WAARSCHUWING: LPG in Spanje

  • DerRudy

    Een tip voor de mensen die in Spanje op LPG rijden:

    Kijk uit LPG: is alleen in de grote plaatsen (sinds 2003) te verkrijgen, men zou daar gebruikt maken van het Nederlandse quick-nozzle-systeem (Bajonet).

    Dus over het algemeen kan men daar zonder zg adapters LPG tanken.

    Je ziet in de grote steden heeeeel veel Taxi,s rijden op LPG (= verplicht)

    Maar kijk uit: er word daar ook Gas Natural verkocht dit is GEEN LPG dit is vloeibaar Aardgas, de pompen zien hetzelfde eruit maar gelukkig gebruiken ze daar een andere pomp aansluiting.

    Nu heeft een idioot bedacht dat de LPG pompen (let op de tekst GAS-AUTO) ook voorzien worden van dezelfde (nieuwe) aansluiting: een soort van steek adapter.

    Let goed op dat er GAS AUTO op de pomp staat ipv GAS NATURAL de pompen zien er identiek uit, hebben dezelfde kleur (zijn alleen wat nieuwer) staan nb tegenover elkaar.

    In de plaatsen Barcelona en Valencia gebruiken ze LPG pompen met de nieuwe aansluiting, je wordt daar geholpen dus men plaats zelf daar de adapter op je aansluiting.

    Maar het blijft een vreemde zaak dat je Vloeibaar Aardgas en LPG kan tanken met dezelfde aansluiting, ik moet er niet aandenken dat er Vloeibaar Aardgas in de LPG-tank komt.

    De druk van Vloeibaar Aardgas is vele malen hoger dan van LPG dus ik denk dat je LPG tank heeeeeel eruuugg dik gaat worden.

    Wat ik persoonlijk een vreemde zaak vond was dat in Barcelona men met een soort van Totempaal (adapter op adapter) met Ducktape bij elkaar gehouden moest tanken.

    Recht tegenover zat de Spaanse RDW en hier stond ik te tanken (gelukkig geholpen) met een aansluiting die vloeibaar LPG liep te druppelen.

    Mgr.

    Ruud

  • schoth

    Ruud,

    Bedankt voor de waarschuwing.

    Wij zijn net terug van een trip uit Spanje en hebben gelukkig geen foute LPG getankt. Wel een keer de navigator gevolg naar een LPG tankstation dichtbij ons vakantieadres in Andalucie, maar we kwamen in de middle of nowhere uit… Gelukkig is de prijs van benzine maar een euro per liter dus we hebben de LPG niet zo gemist hoewel een volle dubbele tank rijden wel heel erg comfortabel is. In Frankrijk konden we weer GPL tanken bij bijna elk tankstation aan de autosnelweg.

    Erik Schothans

  • thei

    Je LPG tank wordt niet dik door de druk…….daar zit een druk-beveiliging op die dan open gaat en het gas afblaast de buitenlucht in.

  • Gerard

    Officieel mag er in Spanje geen LPG meer worden verkocht aan particulieren. Verbod geldt sinds 2008. Kan dus zijn dat je moet overschakelen op LPG.

    Staat ook terug te lezen op http://www.lpginfosite.nl

    Goede, onafhankelijke site met veel informatie over LPG, LPG stations, prijzen, verloopnippels enzo (ook over gasflessen trouwens).

  • DerRudy

    Heel apart,

    De informatie dat er geen LPG (in Spanje) verkocht mag worden aan particulieren, is onjuist.

    Reeds in 2003 is het WEER wettelijk toegestaan om als particulier LPG te tanken, gezien de prijs zit er echt BTW/Belasting in de prijs verwerkt (dat was de reden waarom er liever geen LPG aan buitenlanders verkocht zou worden).

    mgr

    Ruud

  • DerRudy

    @Thei,

    Klopt helemaal, maar als er dan toch Vloeibaar Aardgas in je LPG tank zit hoe krijgen we dat eruit.

    That, s the question.

    Mgr

    Ruud

  • thei

    Ik zou naar een open veld rijden waar in de wijde omtrek geen huis te bekennen is,accupool los,mobieltje uit en de leiding loskoppelen,zodat het vloeibare aardgas wegloopt en dan een half uurtje wachten alvorens weg te rijden :)-D

  • DerRudy

    @thei

    Ja ja daar in Spanje is ruimte zat, vooral in het midden rond Madrid is het een complete woestijn.

    Ik dacht zelf aan het losdraaien van die 80% begrenzer, het vervelende is dat die bijna aan de bovenzijde van de tank zitten, moet je toch ff je auto op zijn dak leggen.:S

    mgr

    Ruud

  • John

    Sinds 2008 is volgens de verhalen toch echt de verkoop van LPG aan particulieren verboden!

    Daarvoor ook, maar toen werd het oogluikend toegestaan. Maar geen idee in hoeverre de pomphouders zich in de praktijk hier ook aan houden.

  • DerRudy

    Waarschuwing wordt een toelichting:

    In Spanje (in ieder geval in Barcelona en Granada) gebruiken ze al de nieuwe Europanozzle, de Spanjaarden zijn er errrruggg vroeg bij.

    Voordeel van deze aansluiting is dat het zg vulpistool met één hand aangesloten kan worden aan de vulaansluiting van de auto.

    Hieronder een afbeelding van de Euroadapter (in goed Nederlands).

    http://i443.photobucket.com/albums/qq158/derrudy/LPGEuroaansluiting.jpg

    Toch nog een kleine waarschuwing als je deze adapter uit je handen laat vallen (spreek uit ervaring, pomphouder in Granada liet deze adapter uit zijn handen vallen)) is het grove schroefdraad beschadigd en zal de adapter niet meer passen op de aansluiting in de auto.

    Jaja en ik hoor sommigen techneuten al denken dan pak je toch een fijngetande ijzerzaag en ‘repareer’ je het schroefdraad.

    Tja ,ik geloof niet dat die manier van repareren echt ‘Safe’ te noemen is.

    Dat is ook de reden waarom ik ALTIJD mijn eigen verloopnippels bij me heb……

    Hou graag me ‘eigen broek’ op.

    Voordat alle pompen en auto,s voorzien zijn van deze nieuwe (universele) aansluiting is er nog een HEEEEEEELE LANGE WEG te gaan.

    Mgr

    Ruud