Instructie inbouw pollenfilter

  • Martin

    Interieurfilter Mann CU1829 (Brezan; 18,21 ex.; feb 2008)

    Benodigde tijd: ongeveer twee uur, inclusief voorbereiding en opruimen.

    Benodigd gereedschap: felle lamp (ook bij volle zon), kleine boormachine,

    metaal zaagblad, scherpe bijtel (20mm), platte metaal vijl groot en klein,

    stofzuiger.

    Gedurende de gehele werkzaamheden kan je naast de auto op de grond geknield

    blijven zitten, alleen moet je je soms in hele rare bochten wringen. Een

    spiegeltje kan daarbij zeer nuttig zijn, alleen werkt dat extra lastig

    i.v.m. het spiegelbeeld.

    !!! WAARSCHUWING !!! LET OP !!! WAARSCHUWING !!! LET OP !!!

    Direct achter de plaats waar het filter geplaatst gaat worden (aan de

    binnenkant) zit de warmtewisselaar/ radiateur voor de interieurverwarming.

    Hou het gereedschap recht, want een keer uitschieten en je hebt een kostbare

    lekkage!

    !!! WAARSCHUWING !!! LET OP !!! WAARSCHUWING !!! LET OP !!!

    Instructie:

    1) Boor aan weerszijden onder, waar je nog redelijk goed bij kan, drie

    gaatjes ( 2mm) vlak boven elkaar.

    2) Zaag aan weerszijde, van onder naar boven met een trekkende beweging.

    3) Boor nu ook aan de onderzijde drie gaatjes en zaag de onderzijde (ca. 2

    cm) los.

    4) Breek het plaatje, aan drie zijden los, nu naar buiten toe los.

    5) Gebruik de bijtel om kuntsstofresten weg te snijden.

    6) Vijl de zijkanten, onder en boven helemaal vlak.

    7) Zuig met een stofzuiger met een extra smal slangetje de binnenkant goed

    schoon.

    8) Zet de ventilator op de hoste, recirculatie, stand om eventueel

    achtergebleven stofdeeltjes weg te blazen.

    9) Plaats het filter, door het schuin in het gat te zetten en vervolgens

    omhoog te duwen. Het filter vouwt nu dubbel zonder te breken, want hierop is

    het gemaakt! Het laatste deel van het, inmiddels weer uitgeklapte filter,

    kan je nu recht in het gat vastklikken. De rand van het filter verbergt

    eventuele beschadigingen rond het gat.

    M.b.t. het Mann filter: Aan de onderzijde zit een schuimrandje. Dit moet je

    verwijderen om het filter vast te klikken. Aan de bovenzijde van het filter

    moet je, wil je het luchtdicht afsluiten, juist een, dunner, schuimrubber

    randje plakken. Wellicht dat dit bij het originele filter niet aan de orde is!

    N.B.. Het is zinloos om extra ruimte proberen te maken door de torx

    schroeven voor het filtergat los te draaien. Dit kunststof deel zit ook

    bovenin het dashboard nog vast. Ook kan het handschoenenkastje er niet uit.

    Dit zit vastgegoten aan het dashboard terwijl het deurtje zit gepopnageld.

  • Jos

    Zijn er bij de inbouw van het pollenfilter ook nog wat foto's gemaakt;dat het kan verduidelijken voor de wat minder technisch onderlegden of kun je er dan maar beter niet aan beginnen en je beperken tot de nylonkous?Martin schreef:

    >

    > Interieurfilter Mann CU1829 (Brezan; 18,21 ex.; feb 2008)

    >

    > Benodigde tijd: ongeveer twee uur, inclusief voorbereiding en

    > opruimen.

    >

    > Benodigd gereedschap: felle lamp (ook bij volle zon), kleine

    > boormachine,

    > metaal zaagblad, scherpe bijtel (20mm), platte metaal vijl

    > groot en klein,

    > stofzuiger.

    >

    > Gedurende de gehele werkzaamheden kan je naast de auto op de

    > grond geknield

    > blijven zitten, alleen moet je je soms in hele rare bochten

    > wringen. Een

    > spiegeltje kan daarbij zeer nuttig zijn, alleen werkt dat

    > extra lastig

    > i.v.m. het spiegelbeeld.

