hoog benzineverbruik ?

  • HenkM

    De electrode afstand heeft m.i. NIETS te maken met de levensduur van de bobines. Een bobine is niet meer als een “trafo” en geeft bij een bepaalde primaire spaning een (veel) hogere secundaire spanning af aan de bougies.

    Is de electrode afstand groter volgt er een zwakkere vonk (met bijbehorend lagere stroomsterkte welke natuurlijk niet nadelig is voor de bobine echter wel voor de verbrtanding).

    De eerste generatie Laguna's hadden i.d.d. wat problemen met de bobine's. Mijn wat latere Lagune (godzijdank nog geen fase 2) heeft > 200.000 km met dezelfde bobine's gedraaid.

  • Avaka

    @MCV op LPG:

    Als rijden op LPG zo'n hachelijke onderneming is (met al die technische risico's, speciale rijstijl en gedragingen), waarom heb je dan überhaupt LPG op je MCV laten installeren?

  • MCV op LPG

    Ja, ik ken de risico's en ik pas goed in een LPG-profiel. Natuurlijk willen ze dat systeem verkopen dus gaat niemand daar verder op in. Problemen doen zich toch meestal voor na de garantieperiode. “De electronica regelt het wel” zeggen ze. Ik wilde alleen maar de andere kant toelichten. Electronica is ook “maar” electronica. zoek maar op “LPG problemen” en je hebt lektuur voor de rest van je leven. Eveneens bij “pen bobines” waar google automatisch “renault” als suggestie geeft.

    Door te grote electrodeafstand worden de bobines heter in de toch al hete cilinderkop. Oorzaken van stukke bobines liggen in 99 procent van de gevallen in oververhitting en vochtintrede.

    Dat van die “duimen”. Ja, sorry maar dat zie ik niet hoor, ik heb echt goed gekeken, maar toch blij dat iedereen het schijnbaar helemaal eens is met elkaar!

  • stitch0709

    iets is niets anders, dan de betekenis die je er zelf aan geeft..

    Heb even nagezocht in welke context ik de vingers gebruikt heb . Blijkt in het stukje waar ik middels de vingers aangeef dat ik er op dat moment (schijt ) aan had dat ik te hard reed. De betekenis die ik er dus op dat moment aangeef, kan ik op geen enkele manier respectloos vinden.

    Maar dat is maar zoals ik het zie.

    :)o

  • DerRudy

    Opa heeft sinds vandaag een lees-brilletje en het was mij ook nog niet opgevallen maar ik dacht toch echt dat het duimen waren.

    Maar die ‘the finger smiley’ heb ik in het verleden waarschijnlijk ook wel eens gebruikt/misbruikt met de gedachte dat het duimen waren.

    Maar even terugkomend op het fenomeen Pen-bobines:

    Henk: ik dacht ook altijd dat deze elektrode afstand niets zou uitmaken, ik heb (ook) een elektronica achtergrond en ben door ervaring toch van mening verandert.

    Deze zg Pen-bobines zijn inderdaad hoogspannings-trafo,s maar er zit aan de secundaire kant (bougies-zijde) zit geen simpele Ohmse weerstand, er spelen een aantal andere factoren mee.

    Denk hierbij aan een hoge druk (compressie) en hoge temperatuur (verbranding)en dan begint het toch wat complex te worden.

    Dan kunnen we niet simpel de wet van Ohm hanteren.

    Bij LPG problemen (wat vaak toch ontsteking-problemen zijn) ging bij mij het licht in de garage altijd uit en pakte simpel de plantenspuit (met water) en vaak zie je op afstand al de blauwe vlambogen je tegemoet komen (lees:vonk overslag).

    Standaard gingen er nieuwe bougies in (met in mijn ogen de juiste elektrode afstand) en de juiste Pen-bobines en dan ook altijd vier exact dezelfde types.

    Wat er momenteel vaak gebeurt is dat men deze Pen-bobines te ruw behandelt (bij het verwisselen van de bougies) dus op de aansluiting met de bougies beschadigd en dan tot overmaat van ramp het boutje waarmee de bobine vast zit op het blok ook nog even te strak aandraait (resultaat haarscheurtjes).

    En dan is het feest compleet, pak maar weer de plantenspuit erbij en vaak zie je de vlambogen op het boutje en ook vaak onderin bij de bougie aansluitingen.

    Kijk ik ben wat voorzichtiger geworden met deze Pen-bobines en zal als het kan altijd de elektrode afstand toch iets verkleinen (Baat het niet dan schaadt het niet).

    Maar iedereen mag vinden wat hij/zij wil en is maar één ding wat moet: dat is blijven ademhalen(:D.

    Mgr.

    Ruud

  • oscar54

    Sorry Turbootje, het zijn echt geen duimen maar middelvingers.

    (tu) (td) dit zijn de duimen.

    :D Oscar :)

  • sanderje

    Cor Hulkenberg Schreef:

    ——————————————————-

    > LS, onze Dacia MCV met 1600, 2 kleppen per

    > cilinder motor, is ook aan de “”dorstige kant“”

    > bij 100 Kmh draaid de motor 3000 tpm en dat geeft

    > dan een benzine verbruik van krap 1 : 13 gaan wij

    > 120 Kmh rijden dan is 1 : 10 niet eens haalbaar !

    > In Nederlande kreeg ik geen gehoor bij de experts

    > in deze materie op Duitse Dacia site''s wel

    > informatie gekregen: feitelijk moet er een 6 bak

    > in maar die is er niet of de eind overbrenging

    > moet nog lager, Duitse Dacia dealers vervangen een

    > tandwiel

    > Hopelijk heeft U hier iets aan

    > Groet Cor

    @Cor;

    Heb je enig idee wat de kosten van een vervangend tandwiel zijn (en welke specifieke dealer/adres dat doet)?

    Ik heb hier wel oren naar aangezien de Duster (te) veel toeren maakt en mijn LPG verbruik nauwlijks boven de 1:8 komt (Ik rijd wel graag door)

    Zelfs op lange afstanden snelweg(Frankrijk) bij 150m/u gaat het verbuik richting de 1:6 …

  • remcora

    Ik herken het gebruik niet. mijn 1.6mpv gebruikt eigenlijk constant 6.4 l/100 km. Wel vooral lange afstanden met een snelheid van ongeveer 105 km. Gem. steeds rond de 70km (boordcomputer) Het toerental is ook ongeveer 3000/3500. Wel zou ik graag een versnelling erbij willen.

    Het record staat overigens op een lange vakantierit, met klein bagagewagentje. Toen stond het gebruik op 5.7/100km.

  • RichardMCV

    Eerlijk gezegd verwacht ik dat de meeste dealers de reparatie / revisie van een versnellingsbak overlaten aan de experts. Er zijn voldoende bedrijven die daar hun brood mee verdienen.

    Wil je een tandwiel laten veranderen dan zal de “bak” eerst verwijderd moeten worden. Daarna openen en aanpassen en dan weer monteren. Hier zullen behoorlijke kosten mee gemoeid zijn. Ik vraag me dan ook nog af of je wel garantie krijgt op dit werk. Immers, de bak is niet meer volgens fabrieksspecificaties.

    Het zal een afweging worden: een lager toerental in de vijfde en een iets lager verbruik of laat je de “bak” zoals hij is?

    En zou je de ombouwkosten wel terugverdienen met het iets lagere verbruik?

    Groetjes,

    Richard,www.daciamodellen.nl

  • vanross

    Mijn dacia Sander uit 2010 1.2 16V heeft gedurende 28.000 km een gemiddeld verbruik van 6.4 l/100km.