K&N luchtfilter geplaatst 1.4MPI

  • Vleutmans

    Hoi allen,

    gisteren heb ik “puur voor de fun” een K&N luchtfilter geplaatst op m'n 1.4 MPI 8 kleppertje. Het betreft hier de K&N-57i type 57-0356.

    Het inbouwen ging relatief makkelijk, al heb ik wel enkele opmerkingen hierover.

    Het standaard luchtfilter kan met een dopsleutel 10mm verwijderd worden. Je maakt dan de 4 “ster”vormige bouten los. Let hierbij op dat onder je standaard luchtfilter nog een klein rubber slangetje losgetrokken moet worden op het moment dat je dit luchtfilter verwijdert.

    Enkele opmerkingen bij de bevestiging van het nieuwe filter:

    De bijgeleverde metalen bevestigingsbeugel dient een beetje verbogen te worden, omdat het filter anders niet netjes aansluit en valse lucht kan aanzuigen. Je zult zien als je het zo vastschroeft dat er een kleine opening richting de voorkant van de auto is.

    Ik het de metalen beugel iets verbogen met een waterpomptang. Het betreft hier gelukkig geen staal, dus dat ging prima.

    Van de twee bijgeleverde grote rubber afsluitringen hoef je er maar eentje te gebruiken voor de beste bevestiging.

    Wanneer je de bijgeleverde inbouwinstructie volgt en de aanpassingen zoals beschreven dan is het klusje zo geklaard.

    Veel success….VROEOEOEM !!!

    Vleutje

  • remcora

    Kan dit ook bij een 16mpi? Als ik door een bloesemregen rijd, heb ik roze auto van binnen.

  • Vleutmans

    Ik weet niet of je je reaktie serieus bedoelt, maar ik ga er even serieus op in.

    Het luchtfilter wat ik geplaatst heb is voor de aanzuiging van verse lucht door de motor. Het K&N filter heeft minder luchtweerstand, waardoor de motor makkelijker inademt als het ware.

    Het filter waar jij op doelt is waarschijnlijk een “pollenfilter”. Inderdaad is mijn interieur ook wel eens wat gelig van de pollen, hihi. goed voor de weerstand tegen allergieen zeg ik altijd maar.

    Via de zoekmachine van prikpagina vind je meer over inbouw van pollenfilters, zie bijvoorbeeld :

    http://www.prikpagina.nl/read.php?f=2350&i=24883&t=13565

    Hopelijk heb ik je vraag zo beantwoord ;-)

    Groeten

    Michel

  • Arno van der Veer

    Ben wel heel erg nieuwsgierig naar de prestaties nu met de nieuwe filter. Kom je daar nog s op terug??

    Arno.

  • Vleutmans

    Hoi arno,

    helaas heb ik thuis geen rollerbank om het vermogen te testen van mijn Dacia.

    Verwacht niet teveel vermogenswinst hoor , het betreft voornamelijk het leuke “vroam”geluid als je je “gas” ver intrapt. Verder hoef je dit filter niet te vervangen, maar schoonmaken en olieen na ruim 50000 km.

    Zoals ik het “voel” trekt de auto wel beter in het toerengebied 2000-3500 toeren bij minimaal gas geven. Ik ben dus benieuwd wat het gevolg is voor het verbruik van de auto. Zoals eerder vermeld is dit filter “voor de fun”, lekker grommen soms.

    Ik rij voornamelijk normaal, dus niet als een gek scheuren en niet als een zondags-slak, en rij zowel stads als snelweg kilometers.

    Zodra ik meer weet over het verbruik, zie http://www,autoverbruik.nl dan schrijf ik misschien nog wat op de prikpagina hierover.

    ik sta ergens in de lijst van Dacia op “LPG” als vleutmans, dan kun je me live volgen :-) . Mijn verbruik ligt rond de 1 op 12.5 op gas (gemiddelde van zomer/winter incl. all-season voorbanden) , dus ik ben zeeer benieuwd wat het K&N filter voor invloed heeft hierop.

    Groeten

    Michel

  • Reginald P.

    Hoi Arno en Vleutmans,

    Mijn Phase-1 Logan MCV 1.4 MPI ‘Basis’ was het exemplaar waar het Europese testcentrum van K&N in Eindhoven hun 57i–0356 op uitgetest hebben, alvorens deze kit voor deze auto op de markt te brengen. Mijn auto heeft dus wél op een rollenbank gestaan, onder gesimuleerde ‘rijwind’-omstandigheden en met de motorkap dicht.

    Mijn moeders Sandero 1.4 MPI ‘Lauréate Pack Exclusive’ was onlangs de eerste Sandero van die motorisatie en die uitvoering die op een gelijke manier onder handen genomen is. Waarom neem ik deze modellen apart en noem ik de uitvoeringsspecificatie er zo duidelijk bij..? Omdat beide auto's - met absoluut identieke motor - een totáál verschillend resultaat opleverden..!

    Daar moet tevens bij vermeld worden, dat mijn Logan altijd zorgvuldig warmgereden wordt en al bijzonder goed ingereden en ook bijzonder ‘los’ was (ik rijd bij tijd en wijle fors, trek dan ‘vol’ dóór en/of kruis met 140 à 150km/u). De Sandero was bij testen nog maar net over de 1000km heen en wordt bovendien slechts meest voor korte, ‘kouwe’ stukjes gebruikt, en hooguit eens in de zoveel weken voor een snelwegrit met 110 à 120km/u.

