Interval op ruitenwisser achter.

  • Jubbels

    Zonder schakeling zit de originele schakelaar er ook tussen dus dat maakt geen verschil.

    Het sleepcontact is verbonden met een constante plus, althans dat heb ik al bij veel wissermotors gezien.

    Zal bij Dacia dus niet anders zijn.

    Grtz

  • Avaka

    Helder! :)

    Ga het schakelingetje alvast bestellen in de hoop dat we de goede kleur ader te weten komen.

    En zoniet dan ga ik mijn dealer maar eens lastig vallen…….

  • DerRudy

    Best wel grappig dat schema, de NE 555 een echte oldtimer in mijn Daas.

    Dan blijft mijn Daas toch met beproefde techniek werken.(tu)

    Super, ik denk dat Conrad het druk gaat krijgen.

    Mgr

    Ruud

  • Jubbels

    Ja, die 555 een echte oud werkpaardje. Een alleskunner.

    Heb er in de 70'er jaren veel schakelingen mee gemaakt.

    Grtz,

  • Jubbels

    Zie hier voor het schema van de Dacia Logan limousine.

    Kijk maar een bij windscreen wipermotor connection. Het sleepcontact is aansluiting 3

    limousine

  • RichardMCV

    Ok, het was mij even niet helemaal duidelijk. Ik ging ervan uit dat je beide potmeters moest verstellen. Maar zoals jij het zegt hoef je de ene maar éénmalig in te stellen, namelijk op iets meer dan de tijd die nodig is om de gehele weg terug af te kunnen leggen.

    Groetjes,

    Richard, www.daciamodellen.nl

  • Jubbels

    Heb vanmiddag de kappen rondom de stuurkolom verwijderd.

    Op de ruitenwisserschakelaar zit een connector bestaande uit twee rijen met elk 7 aansluitingen.

    Dit was het geval bij mijn MCV phase2, phase 1 wellicht het zelfde?

    Als je van boven af op de connector kijkt is het de witte draad op de onderste rij. Tweede van rechts.

    Als je deze draad onderbreekt en het printje van de intervalschakelaar er tussen zet werkt het.

    Heb het even provisorisch geprobeerd.

    Nu nog een kastje vinden voor het printje onder het dashboard.

    Als ik het definitief installeer laat ik het wel weten.

  • Avaka

    Eergisteren het printje in elkaar gesoldeerd….dat was lang geleden dat ik gesoldeerd heb….en dus een feest.

    En verdomd, het werkte ook nog. Klik klak, Klik klak.

    Alleen is het instellen van de juiste pauze en schakeltijd erg gevoelig.

    Je kunt amper de juiste tijden instellen. Zal even bekijken hoe dat op te lossen.

    NB: Moet ook nog een nieuwe EN555 gaan halen….. mijn voeding heeft de nare eigenschap tijdens het uitschakelen een piek spanning af te geven.

    Promt de IC overleden…. grom grom….. gelukkig kosten die dingen slechts iets van 60 cent.

  • Avaka

    Aha, dus de witte draad…. Da's goed nieuws.

    Maar waarom zou je een kastje om het printje willen maken?

    Kan toch ook rechtstreeks ergens geplaatst worden zonder dat het ‘gevaar’ loopt.

  • Jubbels

    Hoeft niet persé.

    Maar ik wil wel het asje waarmee je de pauzetijd kunt instellen ergens onder het dashboard laten uitsteken zodat ik kan instellen afhankelijk van de hoeveelheid regen die valt.

    Volgens mij is het ruitenwissercircuit overgenomen van de Kangoo.

    Dit is het schema van de Kangoo.

    Linksonder de ruitenwissermotor vookant auto, middenonder de vloeistofpomp en rechtsonder de ruitenwissermotor achterzijde.

    De witte draad zit aan aansluiting B2 van de schakelaar.

    Vanaf de linkerkant van de schakelaar is de meest linkse de boordcomputer, naar rechts achtereenvolgens de ruitensproeier voor, dan een dubbele 3 standenschakelaar voor de achterruitenwisser (stand 1 uit, stand 2 wissen, stand 3 wissen en sproeien. Dan een dubbele 4 standenschakelaar voor de voorruitwisser, uit, interval, low speed en high speed. De interval voor de voorruitwisser wordt geregeld van uit de UHC.