Hoi Arno en Vleutmans,
Mijn Phase-1 Logan MCV 1.4 MPI ‘Basis’ was het exemplaar waar het Europese testcentrum van K&N in Eindhoven hun 57i–0356 op uitgetest hebben, alvorens deze kit voor deze auto op de markt te brengen. Mijn auto heeft dus wél op een rollenbank gestaan, onder gesimuleerde ‘rijwind’-omstandigheden en met de motorkap dicht.
Mijn moeders Sandero 1.4 MPI ‘Lauréate Pack Exclusive’ was onlangs de eerste Sandero van die motorisatie en die uitvoering die op een gelijke manier onder handen genomen is. Waarom neem ik deze modellen apart en noem ik de uitvoeringsspecificatie er zo duidelijk bij..? Omdat beide auto's - met absoluut identieke motor - een totáál verschillend resultaat opleverden..!
Daar moet tevens bij vermeld worden, dat mijn Logan altijd zorgvuldig warmgereden wordt en al bijzonder goed ingereden en ook bijzonder ‘los’ was (ik rijd bij tijd en wijle fors, trek dan ‘vol’ dóór en/of kruis met 140 à 150km/u). De Sandero was bij testen nog maar net over de 1000km heen en wordt bovendien slechts meest voor korte, ‘kouwe’ stukjes gebruikt, en hooguit eens in de zoveel weken voor een snelwegrit met 110 à 120km/u.
Dit is een gedeelte van wat ik eerder op www.dacialoganmcv.nl schreef over de testresultaten met mijn Logan:
"…Uit de vermogenstesten op de rollenbank bleek dat - na montage van het open luchtfilter - mijn Dacia Logan MCV 1.4 MPI ‘netto’ maximaal 5 pk en 6 Nm méér levert aan de voorwielen. Niet alleen was die absolute toename in vermogen en trekkracht duidelijk, ook de verandering in verloop: beide krommes worden vlakker, over het gehele bereik hoger, en de - bij de 1.4 MPI - rond 4000 tpm zo goed te voelen ‘dip’ in vermogen en trekkracht verdwijnt. Opvallend groot zijn de toename in trekkracht rond 2500-3000 tpm en die in vermogen rond 4500-5300 tpm: respectievelijk maximaal 8 Nm en 6 pk. Bijzonder bruikbare toerentallen dus, mede omdat die piektoename van 8 Nm zich rond 5300 tpm nog eens herhaalt. Dat de motor makkelijker ‘ademhaalt’ wordt dus gestaafd door cijfers.
Samen met het gemeten verschil is er één in gevoel: de motor ‘pakt’ vlotter ‘op’ en laat dat ook bij lagere toerentallen makkelijker toe. Bij normaal gebruik zal er tevens een lichte daling in verbruik zijn. Wel is er nog een toename: het geluid. Wederom bij normaal gebruik en tot 130 km/u is deze nauwelijks waarneembaar, hooguit in een ietsje ‘donkerder’ zijn. Vanaf half gas en 2500 tpm is er een aardige ‘burble’ te horen, die na 4000 tpm en méér gas in een volle ‘vrrooap..!’ verandert. Een geluidstoename, die het ‘sportieve’ oor qua klank zeker zal kunnen waarderen. Alle waarnemingen binnen de wetenschap dat de motorkap van mijn Logan van extra geluidsisolatie is voorzien. Een aanrader…"
De 1.4 MPI in de Sandero won echter slechts bóven de 4500tpm ‘vollast’ wat aan vermogen, ook slechts licht aan koppel en dat alleen rond de 2500tpm (wat overigens wél een heel bruikbaar toerental is) en bóven diezelfde 4500tpm. Wat echter teleurstelde was de duidelijke DALING in koppel tussen de 3000 en 4000tpm (wat de boel weer een stukje minder bruikbaar maakt…).
Mijn Logan is dus goed ingereden, bijzonder ‘los’, en heeft een hoekige, ‘lege’ neus zonder stuurbekrachtigings- en airconditioningsappendages. De rijwind kan dus tevens bijzonder vrijelijk op het open luchtfilter af stromen. De Sandero liep nog wat ‘ingehouden’ en heeft bovendien een meer dichte, afgeronde neus die wél volgebouwd is met bovengenoemde accessoires waardoor er bv. vóór de koelvloeistofradiateur ook nog eens een voor de airco zit…
Samenvattend: resultaten kunnen verschillen a.d.h.v. uitvoering en o.i.v. gebruik. Koop bovendien géén open luchtfilter slechts voor het ‘leuke’ geluid. Dat nieuwtje is er snel genoeg af en je gaat naar extra geluidsisolatie verlangen, hoewel het - toegegeven - bij tijd en wijle inderdaad nog steeds best geinig is, vooral als je ‘publiek’ zoiets als een Clio Sport verwacht en vervolgens een Brave Break voorbij ziet ‘vroapen’. Je auto wordt er wél duidelijk een tikje zuiniger van, óók als je qua vermogen en koppel niet veel wint, en het is een relatief onderhoudsvrije toepassing.
Succes met de keuze..!
Reginald