DIMLICHTEN / GROOTLICHT SANDERO

  • koekoek

    Gisterenavond in zeer slecht weer naar huis gereden veel regen en wind .

    De wagen gaf een betrouwbaar rijgevoel .

    Wat mij wel tegenviel was de licht opbrengst van de koplampen .

    Wie heeft zijn lampjes van de koplampen al vervangen om de licht opbrengst te verbeteren ,

    welke type heeft u dan gebruikt .

    Wat ik ook opgemerkt heb is dat het koplampglas van kunststof is , dit kan naar verloop van tijd geel worden .

    Groet Dirk

  • henk

    je kan de lampen ook van binnen stellen er zit aan de lingker kand een draai knop daar kun je hem naar beneden en in de hoogte stellen koekoek

  • DerRudy

    @Dirk,

    Omdat het koplampglas van kunstof is mogen er alleen zg UV-vrije lampen in, om het zg verkleuren te voorkomen.

    Er zijn A-merken die aanzienlijk meer licht geven dan de standaard lampjes, maar kijk ALTIJD op de verpakking dat dit UV-vrije lampen zijn.

    Voor meer informatie zie het instructieboekje (waarschuwing UV-vrije lampen).

    mgr

    Ruud

  • Avaka

    Zelf heb ik mijn koplamp lampjes vervangen voor Philips Extreme lampen.

    Echt een ZEE aan licht. Zijn niet echt goedkoop maar wel erg goed.

    Het scheelt heel veel aan licht opbrengst. Ben er erg blij mee.

    http://www.philips.nl/about/news/productnews/article-15852.page

  • aapiewilnietmeer

    Hoi Koekoek,

    Wij ervaren de lichtopbrengst van onze Sandero als uitstekend, beter zelfs dan veel duurdere auto's.

    Het kan inderdaad zo zijn dat ze te laag staan. Mogelijk is er aan de verstelling (zoals Henk al aangaf) gedraaid en staan ze in de stand van een belaste auto, zou kunnen.

    Het kan ook zijn dat de koplampen gewoon niet goed afgesteld zijn; dat was bij onze Sandero bij aflevering het geval.

    Het is een beetje lastig knopje; soms moet je een paar keer heen en weer bewegen om beide koplampen in één lijn te krijgen.

    Succes,

    Ben

  • Peter H.

    Ook wij hebben geen problemen met de verlichting.

    Recent een H4 lamp defect. Deze is door de dealer vervangen en viel onder de Kempenaar care card.

    Dus voor ons geen extra kosten.

    Je merkte wel dat er een lamp defect was. We kwamen laat in de avond vanuit Limburg naar Alphen en op de binnenwegen was het slecht zicht met een koplamp.

    Dus de mistlampen voor er bij gezet en toen ging het redelijk.

    Bij ons blijven de units gewoon wit en er is van verkleuring tot nu toe geen spraken.

    Met veel plezier rijden we met onze Sandero inmiddels al 33.000 km. rond.

    Groeten van Peter en Margot.

  • Henkes

    De Dacia Sandero kwam vorig jaar bij een verlichtingstest van verschillende automodellen door Autoweek zelfs als verrassend goed uit de bus, vooral dimlicht!

    Ik citeer:“De ouwe, trouwe H4 lamp is nog niet afgeschreven. De Sandero maakt indruk met een goede reikwijdte en licht over een grote breedte.”

    Ëen wat vlekkerige uitlichting, een ontbrekende straalafdekking en krachtig strooilicht verhinderen een nog betere score.

    De toegankelijkheid (dus de ruimte om een kapotte pit te vervangen) is goed!

    Ik moet er wel bij vermelden dat bij de beoordeling van het grootlicht maar 2 sterren staan, waar vijf het maximaal haalbare is.

    Dus misschien een goede tip van Avaka, om een duurdere pit te kopen.

    Je ziet, het vervangen kun je makkelijk zelf doen, genoeg ruimte!

  • Avaka

    Overigens is het niet zo dat ik er andere lampen in heb gezet omdat ik de originele slecht vond. Zeker niet.

    Maar tegenwoordig heb je gewoon veel betere lampen met veel meer lichtopbrengst.

    En dat vind ik gewoon fijn rijden in het donker.

  • pvdhoven

    op dit moment heeft halfords een introductie korting met hun eigen lampen.

    Hier zit ook een set bij met veel meer lichtropbrengst en UV werend.

    www.halfords.nl

  • vleutmans

    Hoi,

    als je echt wat “meer licht” wilt, dan kan ik je xenon HID aanbevelen. Ik bedoel hiermee dus geen gloeilampen met xenon gas, maar echte gasontladingslampen met hoogspanning/opstart units.

    Als je rondspeurt op internet of in een winkel beginnen de prijzen van een komplete H4 kit voor 2 lampen vanaf 70 euro, dus dan ben je maar iets meer geld kwijt als een set echte philips lampen, maar de xenon lampen hebben dan ook 8 keer (of meer) zoveel branduren.

    Deze lampen zijn 35 Watt per stuk , maar door het hoge rendement (gasontlading i.p.v. gloeidraad) levert de lamp “meer licht” dan een standaard 55 Watt gloeilamp, en produceert tegelijk ook “minder warmte” omdat de lamp minder stroom vergt. Je zou kunnen zeggen dat dit een soort spaarlampen zijn ;-)

    Ik moet wel vermelden dat deze lampen alleen legaal zijn als de auto van voor 1 januari 2007 is, dus in jouw geval “illegaal” volgens de wet.

    Mijn Dacia is van augustus 2006, dus rij ik legaal met xenon lampen, en ook de APK was goedkeur.

    In de praktijk heb je echter een minieme kans om aangesproken te worden op je verlichting en dat is wanneer je je tegenliggers verblindt door verkeerde afstelling van je lampen (te hoog).

    Als je Xenon lampen koopt met een kleurtemperatuur van 6000 tot 8000 K zul je merken dat verkeersborden en ook strepen op de weg duidelijker zichtbaar worden. Je ziet gewoon beter in het donker (ideaal voor de wat oudere mensen die neigen naar nachtblindheid).

    Voor anderen op de weg ziet jouw koplampverlichting er spierwit/paarsachtig uit en dat maakt je vooral ook overdag beter zichtbaar. Mijn xenonlampen zijn tegelijk ook dagrijverlichting, beter zichtbaar dan de dagrij-ledjes.

    De afstelling van mijn lampen is volgens APK richtlijnen, en zo verblind ik tegenliggers niet.

    Wanneer je geinteresseerd bent kan ik je vertellen welke lampen je exact nodig hebt , waar je ze kunt kopen en en hoe je ze inbouwt.

    Groeten

    Michel