Distributieriem vervangen ??

  • Wendy Flier

    Hallo,

    Ik kreeg bij de garage te horen dat bij 4 jaar mijn distributieriem van mijn Dacia Logan MCV vervangen moet worden.

    Bij navraag bleek het bij 90.000 km of 4 jaar te zijn.

    Ik heb pas 33.000 km op de teller staan en vind dat erg weinig om dan al over een jaar mijn distributieriem te moeten laten vervangen.

    Weet iemand hoe dit zit en waarom het al na 4 jaar is….

    Wendy

  • LED-Lightning

    Heb je toevallig ook al even in je onderhoudsboekje gekeken, Wendy? Misschien verschaft dat meer duidelijkheid. Naar mijn weten zou het bij een Dacia al bij 60.000 km zijn dat de distributieriem vervangen dient te worden, maar dat verschilt misschien per motortype. Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt bij vorige auto's dat naar het aantal jaren gekeken werd. Mij lijkt 4 jaar nogal vroeg bij 33.000 km inderdaad.

  • Ben

    In het onderhoudschema van de 1,4 MPI 8v en de 1,6 MPI 8v motor staat:

    Distributieriem, spanrol en multi-V riem vervangen bij 60.000 km of 4 jaar (wat het eerst komt)

    De interval voor de Dacia 1,6 16v motor ken ik niet. Het staat overigens in je serviceboekje.

    Het is soms een schimmige materie; wij hebben heel veel Fiats hier gehad. Het kwam voor dat de voorgeschreven interval -bij dezelfde auto- wel drie keer veranderde! Onder het mom van “Nederland is een file-land” enz. Merkwaardig was dan wel dat auto's in de bergen driemaal zo lang met de distributieriem mochten rijden!?

    Zo hebben wij een (dealeronderhouden) Fiat Punto van 8 jaar met 23.000 km op de teller gehad die al z'n vierde distributieset had.

    Ik denk dat ze er bij Dacia vanuit gaan dat weinig kilometers in vier jaar, veel kleine ritjes zijn. En zo gelijk staat aan 60.000 km, zo iets.

    Bij veel (moderne) Renaults is het 120.000 km of 5 jaar.

    (Onze Sandero 1,4 heeft nu na 2 jaar en 14.000 km al een complete distributie, spanrollen, multi-riem en waterpomp).

    Het maakte rare geluiden.

    Het lijkt erop dat je er bij vier niet onderuit komt; wil je veilig rijden!

    Groetjes,

    Ben

  • Jubbels

    Ben Schreef:

    ——————————————————-

    > De interval voor de Dacia 1,6 16v motor ken ik

    > niet. Het staat overigens in je serviceboekje.

    Ben in het bezit van een MCV Phase2, 1,6 16V.

    In mijn onderhoudsboekje staat:

    ——————————————————————-

    Distributieriem:

    Benzinemotor

    Elke 90000 km of 4 jaar

    behalve

    Elke 120000 km of 6 jaar voor de motoren

    1,6 16V,

    1,6 16V E85 en

    1,2 16V

    Dieselmotor

    Elke 160000 km of 6 jaar

    ———————————————————————

    Een jaarinterval is ingebouwd omdat de rubber waarvan de riem is gemaakt verouderd en scheurtjes gaat vertonen.

    Een gebroken riem levert een forse motorschade op.

  • jorrit

    Ik heb inmiddels de 60.000 kilometer beurt achter de rug, en dit is gewoon een kleine onderhoudsbeurt geweest. Wel zijn de bougies vervangen. Vond het wat vreemd, maar Bochane Arnhem hanteerd een eigen onderhoudsschema. Volgens mijn onderhoudsboekje zou de auto bij 60.000 een grote beurt moeten, maar nog niet de distributieriem. Die moet bij 90.000.

    m'n dacia mcv 8v is van maart 2009.

  • Ben

    (het was natuurlijk “vier jaar” in mijn eerdere reactie)

    Hier blijkt weer dat de interval van distributieriemen (net als bv van het luchtfilter) bepaald geen statisch gegeven is.

    Blijkens de reactie van Jubbels heeft Dacia de interval bij de nieuwere (maar wel exact dezelfde) 8v motoren de interval aangepast, nl. 90.000 of 4 jaar, in mijn boekje van 2008 is het nog 60.000 of 4 jaar. Voortschrijdend inzicht zullen we maar zeggen!

    Je kunt het soms gewoon niet logisch verklaren, maar ook bij Renault zie je van jaar tot jaar dit soort verschillen in de boekjes bij exact dezelfde motor.

    Gewoon 4 jaar als maximum lijkt mij verstandig! Zoals hier ook al werd aangegeven; rubber verhard en verouderd. Vaak kan controle van de loop- en spanrollen ook geen kwaad.

    Een vastgelopen rol levert ook een gebroken riem op!

  • HenkM

    Als ervaringsdeskundige kan ik melden (K4M blok) dat je altijd als de riem vervangen wordt OOK de spanrollen moet laten vervangen.

  • Jubbels

    Ben Schreef:

    ——————————————————-

    > Hier blijkt weer dat de interval van

    > distributieriemen (net als bv van het luchtfilter)

    > bepaald geen statisch gegeven is.

    > Blijkens de reactie van Jubbels heeft Dacia de

    > interval bij de nieuwere (maar wel exact dezelfde)

    > 8v motoren de interval aangepast, nl. 90.000 of 4

    > jaar, in mijn boekje van 2008 is het nog 60.000 of

    > 4 jaar. Voortschrijdend inzicht zullen we maar

    > zeggen!

    >

    > Je kunt het soms gewoon niet logisch verklaren,

    > maar ook bij Renault zie je van jaar tot jaar dit

    > soort verschillen in de boekjes bij exact dezelfde

    > motor.

    >

    > Gewoon 4 jaar als maximum lijkt mij verstandig!

    > Zoals hier ook al werd aangegeven; rubber verhard

    > en verouderd. Vaak kan controle van de loop- en

    > spanrollen ook geen kwaad.

    > Een vastgelopen rol levert ook een gebroken riem

    > op!

    Misschien hebben ze een ander merk (betere) riem waardoor de interval vergroot kan worden?

    En wat die rollen betreft, altijd vervangen. En gelijk dan ook de waterpomp vernieuwen. Zo duur is een waterpomp niet.

    Heb je daar voorlopig geen omkijken naar.

  • HenkM

    Dank je Jubbels was de waterpomp à €40,- vergeten (deze was na 140.000 km “overleden”).

  • j. buffing

    Bij onze Twingo 1.6 16v (zelfde motor als in de Sandero) was de Km. stand na 5 jaar ± 20000 Km.

    Volgens onderhoudsschema moet de riem vervangen worden bij 90000 Km. of 5 jaar (wat het eerste komt.)

    Dus na 5 jaar nieuwe riem + spanrol en waterpomp en aircoriem vervangen.

    De kosten waren ± € 700,-

    Dat is een hoop geld maar dan kan je er weer 5 jaar mee voort.

    Groetjes

    Jan