Biedt onderzijde Duster voldoende bescherming tegen roest?

DeWachter
26 Apr, 2011 21:34

Ik had hiervoor een japanner uit '98 welke een behoorlijke roestplek had opgelopen aan de onderzijde (was mij nooit opvallen en de dealer ging pas ging piepen toen deze niet meer door de volgende APK zou komen :( ) vandaar dat ik behoorlijk spits ben om vanuit de startblokken de Duster optimaal te beschermen.

Dus van het weekend wat tijd genomen om naast de prachtige auto ook de onderzijde van onze Duster 'ns op de foto te zetten, wat me hierbij opgevallen is dat het lijkt alsof de tectyl bus op was op een gegeven moment.

Is dit iets wat meerdere daciasten met Dusters ondervonden hebben (is het iets wat je zelf nog kunt doen en zo ja welk spul heb je hiervoor nodig?)

Wat voorbeelden waarbij hopelijk de goeroe's iets kunnen roepen of er actie benodigd is per situatie:

FOTO 1:

Links wel gespoten met zwart plakkerig spul (Tectyl?), rechterkant niet..waarom? geen idee

FOTO 2:

Wat ik ben gelezen uit andere berichten op het forum schijn je dit met hammerite wel over te kunnen spuiten,

blijf het raar vinden dat zo'n onderdeel roest heeft wanneer ‘ie net uit de showroom komt rollen maar goed heb geen verstand van auto’s verder

FOTO 3:

Volgens mij is dat blank metaal overspuiten? en zo ja met wat?

FOTO 4:

Zelfde verhaal en zo te zien ook de ruimte onder de reserveband

remcora
27 Apr, 2011 11:24

ik heb weliswaar geen duster, maar een mcv. Ik herken wel wat jij op de foto's heb gezet. Volgens mij wordt er alleen maar gespoten wat nodig is. Zelf ben ik met de tectylspuit bezig geweest. De aandrijfassen, maar ook de beugels van de trekhaak zijn erg roestig. Deze overleven de auto wel. Overigens ben ik ook niet zo te spreken over de lakdikte. Het geld moet toch ergens op verdiend worden. Maar, na bijna 3 jaar ziet de auto er nog erg goed uit. Ga er vanuit dat de auto aan de bodem een stevig verf bad heeft gehad, vaak met elastische verf.

uul
27 Apr, 2011 13:58

Tja DeWachter. .Ook ik heb mijn Sandero extra in de tectyl gezet . Gewoon een doe het zelf garage opzoeken en voor een paar Euro,s lekker een uurtje alles wat roestgevoelig is in de ZWARTE tectyl zetten liefst bij zeer warm weer.

Daarna heb ik met gewone bruine tectyl, de WITTE bus met dat sproeiertje erbij de onderkanten van de portieren behandeld. Ook de motorkap en het kofferdeksel daar waar het laagste punt is via de openingen goed behandelen. Vocht en water blijven daar vaak in achter en zit er eenmaal roest dan helpt ook tectyleren niet meer.

Mijn Mazda van 20 jaar zag er ook nog als nieuw uit maar……ook ik werd verliefd op een Dacia, vandaar.

Woon je in de buurt van R.dam dan is onder het viaduct naast het Feyenoord Stadion DE doe het zelf garage en die jongens helpen je graag als je iets niet weet en er naast zit een autoshop. Succes.

Uul

hans
27 Apr, 2011 14:39

Hallo,

Dacia roest niet meer of minder dan andere moderne auto's.

GJvdZ
27 Apr, 2011 15:43

Klopt niet helemaal. Als je lakschade hebt bij een Dacia gaat ‘ie eerder roesten op dat punt dan andere (duurdere) auto’s. Ik heb jaren rondgereden met een Focus waarbij een stukje lak bij de achterdeur was afgesprongen zonder problemen. Onze Dacia had iets vergelijkbaars en dat roestte binnen een paar weken.

David
27 Apr, 2011 22:34

Een Dacia roest niet meer of minder dan een andere auto die NIET gegalvaniseerd zijn. Koop je bv een Renault Megane of een Citroen Berlingo, dan zijn deze auto's gegalvaniseerd (de body en de subframes). De Dacia's zijn alleen getectileerd. Een Renault twingo is bv ook niet gegalvaniseerd. Je moet niet vergeten dat Dacia –> lees Renault ergens moet besparen op de kosten. Maar maak je maar geen zorgen over roest. Bij normaal gebruik zul je daar geen last van hebben. Maar een beetje extra aandacht kan natuurlijk nooit kwaad (als je de afwateringsgaatjes maar niet dichtspuit, want dan krijg je pas echt ellende!

