MCV,deze heb ik in 2018 ingeruild op weer een MCV,10000km mee gereden en weer ingeruild op een Duster,hier ook weer 10000km mee gereden en ingeruild op een Dokker.(alle auto's op LPG.)

    Het kan dus zijn dat de uurtarieven bij mijn dealer omhoog zijn gegaan,vandaar ook dat ik vertelde dat het uurtarief hier op €55 ligt.

    Nog 18500 km te gaan en dan weet ik het zeker,maar is een kwestie van 25 weken.