Distributieriem vervangen ??

  • Ben

    @Jubbels,

    Je zou inderdaad denken dat de verlengde interval komt door bv betere snaren of iets van dien aard, maar dit blijkt helemaal niet zo. Het tegenovergestelde komt even vaak voor; een halvering van de interval.

    Het is voor ons als buitenstaanders niet erg logisch!

    Mijn beide zonen rijden momenteel in een Renault Megane 1,5 DCI Grand Tour. Deze beide auto's zijn een half jaar na elkaar geproduceerd en hebben ook exact dezelfde codering en toch is luchtfilter interval van de één (de jongste auto) 30.000 km en van de andere (een halfjaar oudere auto) 60.000 km. Men verkort de interval dus bij latere auto’s.

    Bij een in dezelfde periode geproduceerde Renault van een ander type, maar met exact dezelfde motor, is de beweging precies anders om; daarbij verdubbelt men de interval.

    Zo zijn er veel –op het eerste gezicht- onlogische wisselingen. Bij Fiat hebben wij dat heel vaak meegemaakt.

    Hoe vind je als dealer hier je weg in?

    Zo als ook hier al gezegd is; soms volgt de dealer zijn eigen op de praktijk gebaseerde logica en dat is vaak niet verkeerd!

    Laatst vroeg ik ernaar bij de dealer; bij de ene Megane kreeg de receptionist 60.000 km voor het luchtfilter in zijn scherm en bij de ander 30.000 km. Het is dan logisch –als bv. blijkt dat bij 30.000 km het filter al behoorlijk dicht zit- je als dealer bij 30.000 km toch maar het filter vervangt.

    Terug naar de distributie.

    Vroeger verving ik zelf distributieriemen en toen ook altijd al met spanrollen! Veel ervaring met Volvo en Fiat.

    Bij veel merken is het ook altijd een complete set; bestaande uit distributieriem, spanrollen, multiriem enz.

    In principe is het zo; als de waterpomp ook door de distributieriem aangedreven wordt, is het vanzelf meestal het beste ook de waterpomp te vervangen. Nog los van de schade die je op kunt lopen als je waterpomp het begeeft, is het niet handig om hem niet te vervangen. Je kunt een distributieriem immers niet tweemaal spannen; dus iedere demontage houdt ook een nieuwe distributieriem in!

    Het is misschien wel mogelijk als je de distributieriem op (4 of 5) jarentermijn -met nog maar weinig kilometers- vervangt, de waterpomp een tweede termijn te geven! Dit aan de hand van de bevindingen en het oordeel van de garage. Lekt de pomp? Maakt de pomp geluid? Nee?

    Na dat soort overwegingen en als de auto dan ook nog maar 20.000 of 40.000 km gereden heeft, is het vaak verantwoord om de pomp te handhaven.

    Bij een stand van 90.000 of 120.000 km (ongeacht het aantal jaren) zou ik altijd ook de waterpomp vervangen.

    Maar het blijft onoverzichtelijk; de distributieriem, spanrollen en multisnaar van de PSA-motor in veel Volvo's mag 240.000 km of 10 jaar blijven zitten. Snap jij het, snap ik het!

    Groetjes,

    Ben

  • Jubbels

    Ik snap het ook niet.

    Interval vergroten/verkleinen…………..waarom bij dezelfde motoren??

    Bij mijn Opel Vectra is een keer de distributie incl. rollen vervangen. Waterpomp was niet nodig volgens de receptionist.

    Een week(!!) na de vervanging ging alsnog de waterpomp kapot.

    Die is toen alsnog vervangen en ook weer een nieuwe riem.

    Toen ik de auto ging ophalen was de monteur er nog aan bezig.

    Hij vertelde dat de waterpomp kapot was gegaan omdat de nieuwe riem aangespannen was en dus met een hogere druk de lagers van de pomp belastte.

    Kwam heel vaak voor……………

    Gelukkig was het een lease-auto.(:P)

  • HenkM

    Volgens mij is de Sandero niet leverbaar met het K4M 16V blok.

  • LED-Lightning

    Nee die heeft alleen de 1.2 16v, de 1.4 (8 kleppen meen ik) en de 1.6 MPI, ook 8 kleppen. De 1.6 16v zit er niet bij voor de Sandero. Je hebt gelijk Henk.

  • j. buffing

    Sorry typefoutje onze Twingo is een 1.2 16v

    Maar toch is het vreemd dat de Twingo een termijn heeft van 5 jaar of 90000 km en de Sandero 1.2 16v (onze tweede auto) een termijn van 6 jaar en 120000 km.

    Al is de Twingo inmiddels wel 6 jaar oud en de Sandero pas 4 maanden

    Maar in het onderhoudsboekje van de Daas staat dat de 1.6 16v en de 1.2 16v een interval heeft van 6 jaar en 120000 km, behalve de Duster 1.6 16v die komt pas bij 8 jaar en 150000 km

    Ik ben helemaal de kluts kwijt

    Groetjes

    Jan

  • remcora

    Wegens een olielekkage bij een lager, moest de distributieriem van mijn 16mpi/mcv al na 15000 km vervangen worden. Er staat op de sticker nu 115.000 km. Ik snap er niets van, maar vergeet niet dat het onderhoud voor de garages de inkomstenbron is. De marges op nieuwe auto's is bijzonder laag. Vandaar ook alle acties en winterkeuringen.

  • Ben

    Op het gebied van de intervallen is blijkbaar alles mogelijk; ik kijk er niet meer van op!

    De logica is ver te zoeken.

    Het is technisch meestal niet te onderbouwen. Mogelijk op grond van ervaringen en proeven past men een volgende serie aan, om het een volgende weer terug te draaien; het kan?!

    Het wordt overigens gedicteerd vanuit Renault/Dacia; de dealers krijgen het ook maar over zich heen.

  • Henk

    Hallo allemaal

    Volgens mijn sandero 1.2 16 klepper, zit hier geen distrbutieriem op , je moet hem n.l. aan de zijkant kunnen zien , dus er zit volgens mij een distributie ketting op voor de bovenliggende nokkenas, bij mijn opel corsa 1.2 (1006 b.j.) zat ook een ketting aangedreven nokkenas,

    Dus volgens mij hoef dit niet bij de Sandero 1.2 niet,

    Vr Gr. Henk

  • GJvdZ

    De marges zijn procentueel misschien niet zo hoog, maar destijds werd bekend dat de dealers op een MCV 450 euro marge maakte. Nog steeds niet slecht voor een verkoopgesprek van misschien een uur. En als je hogere marges wilt halen, moet je ander soort producten gaan verkopen, geen budgetproducten.

  • Jubbels

    Henk Schreef:

    ——————————————————-

    > nokkenas, bij mijn opel corsa 1.2 (1006 b.j.) zat

    > ook een ketting aangedreven nokkenas,

    Oei, is toch wel een heel oude Corsa :S