DeWachter
27 Apr, 2011 23:50

uul Schreef:

——————————————————-

> Tja DeWachter. .Ook ik heb mijn Sandero extra in

> de tectyl gezet . Gewoon een doe het zelf garage

> opzoeken en voor een paar Euro,s lekker een uurtje

> alles wat roestgevoelig is in de ZWARTE tectyl

> zetten liefst bij zeer warm weer.

> Daarna heb ik met gewone bruine tectyl, de WITTE

> bus met dat sproeiertje erbij de onderkanten van

> de portieren behandeld. Ook de motorkap en het

> kofferdeksel daar waar het laagste punt is via de

> openingen goed behandelen. Vocht en water blijven

> daar vaak in achter en zit er eenmaal roest dan

> helpt ook tectyleren niet meer.

> Mijn Mazda van 20 jaar zag er ook nog als nieuw

> uit maar……ook ik werd verliefd op een Dacia,

> vandaar.

> Woon je in de buurt van R.dam dan is onder het

> viaduct naast het Feyenoord Stadion DE doe het

> zelf garage en die jongens helpen je graag als je

> iets niet weet en er naast zit een autoshop.

> Succes.

> Uul

Goeie tips mannen..! Ik ken die garage wel denk ik vanuit mijn jeugd heeeel vaak langs gefietst…die ingang zag er altijd zo smal en “duister” uit maar lijkt me zeker wel waard om ff langs te rijden. Als ik het goed begrijp kun je daar dus ook alle spullen kopen?

Moet je nog een afspraak maken of gewoon langs rijden en op je beurt wachten?

Ik heb even bij valvoline zitten kijken en ik denk dat je voor de onderzijde portieren deze bus bedoeld? :

http://www.valvoline.nl/tectyl/corrossiewerende_producten/tectyl/tectyl%20ml

En voor de zwarte tectyl deze:

http://www.valvoline.nl/tectyl/corrossiewerende_producten/tectyl/tectyl_bodysafe

of deze?

http://www.valvoline.nl/tectyl/corrossiewerende_producten/tectyl/tectyl_190

Ben morgen toevallig vrij misschien dat ik ff langs ga jammer van de “kou en regen” die morgen is aangekondigd is mijn duster nog niet aan gewend :)

DeWachter
27 Apr, 2011 23:51

Goeie tips mannen..! Ik ken die garage wel denk ik vanuit mijn jeugd heeeel vaak langs gefietst…die ingang zag er altijd zo smal en “duister” uit maar lijkt me zeker wel waard om ff langs te rijden. Als ik het goed begrijp kun je daar dus ook alle spullen kopen?

Moet je nog een afspraak maken of gewoon langs rijden en op je beurt wachten?

Ik heb even bij valvoline zitten kijken en ik denk dat je voor de onderzijde portieren deze bus bedoeld? :

http://www.valvoline.nl/tectyl/corrossiewerende_producten/tectyl/tectyl%20ml

En voor de zwarte tectyl deze:

http://www.valvoline.nl/tectyl/corrossiewerende_producten/tectyl/tectyl_bodysafe

of deze?

http://www.valvoline.nl/tectyl/corrossiewerende_producten/tectyl/tectyl_190

Ben morgen toevallig vrij misschien dat ik ff langs ga jammer van de “kou en regen” die morgen is aangekondigd is mijn duster nog niet aan gewend

uul
28 Apr, 2011 08:18

FF Wachten tot het DROOG is DeWachter én wat warmer! Het is aan de Olumpiaweg en er naast is een Automaterialenzaak om je spuitbussen te kopen.Soms is het ff wachten of je kan meteen de brug op.Wel eerst blubber resten verwijderen rondom je wielkasten.

Uul.

DeWachter
28 Apr, 2011 09:19

Hi Uul

Ik had idd gelezen dat het +15 graden moet zijn om goed te kunnen verwerken (vandaag +17 : ) )Blubber heb ik nog niet in de wielkasten, nergens eigenlijk aangezien ik 'm sinds dit weekend pas heb !

De vrouw gaat volgende een weekje ermee op vakantie dus vandaar dat ik nog haast wil maken voordattie echt smerig word :)