Motorolie

  • Van Buuren

    De factuur voor mijn eerste kleine beurt - Logan Van diesel - meldt: 4 liter motorolie voor de prijs van 20,37 per liter exclusief btw.

    Navraag bij de garage leverde op dat die olie door Renault wordt aanbevolen en dat gebruik van andere olie mogelijk de garantie in gevaar zou kunnen brengen bij een storing.

    Wat is de ervaring van anderen? Is de olie echt zo extreem duur?

  • DerRudy

    Ik zou zeker binnen de garantie de voorgeschreven olie gebruiken, maar ik denk dat je nog mazzel heb: de nieuwe diesel motoren met roetfilter (bv Duster FAP) daar kost de olie per liter bijna evenveel als een goede Black Label Whiskey.

    Mooier kunnen we het niet maken, wel duurder.

  • harryzwol

    De olie voor mijn Logan kostte mij 16,60 incl. per liter bij de dealer, alleen was dat geen Elf, maar Shell (5W40) olie.

    Olie die inkoop trouwens niet meer als 7 tot 8 euro per liter kost, moet je nagaan.

    Er moet ook wat verdient worden voor de kost, ook in de garages he?

    Grt.

  • Opa rené

    harryzwol Schreef:

    ——————————————————-

    > De olie voor mijn Logan kostte mij 16,60 incl. per

    > liter bij de dealer, alleen was dat geen Elf, maar

    > Shell (5W40) olie.

    > Olie die inkoop trouwens niet meer als 7 tot 8

    > euro per liter kost,

    Die prijs per liter is veel lager, als bij een kennis van mij,

    die in de olie handel zit synthetische olie koop, betaal ik €0.90 per liter.

    Dit is geen vrienden prijsje maar zijn inkoop plus BTW.

    De goedkoopste 5W40 olie die ik de winkel ben tegen gekomen

    is € 3.49/liter bij de Action. ( synthetische olie )

    > moet je nagaan.

    > Er moet ook wat verdient worden voor de kost, ook

    > in de garages he?

    > Grt.

    Ja die mensen moeten ook eten, personeel, pand, gereedschap, gas water en stroom betalen.

    Nou dat doen wij dus voor hun. Dat heet economie/handel dacht ik.

    René

  • j.buffing

    Volgens mij gebruiken ze tegenwoordig bijna altijd synthetische olie en die is een stuk duurder dan de oude oliesoorten die je bijvoorbeeld bij de ALDI of zo koopt.

    Bij onze auto's “Logan MCV en Twingo” koste de olie ook ongeveer € 20,- per liter bij de onderhoudsbeurten.

    Maar deze olie wordt maar 1 X per 30000Km ververst.

    Dus ik kijk echt niet op van deze prijs.

    Groetjes

    Jan

  • Ben

    Ik heb mij weleens afgevraagd in welke auto's de motorolie die Aldi aanbiedt nog gebruikt kan worden?

    Dat moet wel een hele oude wagen zijn!

    Zoals hier ook al gemeldt; de 5W40 olie die Action heeft, is synthetisch en geschikt voor heel veel moderne auto's. Dat is gemakkelijk te controleren door gegevens op de verpakking te vergelijken met de eisen van de autofabrikant.

    Op zo'n verpakking staat bv: API: SM/CF

    ACEA: A3, B3, B4

    VW: 502.00/505.00 (niveau)

    MB: 229.3 (niveau)

    Het gaat hier om 5W30 synthetisch.

    Al is de aanduiding “5W40” alleen een aanduiding van de viscositeit (dikte), maar het is tegelijk ook een grove indicatie van de kwaliteit.

    Een 10W40 olie is bv. nooit full-synthetisch, maar meestal semi-synthetisch of mineraal.

    Een 15W40 olie (Aldi) is meestal mineraal (of soms mogelijk semi-synth.) en dus totaal ongeschikt voor de meeste moderne auto's! Kan bv. in een Seat Marbella van 1993!

    Een 5W40, 5W30 en 0W30 olie is eigenlijk altijd van hoge kwaliteit en geschikt voor vrijwel iedere moderne auto.

    Nog een grove indicatie: hoe lager het eerste getal hoe hoogwaardiger de olie.

    Wil het precies weten: lees de specificaties op de verpakking of internet en vergelijk die met de eisen van de autofabrikant.

