Universele WIS-WAS voor alle Basis Dacia's

  • HenkM

    Kijk hier maar eens:

    Automatisch wissen na sproeien

    Mocht je in (Z)Limburg wonen wil ik je er wel mee helpen.

    “Vertaalde” omschrijving met wat toevoegingen:

    UCH (Unite Controle Habitacle, deze “computer” stuurt b.v. ruitenwissers en knipperlichten) heeft de mogelijkheid om de ruitenwissers te starten (1 à 2 sec vertraagd) wanneer de ruiten worden gesproeid.

    Net als op de Clio gebeurt dit afhankelijk van de sproeiduur:

    1: Korter als 3 sec sproeien: ruitenwissers gaan 1 maal op en neer.

    2: langer als 3 sec sproeien: ruitenwissers gaan 3 maal op en neer.

    Een en ander gebeurt wanneer op pin A7 een +12v puls komt. Bij de Logan / Sandero en Duster is er echter geen kabel aangesloten tussen de ruitensproeier en de UCH.

    Voor het aansluiten op de UCH heb ik van een PC ventilator een connector gesloopt en hier het metalen klemmetje, met kabel, uitgehaald. Dit past precies in de connector van de UCH (pen A7). Dit is de bruine connector.

    De kabel aan mijn klemmetje was te kort dus heb ik deze verlengd.

    De bovenste kap van het stuurhuis is eenvoudig te verwijderen door de twee schroeven aan de onderkant te verwijderen.

    Er zijn nu 2 connectoren te zien de rechter is die van de de ruitenwisserschakelaar.

    De kabel (afkomstig van de UCH) dient nu aangesloten te worden op pin 4 (bruine kabel).

    Voor de aansluiting hier heb ik een kabeschoen stekkertje (mini) wat platgeknepen en deze achter in pin 4 van de ruitenwisser connector geschoven (geklemd).

    Er is dus niets van de originele bekabeling beschadigd / aangeprikt.

    De UCH hoeft NIET te worden gedemonteerd voor deze actie.

    Let wel:

    - e.e.a. gebeurt volledig voor eigen risico.

    -Enige ervaring met auto-electro is wel noodzakelijk en zorg ervoor dat e.e.a. spoorloos te verwijderen is i.v.m. evt. garantie.

  • Lion

    Bedankt voor de info ik woon helaas niet in de buurt (zeeland) maar ik kom er wel uit.

    De Duster is er toch niet dat duurt nog een paar maandjes.

    Grt Lion

  • bernaa

    Waar vind ik de UHC en moet ik daar veel voor demonteren?

  • HenkM

    Als je de bekleding links onder het dashboard los maakt (bij het ontgrendel handel van de motorkap). Zie je de UCH onder het dashboard hangen. Je hoeft alleen het linker bevestigingdopje los te trekken. De UCH kan gewoon blijven zitten.

    In deze LINK zie je wat foto's. Hier is echter de UCH losgehaald, nogmaals: NIET NODIG.

    Kleur van de kabel bij de ruitenwisserschakelaar is hier ook anders (bij onze ex-MCV en huidige Duster is dit bruin).

  • HenkM

    Heb je de UCH gevonden of ben je nog zoekende???

  • bernaa

    Ja, van de week geen tijd gehad maar zojuist even gekeken.

    Nu even uitzoeken wat voor contactje ik nodig heb dan kan ik dat er ook in knutselen.

    Bedankt

  • HenkM

    Kijk hier eens:

  • Opa rené

    HenkM Schreef:

    ——————————————————-

    > 1.6 16V 7p Laureate. Ik kan me echter nauwelijks

    > voorstellen dat er in de andere uitvoeringen een

    > andere UCH zit.

    Er zijn drie uitvoeringen van de UCH.

    In de Laureate uitvoering zit de meest uitgebreide UCH.

    Daar werkt de work around met het draadje goed,

    of dat ook zo is met de minst uitgebreide UCH die b.v. in de basis uitvoering

    van de Sandero zit, ga ik nog uitzoeken.

    Eerst weer beter worden, dan weer aan de hobby.

    René.

  • HenkM

    In ieder geval beterschap (tu) .

  • Hdi

    Ik heb dit ook gedaan en dankzij de foto's en goede uitleg van HenkM was het gemakkelijk zelf te doen.