schokkerig wegrijden met Duster

  • Vonk

    frans5, Ik heb precies hetzelfde wat je beschrijft bij mijn Duster.

    Ik geef vaak wat meer gas bij en schakel zo snel mogelijk door naar 2.

    Als ik de straat uit ben is het over.

    Ik vermoed dat het een algemeen Dacia kwaal is.

  • Barrabas

    B) Met zes versnellingen rij ik altijd weg in tweede,zoals vermeld in de manual.Nooit problemen gehad met motor of koppeling.Heeft ook wel 115 pk Duster 4x4 benzine 1.6 16V.Jonny's met Golfjes hebben het altijd aan hun rekker bij een stoplicht. >:D<

  • atienwouter

    Beste meneer Vonk,

    Ik weet niet of dit een Dacia euvel is.

    Ons Dustertje is even oud als die van Fransvijf, februari 2011 en nu achtduizend kilometers.

    Geen problemen bij koude of warme start.

    Ons Ati had ver in het verleden, toen er nog geen Dacia's waren een Toyota en die had

    hetzelfde probleem als Frans beschrijft.

    Het enige wat ik er nog van weet is, dat het probleem de koppeling was.

    Groetjes Wasiast

  • Mark L.

    Hier een MCV die dit probleem ook heeft, ook niet altijd maar het probleem komt meestal voor als de koppeling al een tijdje belast/gebruikt word (file rijden, stadsverkeer,…).

    Solo valt het nog mee maar als de caravan erachter hangt en hij deze masa ook mee in gang moet trekken begint de boel echt te daveren bij het loslaten van de kopeling.

    Geen storingen gevonden, bij het volgende onderhoud word de koppeling+ drukgroep vervangen samen met 2 pompjes.

  • Turbootje

    Mark L. Schreef:

    ——————————————————-

    > Hier een MCV die dit probleem ook heeft, ook niet

    > altijd maar het probleem komt meestal voor als de

    > koppeling al een tijdje belast/gebruikt word

    > (file rijden, stadsverkeer,…).

    > Solo valt het nog mee maar als de caravan erachter

    > hangt en hij deze masa ook mee in gang moet

    > trekken begint de boel echt te daveren bij het

    > loslaten van de kopeling.

    > Geen storingen gevonden, bij het volgende

    > onderhoud word de koppeling+ drukgroep vervangen

    > samen met 2 pompjes.

    Hallo Mark,

    Even een vraagje welke voor veel Dacia rijders zeer interessant kan zijn.

    Onder welke noemer gaan deze onderdelen (koppelingset + cilinders) vervangen worden ? “GARANTIE !!!”

    Turbootje :)-D

  • Mark L.

    Is voor eigen rekening, kosten zouden tussen de 7 en 800€ zijn.

    Wagen is momenteel 3 1/2 jaar en de kilometerstand is een goede 50000, heb dit al veel vroeger vastgesteld (sinds de aflevering) maar toen was het meer trillen, lichtjes voelbaar maar je kon normaal vertreken.

    Afgelopen verlof met de caravan is het plotseling veel erger geworden, normaal vertrekken was er niet meer bij. Alles daverde en je kreeg slechts de wagen met veel vlieg en kunstwerk op gang als de caravan erachter hing. Blijf er nog mee rijden tot het volgend onderhoud in februari of maart (2012), tot die tijd moet ik toch niet meer met de caravan op pad. Solo is het nu ook af en toe goed voelbaar maar dan kun je nog normaal vertrekken, al voel je goed dat er iets niet pluis is.

  • LED-Lightning

    Je mag, ook al is de garantie periode afgelopen toch nog steeds verwachten dat dit soort onderdelen veel langer mee zouden moeten gaan? Ik zou op z'n minst proberen om coulance hiervoor te krijgen…

  • Gerard

    Als ik het zo lees, zou ik het toch zoeken in de koppeling. Dat kun je testen door met een slippende koppeling en wat toeren maken voorzichtig optrekt. Je platen komen dan op temperatuur en drogen, waardoor de grip gedoseerder verloopt. Het kan heel goed zijn dat het type koppelingsplaten wat hygrostatisch is, waardoor ze de neiging hebben snel aan te grijpen. Heb je ook met remmen. Komt bij dat het vliegwiel na één nachtje een flinterdun laagje roest heeft ontwikkeld. Allemaal mogelijkheden om een auto schokkerig te laten optrekken in koude en vaak vochtige toestand.

    Ja, dealer zit er niet echt om te springen om de koppeling te demonteren en te vervangen etc..

  • Turbootje

    @ Gerard

    Als ik de prijs zo lees welke ik voorbij heb zien komen voor het vervangen van de koppeling, dan doen ze volgens mij heel graag hoor :D

    Turbootje

  • frans5

    Gerard, ik heb de koppeling laten “slippen”zoals je vooestelde , maar zelfs na enige keren maakte dat ook niets uit, de auto blijft schokkerig, komende week gaat hij weer naar de dealer waar ze nu ook de lambdasonde extra controleren en de bobinepen.

    Zodra de auto op bedrijfstemperatuur is dan is schokken nagenoeg over.

    Ik laat wel weten wat er vervangen word en of dat helpt natuurlijk, maar de dealer zegt dat het beslist niet ligt aan de koppeling/ drukgroep.