mistlamp-lampje begint spontaan te branden

  • D(w)aas

    Een week geleden viel het me op dat het lampje op het dashbord voor het mistachterlicht zwakjes oplichtte. Na enige tijd ging het wat feller branden tot ongeveer halve sterkte. Inmiddels is het zo dat het lampje zeer zwak brandt, maar wanneer ik het knipperlicht naar links gebruik gaat het lampje mooi in de maat mee oplichten, op ongeveer halve sterkte. Ik heb gekeken of de mistachterlamp ook meedoet in de lichtshow, maar dat is niet het geval.

    Het betreft een MCV uit juni 2009, die verder geen verrassingen laat zien, behalve dan de prettige eigenschappen die allom bekend zijn… :-)

    Kent iemand dit verschijnsel?

    Groet, D(w)aas.

  • Jubbels

    Kan wellicht een defect aan de combi-schakelaar (lichten richtingaanwijzer) zijn of een slecht massacontact.

    Maar gezien de leeftijd van deauto ———————-> dealer.

  • Harry

    Heb het zelf ook gehad!

    Lag aan een slechte massa of een overgangsweerstand in een van de achterlichten, de stekkers van de achterlichten zijn los en weer vastgezet, de massamoer bij het rechter achterlicht los en weer aangedraaid, 10 minuten werk, doet het weer goed tot nu toe!

    Als je het voorzichtig doet heb je je auto zo weer in orde!

    Succes!

  • RichardMCV

    Het probleem met het massa-contact schijnt vaker voor te komen bij auto's waar een trekhaak is gemonteerd. Daarvoor wordt namelijk de originele bedrading losgemaakt en een speciale stekker wordt er tussen gezte (bij originele bekabeling).

    Het vrolijke mistlampje is zeer waarschijnlijk het gevolg van een slechte massa-verbinding ergens.Uiteraard kun je daar zelf naar gaan zoeken, maar gezien het feit dat je auto nog ruim in de garantie-periode zit zou ik er mee naar de dealer gaan. Deze heeft alle technische gegevens van de auto en kan daarom waarschijnlijker sneller het probleem oplossen…

    Overigens had ook mijn MCV een massa-probleem na het plaatsen van de trekhaak. Als ik de knipperlichten naar recht aandeed en vervolgens ging remmen, dan ging het knipperlicht 2x zo snel knipperen… Het probleem zat in de massa-verbinding in de stekkerverbinding van het rechter-achterlicht. Aangezien het hier om het vrolijke mistlampje gaat, gok ik op een haperende massa in het linkerachterlicht….

    Groetjes,

    Richard, www.daciamodellen.nl

  • oscar54

    Als je een trekhaak hebt laten plaatsen (of zelf hebt geplaatst) komt dit euvel vaker voor.

    Meestal inderdaad de stekkertjes en connectors van de achterlichten die dit veroorzaken.

    Kan ook nog veroorzaakt worden door een slechte verbinding van de kabelboom van de trekhaak met de kabels van de achterlichten.

    Als aandrukken van de stekkers en connectors niet helpt, langs het bedrijf gaan dat de trekhaak geplaatst heeft, en (onder garantie) door laten meten en repareren. Dit onderwerp is al vaker ter sprake geweest op de diverse Dacia sites en forums.

    :D Groetjes, Oscar. B)

  • Knutselsmurf

    Het zou ook nog een vocht probleem kunnen zijn in de stekkerdoos van de trekhaak als ik zo de omschrijving van D(w)aas lees.

  • Will

    Had na 12 jaar hetzelfde probleem en inderdaad even de achterlichten los en stekkers los en vast gezet en verlichting werkt weer normaal