    (Heel veel oliefabrikanten hebben een toepassingsmodule op hun site; leuk om eens te zien welke olie zij voorschrijven voor je auto)

    http://www.kroon-oil.com/nl/

    http://www.mpmoil.nl/

    http://www.elf.nl/lub/lubNederland.nsf/VS_SWI/713C26744412E077C125722F003D4FAD?OpenDocument&

    Ik koop normaal gesproken de allerbeste olie bij de groothandel voor circa 4,00 euro per liter, maar ja, je auto (Sandero) zit in de garantie dus laat je de beurt doen bij de dealer. (geen idee wat hier de olie kostte)

    Bij mijn Volvo kostte de olie 4 jaar geleden al meer dan 25,= euro per liter bij de dealer.

    Groetjes,

    Ben

  • Morris

    Ben,

    Volgens mij haal je in je verhaal een aantal zaken door elkaar, namelijk de Viscosieit en de Kwaliteit.

    Viscositeit:

    Dit staat voor de dikte of vloeibaarheid van olie en wordt uitgedrukt in de aanduiding bijvoorbeeld 10W30. Dit is veeelal gerelateerd aan de (buiten)temperatuurmage waarin een motor zijn werk moet doen. Dit heeft niets vandoen met de kwaliteit van de olie!

    Kwaliteit:

    API staat voor: American Petroleum Institute. Een instantie die in 1924 is opgericht naar aanleiding van een rechtzaak tegen een autofabrikant. Dit instituut heeft standaarden ingevoerd met betrekking tot de kwaliteit van olie en smeermiddellen.

    Achter de aanduiding API tref je een letter combinatie aan. Bijvoorbeeld SD/CD.

    Benzinemotoren S plus een letter van het alfabet. Voorbeelden zijn : SA, SF

    Dieselmotoren C plus een letter van het alfabet. Voorbeelden: CA, CF

    API SJ –CF olie is geschikt voor:

    benzinemotoren met een door de fabrikant voorgeschreven kwaliteit SJ

    diesels met een voorgeschreven CF kwaliteit

    Als het om oudere motoren gaat, zal je zien dat de letter combinatie lager in het alfabet zit dan de moderne motoren. De kwaliteit van de olie moet bij moderne motoren namelijk beter zijn dan van oudere motoren. Dit heeft te maken met de nauwkeuriger toleranties van moderne motoren.

    De olie die je dus koopt bij de Aldi, Gamma, Action etc. is niet bij voorkeur goed of slecht. Je moet voor aankoop eerst je instructieboekje raadplegen m.b.t. de door de fabrikant voorgeschreven viscositeit en kwaliteitseisen voor de betreffende motor. Noteer deze dan ook even voordat je olie gaat aanschaffen. De kwaliteit (API) mag wel hoger zijn maar niet lager. Neem de olie die daar het dichtst bij in de buurt komt (maar niet lager). Het gebruik van olie met veel hoger aanduiding kan bij oudere motoren namelijk schade veroorzaken!

    Het is dus heel goed mogelijk voor een goede/geschikte olie te kopen bij de discounters. Als je die gaat vergelijken met de olie die het garagebedrijf in de motor gooit, dan doen deze olieën daar veelal niet voor onder.

    Minerale olie wordt gemaakt uit aardolie en is gewoon een prima smeermiddel. Beter is nog syntetische olie. Deze heeft als voordeel dat het tegen een hogere termische belasting (hogere temperaturen) kan en minder weerstand oplevert waardoor het rendement van de motor vebetert. Hierdoor treed een betere smering van lagers en dergeljke op.

    Prijs:

    Een goede olie hoeft dus niet duur te zijn! Ook is er bij de Action een heel goede syntetische olie tekoop. Voor 4 á 5 euro per liter kan je een goede tot zeer goede olie aanschaffen. Dat garages voor dezelfde kwaliteit 20 á 25 Euro rekenen heeft te maken met het feit dat zei verkondigen dat dit de beste olie is voor uw auto/motor. Hun inkoop zal echter ooit hoger zijn dan de eerdere prijzen die ik noemde. Het is voor hen dus gewoon een extra winstpakkertje naast het al excorbitant hoge uurtarief dat zij bereken.

    Op het intenet is heel veel informatie tevinden omtrent olie- en smeermiddellen. Kijk eens naar deze PowerPoint presentatie en veel zal je duidelijk worden. www.voertuigen.kennisnet.nl/attachments/1147748/Oliedefinitief.ppt

    Een docent/examinator motor- en voertuigtechniek.

