Defecte achterruiten sproeier + zelf opgelost

  • Avaka

    Defecte achterruiten sproeier + zelf opgelost

    Betreft een MCV van (alweer) bijna 3 jaar oud . Sinds het in december zo nu en dan hard vroor werkt mijn achterruiten sproeier niet meer. Eerst dacht ik dat de boel bevroren was, het pompje draaide namelijk wel. Komt wel weer goed dacht ik. Maar niet dus.

    Deze week zitten wij in een huisje op een park en heb ik eindelijk rustig de tijd om eens te kijken wat er aan de hand is. Gisteren aldus geconstateerd dat het pompje echt goed werkt. Had de boel even losgemaakt onder de motorkap en het water spoot meters ver weg. Wat was er dan wel aan de hand? Nadere inspectie van de rubberen doorvoer (vanuit de cabine naar het achterdeurtje) bleek deze doorvoer vol water te staan. Heb een klein gaatje gemaakt en inderdaad stroomde de ruitensproeier vloeistof eruit. Conclusie: Dát wordt opereren!

    Maar het was erg koud en ik had geen zin meer. De conclusie dat het pompje verder goed werkte was voor mij genoeg die dag.

    Vandaag de doorvoer goed bevoeld en ik kon op de tast voelen dat het slangetje onderbroken was. Ik veronderstelde dat hier een koppelstukje zou zitten dat waarschijnlijk los was geraakt. Dus dan maar de rubber doorvoer losgeknipt. Blijkt het slangetje gebroken te zijn, gewoon dwars door midden.

    Nadat ik de boel wat verder ‘kaal’ had gemaakt blijkt tot mijn verbazing het slangetje niet van rubber oid te zijn maar van een hard soort ribbel buis. Dit buisje was spontaan door midden gebroken. Waarschijnlijk omdat het gewoon te hard is en dus op den duur kan breken.

    Om de boel weer verantwoord aan elkaar te zetten heb ik er een stukje silicone slang tussen gezet.

    Nette en verantwoorde oplossing lijkt mij.

    Thuis moet ik hier nog wat zwarte tape omheen wikkelen.

    Voor de mensen die zich afvragen waar ik zo snel een stukje silicone slang vandaan haal: Vroegah had ik een slechte auto (nee nee, geen Dacia). In de loop van de tijd had ik een kleine verzameling ‘paniek’ spulletjes verzameld om provisorisch reparaties te kunnen doen. Wat tie-raps, kroonsteentjes, beetje ijzerdraad, tape, wat elektriciteits draad en ook siliconen slang. Gewikkeld in mijn gereedschaps hoesje die ik al in mijn bezit heb sinds ik op de middelbare school zat. Samen met mijn MacGyver mes (kado tip voor vrouwen die niet weten wat hun man nog moet hebben) heb ik deze spullen al meer dan 20 jaar bij me. Heeft me vandaag weer ‘gered’! :)

  • Jubbels

    Precies dus waar het buisje “knikt” bij het openen/sluiten van de achterdeur………………..

    Logisch dat dit dan doorscheurt na x-keren openen/sluiten van de deur.

    Bij het tankje en pompje is (althans bij mijn MCV) het een rubber slangetje.

  • remcora

    Leuk bericht. Mijn vorige auto, golf variant, had hetzelfde euvel. Hier waren alle draden doorgeschuurd, waardoor niets het meer deed. Het zakje met hulpmiddelen herken ik uit mijn oude skoda 105. Hier moest je continue met hulpmiddelen de zaak bijelkaar houden. Daarom hadden die auto's altijd een basispakket gereedschap bij zich. En… dat oude Skodagereedschap ligt nu al een paar jaar in mijn mcv. (ongebruikt!)

  • DerRudy

    Deze tip is echt een blijvertje, toppie deze informatie (sla ik op in mijn schuifregister lees:hersenen)

    Ga zo door (tu)

  • B@TO

    @Avaka

    Defensie medewerker geweest? :D

  • Avaka

    Nee hoor, gewoon praktisch ingesteld!

    Wel mijn dienstplicht vervuld trouwens.

  • frans

    Bij mij hetzelfde probleem. ontdekt door de dealer bij 75000 km beurt. Wordt door de dealer onder garantie opgelost,

  • Avaka

    Ja klopt, had ik ook onder garantie kunnen laten doen.

    Maar ja, ik heb het zelf eenvoudig geconstateerd en ook eenvoudig kunnen oplossen. Vind ik leuk om te doen.

    En nog leuker is het om mensen hier op het forum te wijzen op deze mogelijke zwakke plek. Een verhaaltje met wat plaatjes. Daar hou ik van. :)

  • Barrabas

    (tu)Inderdaad hou ik ook van.Het weinige dat je nog zelf kan doen zonder duur meet- en werkgereedschap is altijd meegenomen .Herinner me ook nog de uitgebreide gereedschapsset van mijn vorige Niva's…zelfs met een bandenpomp :)

  • Ferm

    Ik heb hetzelfde euvel gehad midden in de winter. MCV naar de dealer gebracht en ze hebben er toen naar gekeken. Bleek dat een slang besteld moest worden en dus kreeg ik de Daas niet gerepareerd terug. Wel was er een vervolgafspraak gemaakt. Maar nu komt het. Wie schetst mijn verbazing dat toen ik tijdens een rit op de snelweg de voorruit wilde sproeien er geen vloeistof meer in het reservoir zat. Bleek later dat dit ok niet kon omdat de slang ontbrak en de vlst er dus subiet weer uitliep. Met al die pekel op de weg en dus vlot een vervuilde ruit een levensgevaarlijke situatie.Dat een dealer een klant op die manier een auto retour geeft vind ik persoonlijk onverantwoord. Ze hadden op z,n minst een noodvoorziening kunnen treffen voor de voorruitsproeiers