Interval op ruitenwisser achter.

  • Jubbels

    Vind het niet handig dat de achterruitenwisser geen interval heeft.

    Heb bij Conrad een intervalschakelingetje gekocht.

    Dit dient in de stroomleiding naar de achterruitenwisser opgenomen te worden.

    Dus ergens deze draad onderbreken en het printplaatje er tussen.

    Bij mijn MCV2 zit de kunststofplaat op de achterdeur gekit, dus moeilijk los te krijgen.

    Wil dus het printplaatje onder het dashbord plaatsen.

    Is het bekend welke kleur(ren) de draad heeft die naar de achterruitenwisser gaat?

    Heb wel iets gevonden maar dat is een schema voor de Logan limousine en die heeft dus geen ruitenwisser achter.

    Aan de combi-ruitenwisserschakelaar zitten veel draden, welke is de draad die ik moet hebben?

  • Avaka

    Hee, die constant roerende achter ruitenwisser is mijn ergernis no1 op de MCV.

    Staat al heel lang op mijn ‘To Do’ lijstje maar nog geen bevredigende oplossing voor verzonnen.

    Als hier een goede interval voor te maken is (simpel, betrouwbaar en niet duur) dan hoor en zie ik dat graag.

    Edit: Ik had op Conrad al meerdere keren gekeken maar nooit een soortgelijke schakeling gevonden.

    Welk artikel nummer is het? Alvast bedankt.

  • Opa rené

    Jubbels je bent te vroeg………. (:P)

    Ik heb mijn Dacia nog niet, maar de interval had ik al ontworpen, en gebouwd.

    Als je geen haast hebt met inbouwen, en kunt wachten tot half dec. dan komt de inbouw van een

    interval op mijn site te staan.

    René

  • Jubbels

    Heb 'm al in mekaar gesoldeerd en op een 12v voeding getest.

    Je kunt de schakeltijd instellen en de pauze. Werkt goed, nu de juiste draad nog!

    http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flNlc3Npb249UDkwX05MX0IyQzpDX0FHQVRFMTM6MDAwMC4wMGU4LmIwOTUxNjQxJn5odHRwX2NvbnRlbnRfY2hhcnNldD1pc28tODg1OS0xJn5TdGF0ZT00MDU0Mjk1NzIw====?~template=PCAT_AREA_S_BROWSE&mfhelp=&p_selected_area=%24ROOT&p_selected_area_fh=&perform_special_action=&glb_user_js=Y&shop=NL2&vgl_artikel_in_index=&product_show_id=&p_page_to_display=DirektSearch&~cookies=1&zhmmh_lfo=&zhmmh_area_kz=&s_haupt_kategorie=&p_searchstring=intervalschakelaar&p_searchstring_artnr=&p_searchstring_manufac_artnr=&p_search_category=alle&fh_directcall=&r3_matn=&insert_kz=&gvlon=&area_s_url=&brand=&amount=&new_item_quantity=&area_url=&direkt_aufriss_area=&p_countdown=&p_80=&p_80_category=&p_80_article=&p_next_template_after_login=&mindestbestellwert=&login=&password=&bpemail=&bpid=&url=&show_wk=&use_search=3&p_back_template=&template=&kat_save=&updatestr=&vgl_artikel_in_vgl=&titel=&darsteller=®isseur=&anbieter=&genre=&fsk=&jahr=&jahr2=&dvd_error=X&dvd_empty_error=X&dvd_year_error=&call_dvd=&kna_news=&p_status_scenario=&documentselector=&aktiv=&gewinnspiel=&p_load_area=$ROOT&p_artikelbilder_mode=&p_sortopt=&page=&p_catalog_max_results=20

  • Avaka

    Het moet natuurlijk wel een schakeling zijn die dusdanig werkt dat de ruitenwisser in ruststand weer afslaat.

    Dus niet midden op het raam. Hella heeft zo'n ding geloof ik maar nogal prijzig.

    Het meest simpele lijkt me overigens om het relais wat nu bediend wordt te vervangen voor zo'n 99 relais met ingebouwde interval.

    Of wordt de achterruitenwisser rechtstreeks vanuit de CPU aangestuurd?

    @Jubbels: je linkje doet et nie…..

  • Jubbels

    Het terugkomen van de wisserarm in de ruststand gebeurt in de wissermotor zelf d.m.v. een sleepcontact. Dat zit wel snor.

    Als je naar de website van Conrad gaat en je tikt bij snelzoeken: intervalschakelaar in kom je direct uit. Bestnr.: 191299 - 89

    Je kunt ook de (duitstalige) omschrijving bekijken.

    Als je de +UV doorverbindt met je originele schakelaar en met het middencontact (C) van het relais,

    en relaiscontact (S) met de ruitenwissermotor dan werkt alles.

    Oude situatie: originele schakelaar achterruitwisser ———————————————————————————-> wissermotor.

    Nieuwe situatie: originele schakelaar achterruitwisser ——————-intervalschakeling ————————————> wissermotor

  • RichardMCV

    Als je de beide potentiometers P1 en P2 samenvoegt ( uitvoering kopen waarbij beiden door hetzelfde asje bedient worden) dan zou je die ook nog makkelijk in het dashboard in kunnen bouwen als traploze regeling.. (eventueel zelfs voor de ruitenwissers aan de voorzijde…

    Groetjes,

    Richard

  • Jubbels

    Hoe bedoel je dat?

    De ene potmeter regelt de tijd dat het relais aangetrokken blijft, bv 1 seconde zodat de wissermotor loopt en terug komt in de ruststand.

    Als deze goed staat hoeft die niet meer versteld te worden. Is het zelfde als 1 seconde je wisserschakelaar aan te zetten zodat de wisser 1 slag maakt.

    Bij bv 2 seconden zou de wisser 2 slagen maken.

    De andere potmeter regelt de tijd tussen de intervallen.

    Of bedoel je een dubbel asje, binnenkern en buitenkant die onafhankelijk beide potmeters bedient, dus 2 knoppen op een as?

    Grtz,

  • Avaka

    Geen wonder dat ik het niet kon vinden. Ik zat steeds bij auto componenten te kijken.

    Dank voor de tip.

    Is een erg simpel schakelingetje trouwens en nog betaalbaar ook.

    Nu nog even uitzoeken welke draad het is achter het dashboard. Want uiteraard wil ik de interval frequentie

    lekker zelf kunnen regelen naar gelang de omstandigheden.

    Nog een knopje op het dashboard….en het is al zo druk…..

    Geintje, ik zal er een mooi plekje voor zoeken!

  • Avaka

    “Het terugkomen van de wisserarm in de ruststand gebeurt in de wissermotor zelf d.m.v. een sleepcontact.”

    Maar hoe houdt dat sleepcontact spanning als het relais al weer afgevallen is? De schakeling zit er immers ‘tussen’.