vorstmelder ingebouwd

  • Dirk

    Nu het wat kouder aan het worden is miste ik toch iets wat ik al lang wou hebben en eigenlijk nog in geen één van mijn vorige auto's heb gehad.

    Een vorstmelder.

    Daarom ben ik even naar de plaatselijke electronica diy dealer gegaan en heb daar een vorstmelder van Velleman gekocht. Kitnummer is K2644.

    (zie google)

    Hier is het net in elkaar gesoldeerd.

    En hier staat hij ingebouwd in het dashboard.

    Het frontpaneel klikt vrij gemakkelijk weg , je moet wel van onder af beginnen want langs boven zitten twee haken die als scharnier werken.

    Ook zit er natuurlijk net een klem op de plaats waar ik de LED wou.

    Deze klem heb ik met een tank afgeknipt. En dan met een stanley mes verder afgesneden tot ik een egale ondergrond had. Vrij belangrijk, anders heb je kans dat je boor er langs gaat en je een ovaal gat krijgt.

    Ik heb wel een ultra bright LED gebruikt en niet de LED die bij de kit zit.

    Hopelijk straalt niet heel mijn auto rood als ik ik het donker rij tijdens een vriesnacht. :)

  • son of sam

    wat doet de vorst melder precies bij wat voor temperatuur gaat hij branden dan.

  • Avaka

    Leuk gedaan.

    Waar heb je de temp sensor gemonteerd?

    Zelf mis ik de buiten temperatuur meter die op mijn vorige auto zat. Die was erg nauwkeurig en gaf uiteraard ook een ‘vorst waarschuwing’ zodra die in de buurt van de nul graden kwam.

  • Dirk

    Je kan hem zelf wat bijregelen door middel van een regelbare weerstand.

    Maar volgens het boekje begint de LED te knipperen om en bij de 3 graden.

    Naarmate de temperatuur nog verder zakt blijft de LED steeds langer branden.

    En onder 0 brand de LED continu.

    Momenteel zit de sensor onder de bumber van voor.

    Ik weet nog niet goed of ik hem binnen in de bumper uit de wind (chill factor) of aan de buitenkant moet bevestigen voor het beste resultaat.

  • piewie

    Mijn vorstmelder gaat ook af als ik langs Huis ten Bosch rijdt. ;-)

  • Rudy

    Ziet er mooi uit Dirk,

    Ik kan uit ervaring spreken hoe belangrijk het is als het gaat ijzelen, ik reed een aantal jaren geleden naar Oostenrijk.

    Ik hoorde en zag ook een vorstwaarschuwing op mijn thermometer, viel me op dat ik de enige was die zijn snelheid liet zakken.

    Er waren stuntmannen met dikke auto, s die gewoon 180 KM/Uur reden, na zo, n 20 minuten lag er een dikke Audi om een dikke boom, motorblok lag 30 meter verder.

    Voor mij moest de vakantie nog beginnen, voor hen was alles afgelopen.

    Waarschuwingen kunnen we niet genoeg krijgen.

    Overigens leuk dat er nog mensen zijn die een soldeerbout vast kunnen houden.

    mgr

    Ruud

  • magomat

    Ik vindt het een mooi idee.

    ik heb ooit een ongeluk gehad door aanvriezende mist zonder dat ik het wist

    was het beginnen vriezen.

    heb je niet een paar foto's van waar je het hebt geplaatst enz.

    Echt goed idee

  • Dirk

    Helaas geen foto's

    Maar eens je het frontpaneel heb weggeklikt (langs onder beginnen) heb je een zee aan ruimte achter de bedieningsknoppen van de verluchting.

    Ik heb wel geen airco.

    Voor de rest heb ik het printplaatje gewoon in een klein kunstoffen doosje gestoken met een uitsparing in voor de draden.

    Dan alles dichtgetaped met isolatietape.

    Dit weegt allemaal zo goed als niets en alles hangt voorlopig gewoon los achter het dashboard. Zolang ik geen gerammel hoor zal dat ook zo blijven.

    De stroomvoorziening heb ik afgetakt van de schakelaar voor de electrische ramen.

    Die werkt enkel als het contact op staat. Zo staat de LED dus niet konstant te flitsen als de auto niet gebruikt wordt.

  • magomat

    ik heb de site bezocht bij vellemans ,maar zie nergens een prijs vermelding van hun te koop aangeboden waren.

    ik heb een mcv met airco op komst maar ik vermoed dat het wel zal meevallen om in te bouwen.

    alleen nog aan de prijscataloog gebraken.

    stoort het felle led je niet, ik vindt dat zoiets diskreet moet zijn.

    Toch leuk idee

  • t800

    Valt mee, voor mij mag het een beetje opvallen.

    Ik heb er nog een stickertje van een sneeuwkristal rondom aangebracht :)

    Als je vaak een passagier op de midden achterbank hebt dan kan je beter kiezen voor een minder felle led, of een andere montage plaats.

    Ik heb mijn led ook met een schuurpapiertje mat gemaakt. Geeft een meer diffuse lichtbundel.

    En maak alleen gaten in je nieuwe wagen als je het heel zeker weet :)

    Afhankelijk van waar je het kitje besteld/koopt zal het zo ongeveer op 10 Euro komen.