bedrading speakers auto radio

  • Harry Kosters

    Net ( 1 week gelden) een Dacia Sandero ( de Spartaanse basis uitvoering) opgehaald en de radio die ik nog had van mijn vorige auto erin laten plaatsen.

    In de veronderstelling dat radio voorbereiding inhoud dat de bedrading naar de speakers in de voordeuren er reeds inzitten op zoek gegaan naar deze draden.Jammer dus. Gisteren de dealer gebeld, door verbonden en de persoon in kwestie heeft vervolgens gebeld met Renault en als antwoord gekregen dat deze er wel in zouden moeten zitten.

    Vandaag blijkt het antwoord echter anders te zijn zo meld de dealer.

    Alleen als je de duurdere uitvoeringen (Ambiance en Laureate) koopt zo deelt mij de dealer mee kun je kiezen voor het optionele pakket met o.a. radio /cd speler en dan zitten luidsprekerdraden en de speakers er wel in (kost je wel 395 euro)

    Het doortrekken van de speakerdraden in mijn uitvoering naar de voordeuren gaat me een 200 euro kosten.

    Standaard zit er geen speakerbedrading op de Sandero (tenzij je een radio/cd besteld als optie (( een keuze die je in de basis uitvoering overigens niet hebt)) of als je kiest voor het z.g. Exclusive pack)

    Zijn er meer mensen tot deze onaangename ( nogal kostbare) verrassing zijn gekomen is mijn eerste vraag en zou je de draden naar de speakers zelf kunnen doortrekken (als relatieve nitwit) is mijn tweeede vraag. Volgens de garage zijn het 3 manuren werk ( kosten 200 euro)

    Groet en alvast bedankt voor eventuele reacties

    Harry

  • Herke & Brigit

    Het is te doen:

    Kijk maar eens in Dé Dacia Vraagbaak: http://mcvjournaal.punt.nl/?gr=767481#473107

    Even zoeken onder autoradio en speakers in basisversie.

    Succes,

    Herke & Brigit

    http://mcvjournaal.punt.nl/

  • LED-Lightning

    Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit 3 manuren werk kost voor een ervaren monteur??? Jeetje

  • koekoek

    Hallo Harry

    Het is echt niet altijd noodzakelijk de speakers in de deuren te plaatsen ,er is vast wel ruimte onder het dasboard daar kan je dan ook meerdere maten evt

    speakers in kwijt deze constructie lijkt mij veel makkelijker ook voor de doezelfer.

    Groet Dirk

  • koekoek

    Harry trouwens gefeliciteerd met je nieuwe Sandero , laat af en toe weten hoe deze wagen je bevalt .

    Groet Dirk

  • Knutselsmurf

    Bedenk wel dat er zo links en rechts toch wel wat delen gedemonteerd en weer gemonteerd moeten worden. Zo moet de bedrading door de deur tules gevoerd worden en bij het dasboard weer uitkomen. Wellicht word er ook nog een binnen antenne geplaatst etc. etc.

    Dus die 3 uurtjes lijken mij niet echt overdreven lijkt mij. Dus in dit geval werkt de spartaanse zuinigheid een beetje averechts helaas :S

    Wellicht toch zelf maar een beetje spartaans knutselen :D

  • harry kosters

    Beste knutselsmurf

    Even een korte reactie:

    Het gaat volgens de monteur puur en alleen om het doortrekken van de luidspeaker kabels naar de voor portieren.

    De radio zat er in een minuut in, de antenne is aangesloten.

    Ik ben bijna geneigd om de kabeltjes maar vanuit de radio onder het dahbord en op de deur te bevestigen met tape( met voldoende speling om het portier te kunnen openen zonder de bedrading te breken) Het verdient de schoonheidsprijs niet maar zo heb je wel geluid uit je boxen.

    Wat me stoort in deze kwestie is dat je nooit helder krijgt voorafgaand aan de aankoop wat je krijgt voor de kreet Radiovoorbereid en wat je vooral niet krijgt.

    Zo hebben banken ons ook allemaal rommel hyphotheken, woekerpolissen en verzekeringen verkocht waarvan achteraf bleek dat je niet kreeg wat je dacht te krijgen.

    De montage van de draadjes zijn op deze manier 2 keer zo duur als een goede autoradio

    Groet

    Harry Kosters

  • Eugenius1960

    Hoi allemaal,

    Deze site gaat over speakers en draadjes (die al in een MCV zitten). Ter lering ende vermaak.

    http://www.maloud.nl/Dacia/z-Dacia_body-03-3.htm

    De MCV II Laureate heeft de binnenbekleding van de Sandero. Ergo, geen adapterringen meer.

    Doei.

  • harrie62

    Ik heb van het weekend de radio ingebouwd(sandero basis)

    1- Het bakje(radio vakje) verwijderen; er zitten twee sleufjes met klipjes aan de (binnen)bovenkant van het bakje, schroevendraaiertjes erin(beide zijde tegelijk) en een beetje klooien bakje komt naar voren, aan de achterkant van het bakje zit een iso stekker en een antenne aansluiting. een foto van de dacia iso stekker(kopiëren en plakken in de internet Explorer): http://fotosite.woelmuis.nl/dacia/01.html

    2- Speaker kapje(deur) aan de bovenkant voorzichtig naar voren drukken met een schroevendraaiertje, schuim verwijderen.

    3- In de zijkant van de deur zit een zwart rubberen afdekplaatje eruit wippen, speaker draad doorvoeren(vanuit speaker door gat in de deur naar buiten de deur),een gaatje maken in het rubber met een kleine schroevendraaier, speaker draad erdoor klooien(van binnen naar buiten) anders past het rubbertje niet, rubbertje terug plaatsen.

    4- In de deur stijl zit ook zo'n rubbertje eruit halen eerst een gaatje prikken en de speakerdraad erdoor klooien(van buiten naar binnen), dan de speakerdraad doorvoeren in de deurstijl(naar beneden) en van binnen het draadje oppakken(wel even zoeken vlak boven de bekleding voel je de draad als je hem beweegt)rubbertje terug doen, de draad zit nu in de auto.

    er zitten speaker stekkers onder het dashboard, 1 kon ik vinden en de andere niet(zijn trouwens erg kort om er wat mee te doen).

    5- Via het radiovak een stevige stroomdraad schuin naar beneden door het dashboard steken(even klooien en zoeken, voelen etc), speakerdraad bevestigen aan het eind van deze stroomdraad draad terug halen en viola een speakerdraad bij de radio.

    6- dezelfde handelingen uitvoeren bij de andere deur.

    iso stekker controleren of de aansluitingen overeenkomen met de radio.

    ik heb zelf de stekker van elkaar losgesneden met een stanley mesje, het stekker gedeelte met stroom heb ik gebruikt de speakerstekker heb ik vervangen zodat ik de speaker draden op mijn radio paste.

    Het is een lang verhaal geworden maar ik denk dat het compleet is.

    De basis versie bevalt bovenverwachting 110km per uur zonder radio gewoon converseren zonder stemverheffing.

    De eerste dag schrok ik wel even van het sturen(waarschijnlijk moest de olie nog door het stuur systeem of zoiets) de tweede dag gewoon normaal sturen alleen je moet het stuur meer ronddraaien dan bij een auto met stuurbekrachtiging.

    Groet,

    Harrie

  • Avaka

    En dan nu de Hamvraag: Hoe lang heb je er over gedaan? :)