bagageafdekhoes 7-persoons MCV zonder extra gaten

  • Dacioot

    Eén van de aanpassingen die echt wilde gaan doen aan mijn MCV was het maken van gaten voor de bagageafdekhoes. Hierdoor is het mogelijk om de hoes ook te gebruiken als de derde zitrij opgeklapt is.

    Toen ik mijn wagen eindelijk had, kon ik het echter toch niet over mijn hart verkrijgen om de boormachine in de zijpanelen te zetten! Na enig nadenken ben ik gaan knutselen met wat materiaal dat toevallig nog ergens lag: een stukje multiplex, twee schroefjes en een likje zwarte verf.

    Al met al ben ik tot een oplossing gekomen die al een half jaar goed voldoet, en waarvoor het niet nodig is om de Dacia te verminken. Ik zal hier onder laten zien hoe (mogelijk dat anderen hier ook iets aan hebben):

    Van buiten af zie je niets van de gemaakte aanpassing (dat komt hier natuurlijk ook door het spiegelende raam):

    Ook van binnen ziet het er strak uit:

    Van dichtbij zie je dit:

    Met het scherm opgerold zie je wat meer:

    En wat dichterbij:

    Het hele geheim zit 'm in twee van zulke multiplex plankjes:

    Mocht je ook aan de slag gaan: kijk eerst even of jouw afdekscherm tussen de twee zijpanelen geklemd kan worden. Ik heb wel eens ergens gelezen dat dat niet bij alle MCV's past!

    Groeten, Kees.

  • pvdhoven

    Een slimme oplossing. Wat zijn Dacia rijders soms toch creatief.

    Een klein vraagje: loop je niet het risico op krassen op het kunstof binne door die triplex plaatjes?

  • Dacioot

    pvdhoven Schreef:

    ——————————————————-

    > Een klein vraagje: loop je niet het risico op

    > krassen op het kunstof binne door die triplex

    > plaatjes?

    Ik heb nog geen krassen gezien. De multiplex plaatjes bewegen ook niet; ze zitten met een klein blokje in de oorspronkelijke gaten, en rusten op de zijpanelen ter hoogte van de bekerhouders. De afdekhoes drukt de plankjes tegen de zijpanelen aan. Ik denk dat je eerder krassen krijgt van de uiteinden van de afdekhoes (bij het plaatsen in de originele gaten) dan van het zachte multiplex.

    Kees.

  • Dacioot

    Zelf vond ik dit echt een probleem: ik wilde niet altijd het bankje van de derde zitrij in de gang hebben staan, maar liggend in de achterbak was ook niets.

    Het maken van gaten in de zijpanelen van de Dacia vond ik welliswaar praktisch, maar niet echt fraai.

    Dat deze simpele oplossing zo goed voldoet had ik eigenlijk nooit gedacht. Het leek me dan ook echt iets waar velen blij mee zouden kunnen zijn. Gezien het gebrek aan reacties leeft dit probleem blijkbaar niet bij andere Daciasten, of is er een andere oplossing voor gevonden. Mocht je nu toch iets vergelijkbaars willen proberen, dan wil ik natuurlijk best nog een bouwtekeningetje toevoegen. Laat maar horen!

  • HenkM

    Bij mij leefde dit probleem weldegelijk, rij dan ook al ruim 2 jaar met extra gaatjes. :) .

  • Herke & Brigit

    De oplossing staat in ieder geval ook De Vraagbaak: http://mcvjournaal.punt.nl/?gr=767481#473107 :)

    Herke & Brigit

    http://mcvjournaal.punt.nl/

  • pvdhoven

    Volgende week kunnen wij eindelijk onze MCV ophalen.

    Ik zou zeggen, laat de tekening maar komen!

  • Ferm

    Een fraaie oplossing mag ik wel zeggen. Jammer dat de tekening niet is bijgevoegd. Uit latere tekst begrijp ik dat er nog een blokje op de multiplex is aangebracht. Op geen van de foto's is dit zichtbaar. Maar het principe is helder en prima bedacht. Een pluim voor het delen van deze bruikbare tip!!

  • Dacioot

    En dan toch eindelijk de tekening:

    Wat je hier ziet is het linker plankje (dus de bestuurderszijde).Het is een multiplex plaatje van 21 x 18 cm. In de linker bovenhoek zit een gat van 2.4 x 1,8 cm. Om dit gat heb ik met een Dremel wat multiplex weggehaald zodat het uiteinde van bagageafdekhoes er in valt. Hierdoor sluit het geheel goed aan, en kan de afdekhoes een zo groot mogelijke breedte gebruiken. Maak dit gat zo goed mogelijk exaxt passend voor het uiteinde van het scherm. Hierdoor zit het geheel uiteindelijk steviger op zijn plaats.

    Aan de achterkant van het plankje zit een klein stukje mulitplex dat in het bestaande gat past (het gat waar normaal de afdekhoes in geplaatst wordt). Probeer dit blokje zo goed mogelijk passend te maken, zodat het hele plankje vanzelf al blijft hangen als het blokje in het bestaande gat geplaatst wordt.

    Het zelfde heb je nodig aan de rechter kant, maaar dan natuurlijk precies spiegelbeeldig. Voor de duidelijkheid nog een foto van de achterkant van het rechter plankje (dat witte stukje is de plek waar ik het plankje vast gehouden heb bij het verven ;-))

    Nog even voor de duidelijkheid: de foto's zijn van het rechter plankje, de tekening van het linker plankje (logisch hè?).

    Veel succes als je gaat knutselen. Natuurlijk hoor ik graag wat jullie ervaringen zijn.

    Groeten, Kees.

  • pvdhoven

    @Dacioot:

    Dank je voor de uitleg. Zal van het weekend eens gaan knutselen. Nog een klein vraagje: welke dikte multiplex heb je gebruikt?

    Gok zelf 6 mm, maar kun je dit bevestigen?

    alvast bedankt