    >

    >

    > !!! WAARSCHUWING !!! LET OP !!! WAARSCHUWING

    > !!! LET OP !!!

    >

    > Direct achter de plaats waar het filter geplaatst gaat worden

    > (aan de

    > binnenkant) zit de warmtewisselaar/ radiateur voor de

    > interieurverwarming.

    > Hou het gereedschap recht, want een keer uitschieten en je

    > hebt een kostbare

    > lekkage!

    >

    > !!! WAARSCHUWING !!! LET OP !!! WAARSCHUWING

    > !!! LET OP !!!

    >

    >

    > Instructie:

    > 1) Boor aan weerszijden onder, waar je nog redelijk goed bij

    > kan, drie

    > gaatjes ( 2mm) vlak boven elkaar.

    > 2) Zaag aan weerszijde, van onder naar boven met een

    > trekkende beweging.

    > 3) Boor nu ook aan de onderzijde drie gaatjes en zaag de

    > onderzijde (ca. 2

    > cm) los.

    > 4) Breek het plaatje, aan drie zijden los, nu naar buiten toe

    > los.

    > 5) Gebruik de bijtel om kuntsstofresten weg te snijden.

    > 6) Vijl de zijkanten, onder en boven helemaal vlak.

    > 7) Zuig met een stofzuiger met een extra smal slangetje de

    > binnenkant goed

    > schoon.

    > 8) Zet de ventilator op de hoste, recirculatie, stand om

    > eventueel

    > achtergebleven stofdeeltjes weg te blazen.

    > 9) Plaats het filter, door het schuin in het gat te zetten en

    > vervolgens

    > omhoog te duwen. Het filter vouwt nu dubbel zonder te breken,

    > want hierop is

    > het gemaakt! Het laatste deel van het, inmiddels weer

    > uitgeklapte filter,

    > kan je nu recht in het gat vastklikken. De rand van het

    > filter verbergt

    > eventuele beschadigingen rond het gat.

    >

    > M.b.t. het Mann filter: Aan de onderzijde zit een

    > schuimrandje. Dit moet je

    > verwijderen om het filter vast te klikken. Aan de bovenzijde

    > van het filter

    > moet je, wil je het luchtdicht afsluiten, juist een, dunner,

    > schuimrubber

    > randje plakken. Wellicht dat dit bij het originele filter

    > niet aan de orde is!

    >

    > N.B.. Het is zinloos om extra ruimte proberen te maken door

    > de torx

    > schroeven voor het filtergat los te draaien. Dit kunststof

    > deel zit ook

    > bovenin het dashboard nog vast. Ook kan het

    > handschoenenkastje er niet uit.

    > Dit zit vastgegoten aan het dashboard terwijl het deurtje zit

    > gepopnageld.

  • Loek Muijsenberg

    op een duitse site nog goede foto's en beschrijvingen gevonden…

    http://www.motor-talk.de/forum/fuer-logan-gibt-es-keinen-pollenfilter-hier-ist-die-loesung-mit-anleitung-t1813470.html

  • lenders edwin

    ik heb een dacia sandero van 2009 met airco had hem jongst leden binnen gedaan v onderhoud ook zijde ze mij dat pollefilter moest veranderd worden tot ik mijn factuur kreeg en alles ondekte dat ze niets hebben veranderd en vast stelde dat ik nog met een sandero had zonder pollefilter en ze pas in juni2009 standaard plaatsen.heb klacht bij dacia ingediend zou wel graag zelf 1 plaatsen kan dit?

  • mcvjournaal

    Foto's inbouw pollenfilter Dacia Sandero vindt je hier: http://mcvjournaal.punt.nl/index.php?r=1&id=456763.

    (overigens is de inbouw bij de Dacia Logan MCV identiek).

    Alles over wijzigingen aan je Dacia vindt je natuurlijk terug in Dé Dacia Vraagbaak: http://mcvjournaal.punt.nl/index.php?r=1&id=473107&tbl_archief=0#473107.

    Herke & Brigit

    http://mcvjournaal.punt.nl/