Plafondverlichting 5 pers MCV

  • Arnold Remkes

    De verlichting voor de achterpassagiers is minimaal. In de kofferbak zit een zijverlichting die ook nog onder het scherm schuil gaat.

    In de hemel zit wel een voorgevormd plaats waar de verlichting zou moeten zitten maar helaas geen voorziening voor de stroomaansluiting.

    De plafondverlichting is te bestellen.

    Nr. 144.102- onderdeelnummer 82 00 074 362. De kosten zijn € 17,66 incl BTW.

    Voor de aansluiting op het armatuurtje is een platte stekker nodig. Ik vond een passende stekker/snoertje in een doos met oude computerspullen. Electronicazaak of de Dealer??

    De draden verlengd met dun 3 aderig snoer.

    De uitsparing overgenomen van de voorste plafondverlichting. 15,3 x 3,9 cm

    De aansluiting moet van het kofferbaklampje komen.

    Het monteren is wel een priegel werkje. Het klepje voor het honderek er af wippen en dan met een flexibel staafje vanuit het gat in het midden naar de zijkant en dan maar proberen.

    Vervolgens langs de hemel bij het raam het draadje naar achter werken. Vervolgens naar beneden en naar het kofferbaklampje leiden.

    Met twee van die rode knijp conectoren (automaterialenzaak) de zaak aangesloten.

    Ik heb geen constante stroom aangebracht (zit die daar ergens?) zodat het lampje alleen op het openen en sluiten van de deuren reageerd. Je kan dus niet het lampje permanent laten branden. Komt misschien nog wel, het draadje ligt eral.

  • dacialogies

    Ik ondervond ook dat het achterin soms wat donker is.

    Dat heb ik opgelost door bij de ACTION voor nog geen € 2,= twee ronde LED lampjes te kopen die ik boven de achterbank en in de kofferbak met klitteband tegen het plafond heb bevestigd. Er zitten drie leds in, prima licht , waarvan je voorin ook geen last hebt als ze achterin willen lezen. En met leds duurt het ook heeel lang voor je de batterijtjes moet verwisselen :-) Idee stond trouwens ook eerder al op de site van Herke en Brigit.

    Bij Blokker is zo'n lampje zelfs voor iets meer te koop mét afstandbediening, maar dat vond ik een beetje onzin, ik moet al zo vaak zoeken…..

  • Jos D

    Arnold ook ik ga eerdaags verlichting monteren voor de achter bank in de daar voor al voorgevormde plek zoals je al beschreef.

    Waarom heb je niet dat armatuurtje aangesloten parralel op de voorste plafond verlichting.

    In dat geval heefd het precies dezelfde functie.

    Alleen even een draad trekken van de voortse naar de plek naar de achterste.

    Jos D

  • Outline

    Ik heb zelf ook verlichting boven de 2e zitrij gemaakt.

    Het makkelijkste is om de aansluiting voorin te maken. Het beste (met meeste ruimte) is om dit te doen in de linker voorruitstijl. Hier lopen de draden namelijk achter. Deze kun je er gewoon af halen (zit vastgeklikt).

    Om hier te komen, kun je het beste van achter naar voor werken.

    Eerst het gat uitsnijden, dan totale kabellengte afmeten.

    Vervolgens ga je via de linkerkant van de auto naar voren.

    Halverwege de lamp en de zijkant van de auto zit nog een mogelijkheid om de bekabeling vast te zetten. zit in de 7p ook daar vast.

    Het makkelijkste is om even de deurrubbers van de voor en achterdeur los te halen, samen met de handvatten en eventuele dakvak.

    Hierna kun je de dakhemel een stukje opzij halen zodat je wat meer ruimte met je handen hebt.

    Qua doorvoer kun je de kabel het best door de ‘tunnel’ laten lopen. Als je de hemel een beetje opzij hebt, zie je vanzelf wat ik bedoel. Hier kun je de kabel laten lopen zonder dat hij in de weg ligt voor bv je hemel.

    Voor aangekomen is het heel simpel: vanuit die tunnel/koker leg je ‘m parallel aan de originele kabel alwaar je ’m het beste ongeveer halverwege er bij kan zetten.

    Qua aansluiting van de extra lamp: ik kan/kon hier niet een originele connector voor krijgen. Ik heb de draden daarom maar op de aansluitingen van de lamp gesoldeerd. Komt het tenminste ook niet los!

    Overigens is dit stuk kabel wel via de dealer te verkrijgen. Alleen ben je dan wel zo'n 100 euro en een lange wachttijd verder! Niet echt interessant dus..

    Wie interesse heeft: mail maar voor de foto's.

  • Outline

    Wat ik nog vergeet te zeggen is dat de kabel die je gebruikt wel een dubbele isoaltie moet hebben. Dit ivm eventueel doorschuren van de kabel op eventuele scherpe delen.

    Op meerdere plekken vastzetten van de kabel zodat deze niet kan bewegen is ook aanbevolen.

  • Arnold Remkes

    Ik wist niet zeker of ik probleemloos naar voren kon komen. Ouline heeft het traject aangegeven. Ga ik wel veranderen t.z.t.

  • Outline

    Zowel Ger als Herke hebben om de foto's gevraagd. Er zal binnenkort dus wel een artikel over verschijnen.