  • Ben

    Beste Morris,

    Ik bedoel precies hetzelfde als jij; even beter lezen!

    Ben

  • Morris

    Ben Schreef:

    ——————————————————-

    > Ik heb mij weleens afgevraagd in welke auto's de

    > motorolie die Aldi aanbiedt nog gebruikt kan

    > worden?

    > Dat moet wel een hele oude wagen zijn! Nee dus, Aldi verkoopt ook goede olie voor moderne motoren

    >

    > Zoals hier ook al gemeldt; de 5W40 olie die Action

    > heeft, is synthetisch en geschikt voor heel veel

    > moderne auto's. Dat is gemakkelijk te controleren

    > door gegevens op de verpakking te vergelijken met

    > de eisen van de autofabrikant.

    >

    > Op zo'n verpakking staat bv: API: SM/CF

    > ACEA:

    > A3, B3, B4

    > VW:

    > 502.00/505.00 (niveau)

    > MB:

    > 229.3 (niveau)

    >

    > Het gaat hier om 5W30 synthetisch.

    >

    > Al is de aanduiding “5W40” alleen een aanduiding

    > van de viscositeit (dikte), maar het is tegelijk

    > ook een grove indicatie van de kwaliteit.Nee. Dit zegt iets over de viscositeit en niets over de kwaliteit.

    >

    > Een 10W40 olie is bv. nooit full-synthetisch, maar

    > meestal semi-synthetisch of mineraal.10W40 geeft niet/nooit aan of dit minerale, half synthetische of synthetische olie gaat. Ter vergelijking: Water: Je hebt zoetwater, brakwater en zoutwater. Alles is water alleen heeft het een andere samenstelling (lees kwaliteit)

    >

    > Een 15W40 olie (Aldi) is meestal mineraal (of soms

    > mogelijk semi-synth.) en dus totaal ongeschikt

    > voor de meeste moderne auto's! Kan bv. in een

    > Seat Marbella van 1993! Ook hier Nee!

    >

    > Een 5W40, 5W30 en 0W30 olie is eigenlijk altijd

    > van hoge kwaliteit en geschikt voor vrijwel iedere

    > moderne auto.Ook nee. De viscositeit heeft NIETS met kwaliteit te maken.

    >

    > Nog een grove indicatie: hoe lager het eerste > getal hoe hoogwaardiger de olie.

    Nee. Lees het verhaal maar eens goed en ga de PowerPoint eens bekijken

    >

    > Wil het precies weten: lees de specificaties op de

    > verpakking of internet en vergelijk die met de

    > eisen van de autofabrikant.

    >

    > (Heel veel oliefabrikanten hebben een

    > toepassingsmodule op hun site; leuk om eens te

    > zien welke olie zij voorschrijven voor je auto)

    >

    >

    > http://www.kroon-oil.com/nl/

    >

    > http://www.mpmoil.nl/

    >

    >

    > http://www.elf.nl/lub/lubNederland.nsf/VS_SWI/713C

    > 26744412E077C125722F003D4FAD?OpenDocument&

    >

    > Ik koop normaal gesproken de allerbeste olie bij

    > de groothandel voor circa 4,00 euro per liter,

    > maar ja, je auto (Sandero) zit in de garantie dus

    > laat je de beurt doen bij de dealer. (geen idee

    > wat hier de olie kostte)

    >

    > Bij mijn Volvo kostte de olie 4 jaar geleden al

    > meer dan 25,= euro per liter bij de dealer.

    >

    > Groetjes,

    >

    > Ben

  • Joop

    Je kunt niet twee of meer merken olie met elkaar mixen omdat de dope van elk van de merken elkaar kunnen tegenwerken of zelfs te niet doen. Ik zou voor die paar rot centen zeker mijn motor niet op het spel zetten. Ik heb nog de nodige liters shell staan, niks mis mee, hoogwaardig, half synthetisch, half mineraal. Maar ik ga die zeker niet in een motor gooien die gevuld is met Elf. Dat is vragen om problemen, terwijl beide merken een hoogwaardige olie leveren. Op de leeftijd van je auto wissel je ongeveer 4 tot 6 keer volledig van olie. Voor die paar extra centen heb ik liever zekerheid dan een of ander knagend gevoel dat het misschien misgaat. Verder is het een misvatting dat olie goedkoop is. Er zit meer aan dat prijskaartje per liter dan alleen levering.