    Dit is een gedeelte van wat ik eerder op www.dacialoganmcv.nl schreef over de testresultaten met mijn Logan:

    "…Uit de vermogenstesten op de rollenbank bleek dat - na montage van het open luchtfilter - mijn Dacia Logan MCV 1.4 MPI ‘netto’ maximaal 5 pk en 6 Nm méér levert aan de voorwielen. Niet alleen was die absolute toename in vermogen en trekkracht duidelijk, ook de verandering in verloop: beide krommes worden vlakker, over het gehele bereik hoger, en de - bij de 1.4 MPI - rond 4000 tpm zo goed te voelen ‘dip’ in vermogen en trekkracht verdwijnt. Opvallend groot zijn de toename in trekkracht rond 2500-3000 tpm en die in vermogen rond 4500-5300 tpm: respectievelijk maximaal 8 Nm en 6 pk. Bijzonder bruikbare toerentallen dus, mede omdat die piektoename van 8 Nm zich rond 5300 tpm nog eens herhaalt. Dat de motor makkelijker ‘ademhaalt’ wordt dus gestaafd door cijfers.

    Samen met het gemeten verschil is er één in gevoel: de motor ‘pakt’ vlotter ‘op’ en laat dat ook bij lagere toerentallen makkelijker toe. Bij normaal gebruik zal er tevens een lichte daling in verbruik zijn. Wel is er nog een toename: het geluid. Wederom bij normaal gebruik en tot 130 km/u is deze nauwelijks waarneembaar, hooguit in een ietsje ‘donkerder’ zijn. Vanaf half gas en 2500 tpm is er een aardige ‘burble’ te horen, die na 4000 tpm en méér gas in een volle ‘vrrooap..!’ verandert. Een geluidstoename, die het ‘sportieve’ oor qua klank zeker zal kunnen waarderen. Alle waarnemingen binnen de wetenschap dat de motorkap van mijn Logan van extra geluidsisolatie is voorzien. Een aanrader…"

    De 1.4 MPI in de Sandero won echter slechts bóven de 4500tpm ‘vollast’ wat aan vermogen, ook slechts licht aan koppel en dat alleen rond de 2500tpm (wat overigens wél een heel bruikbaar toerental is) en bóven diezelfde 4500tpm. Wat echter teleurstelde was de duidelijke DALING in koppel tussen de 3000 en 4000tpm (wat de boel weer een stukje minder bruikbaar maakt…).

    Mijn Logan is dus goed ingereden, bijzonder ‘los’, en heeft een hoekige, ‘lege’ neus zonder stuurbekrachtigings- en airconditioningsappendages. De rijwind kan dus tevens bijzonder vrijelijk op het open luchtfilter af stromen. De Sandero liep nog wat ‘ingehouden’ en heeft bovendien een meer dichte, afgeronde neus die wél volgebouwd is met bovengenoemde accessoires waardoor er bv. vóór de koelvloeistofradiateur ook nog eens een voor de airco zit…

    Samenvattend: resultaten kunnen verschillen a.d.h.v. uitvoering en o.i.v. gebruik. Koop bovendien géén open luchtfilter slechts voor het ‘leuke’ geluid. Dat nieuwtje is er snel genoeg af en je gaat naar extra geluidsisolatie verlangen, hoewel het - toegegeven - bij tijd en wijle inderdaad nog steeds best geinig is, vooral als je ‘publiek’ zoiets als een Clio Sport verwacht en vervolgens een Brave Break voorbij ziet ‘vroapen’. Je auto wordt er wél duidelijk een tikje zuiniger van, óók als je qua vermogen en koppel niet veel wint, en het is een relatief onderhoudsvrije toepassing.

    Succes met de keuze..!

    Reginald

  • Vleutmans

    Hoi,

    ik heb vandaag even getankt, 1 op 13 (op gas) gemiddeld met flink op de staart erbij (tja dat vroaoaoam geluidje is namelijk wel erg leuk hoor).

    Het lijkt erop dat ie inderdaad zuiniger is, maar dat weet ik pas echt na meerdere tankbeurten.

    Gr.

    Michel

  • Claudia & Stephan

    Ook onze Sandero is enkele maanden geleden als test-exemplaar gebruikt bij K&N in Eindhoven. In ons geval is eveneens het 57i-setje getest maar dan op de 1.6 MPI. Het resultaat is vergelijkbaar met het verhaal van Reginald. Best wat winst in pk's en zeker in koppel. Het “Vrrrrroaaaap”-geluid krijg je er dan nog eens gratis bij.

    Vandaag zijn we teruggekomen van een korte vakantie in Zwitserland en ik moet zeggen dat de Sandero zeer goed mee komt op de autobahn. Meteen even de top proberen te achterhalen (mét K&n 57i-filter). Helaas was het best druk op de snelweg, maar we kwamen op de teller vrij soepel aan de 185km/u. Ik had het idee dat ‘ie nog niet aan z’n top zat. Bovendien lag 'ie nog best stabiel op de weg, zonder enige resonantie oid. Wel begonnen de ruitenwissers behoorlijk last te krijgen van de rijwind, want ze begonnen te trillen en zelfs een beetje te zweven.

    Het gemiddelde verbruik van onze Sandero is momenteel ongeveer 1 op 15,6 (6,4l./100km.) …jawel, dat zijn nog eens gunstige cijfers! Let wel, dit soort cijfers krijg je niet in de winter en bij veel korte ritten uiteraard.