bedradings schema achterlichten .

  • Mathijs

    Let ff op voor mensen die een 7-poligestekker aansluiten of laten aansluiten.

    Vroeger werd op 2 de “constante” stroomdraad gezet voor b.v. de koelkast in de caravan.

    Nu wordt er het mistachterlicht op aangesloten.

    Ik heb bij het aansluiten van de trekhaak en stroomdraad aangegeven dat ik de constante stroomdraad wil, zodat ik nu onderweg keurig stroom in de caravan heb.

  • DerRudy

    Zo heb ik het ook zo opgelost, ik heb een oud caravanetje met een 7 polige stekker.

    Als het mistig is (of wordt) dan stop ik en sluit de luikjes (weltrusten).

    Ik ben ook van de generatie die een soldeerbout vast kan houden, maar voor de constante 12V aansluiting (spreek uit ervaring) gebruik ik geen soldeer.

    Soldeer in een schroefverbinding zal op den duur loskomen, resultaat warmte ontwikkeling en als je een beetje pech heb een gesmolten stekker(doos).

    Ik heb mezelf eens getrakteerd op een speciale krimptang waarbij je draadeindbusjes kan ‘knijpen’ op een draad.

    Stekkerverbindingen daarna goed aandraaien en na het testen de complete achterzijde van de stekkerdoos afkitten met Siliconenkit.

    Tip:

    Zorg wel voor een minimale draaddikte (en natuurlijk apart afgezekerd) van 2,5 MM, want zo,n caravan koelkastje (absorptie type) gebruikt ruim 100W dus kan er zomaar 10A gaan lopen.

  • frans5

    Hallo Dacia rijders en collega monteurs.

    Ik heb van PD3JCW de juiste toelichting ontvangen om de bedrading van de 7 polige stekkerdoos aan te kunnen sluiten via de kabelboom naar de achterlichtunits.

    Uiteraard word alles netjes gesoldeerd en beveiligd met zgn krimpkousjes, de beste manier om een goede stroomverbinding te krijgen .

    Maar de kleurcode die ik nu heb gekregen maakt het een stuk makkelijker, want ondanks het feit dat ik persoonlijk al jaren monteur ben geweest werk ik graag met juiste en goede info vooraf.

    De 7 en 13 polige stekkers en stekkerdoos aansluitingen kan ik allang uit mijn hoofd, maar ieder automerk heeft toch z,n eigen bedradingskleuren, vandaar mijn vraag, maar toch allemaal bedankt voor de reactie,s !!

  • Barrabas

    :D Ja die kopen een Daas met voorbedachte rade.Wat je zelf kan doen doe je beter.;)

  • ad

    Hallo

    ik heb even zitten lezen

    heb het zelfde probleem , trekhaak en geen type afh kabelset , echter de kleuren die beschreven zijn van de achterlicht unit komen bij mij niet overeen ,

    is dit wellicht veranderd met het 2011 type ?

    weet iemand de kleur coderingen ? of wordt het toch doormeten ?

    graag hoor ik een reactie

    groet,

    ad

  • HenkM

    Meten is weten, gissen doet missen????

    Ik zou zelf dus altijd meten.

  • Martin

    Is er iemand die het bedradings schema heeft voor de camera's van een Dacia duster extreme uit 2023

    ik wil de medianav vervagen voor een Android radio unit