Velgmaten Duster

  • Ron67

    Volgende week wordt mijn Duster Lauréate 4x2 in Gris Platine afgeleverd. Ik heb bewust niet voor het Pack Look gekozen omdat mijn voorkeur uitgaat naar een ander design velg. Onlangs heb ik getracht deze velgen alvast te bestellen zodat ik na aflevering direct de velgen kan laten plaatsen. Echter zijn de velgmaten bij de diverse leveranciers nog niet bekend, ook hun toeleveranciers hebben deze info nog niet. Mijn Dacia dealer kon ook niet meer info verstrekken dan de maten die ik al in de brochure had gelezen, deze info is helaas niet voldoende.

    Nu moet ik na aflevering eerst de maten laten opmeten, velgen bestellen en deze later laten plaatsen :(

    Is er iemand die bekend is met de velgmaten van de Duster, zoals naafgatdiameter, ET-waarde, steekcirkel ect.

  • HenkM

    Banden: 215/65R16

    Breedte: 6.5 J

    Steek: 5x114.3

    Gat: 66

    ET: 50

    Info via Duits Forum.

  • john

    Kijk hier eens voor je velgen

    http://www.velgencenter.nl/gbc2/index.php?option=com_wrapper&Itemid=66

    s ik verwacht mijn duster zwart 4x4 over 2 weken.

    groetjes

    John

  • john

    hier nog een linkje wat wel werkt ,

    http://www.online-velgen.nl/zoeken/dacia-velgen/duster/

  • Ron67

    HenkM en John bedankt voor jullie info, hier kan ik zeker verder mee (tu)

    groet, Ron

  • Koen Versseput

    Ik heb ook een dustertje 4x4 gekocht en iemand bood mij het volgende aan. betekent dit dat dit ook zou moeten passen? Het is mij onduidelijk welke maten mogen varieeren en hoeveel.

    Steek 5x114,3; ET waarde 40; Naaf 66.1

    Ik hoop dat iemand me kan helpen

    dank alvast

  • HenkM

    Naar mijn menig is de afwijking in ET te groot, ik zou dit dus NIET doen.

    Een afwijking van 5mm is m.i. al erg ruim.

  • stitch0709

    Als je de sites bekijkt, vind ik dat er erg weinig velgen zijn met ET 50. Is een ET 45 bv een velg die 5mm naar buiten komt , of is het 45% uit het midden/buitenkant. Nu weet ik dat het het beste is om toch zo dicht mogelijk bij de ET 50 te komen. (lagerbelasting) Maar ik ben benieuwd wat er nog netjes inpast.

    greets wim

  • RichardMCV

    De ET-waarde heeft niets met % te maken.

    ET-0 betekent dat het vlak van de velg dat op de as gemonteert wordt zich in het midden van de velg bevindt. ET50 betekent dus dat dat zelfde vlak zich nu 50 mm uit het midden bevindt (naar de buitenkant van de velg. Gevolg hiervan is dus dat de velg in zijn geheel 50 mm naar binnen komt….

    meer uitleg vind je hier:

    ET-waarde van een velg

    Groetjes,

    Richard, www.daciamodellen.nl

  • stitch0709

    thanks, dus een velg met ET 45 steekt dus 5 mm verder naar buiten en dat is dus slechter voor je lagers.

    greets wim