Moeilijk starten dacia diesel

  • John SLC

    Hallo,

    Mijn Daas diesel (1.5 dci) heeft sinds een paar maanden problemen met het starten. Zelfs na het vervangen van alle gloeibougies is het probleem niet verholpen.

    Bij een koude motor start ie gelijk maar pakt te weinig toeren. De motor draait wat onregelmatig en na wat sprongen op en neer in het toerental draait ie mooi en kan ik zonder problemen rijden.

    Voor het vervangen van de gloeibougies was ik bang dat de motor zou afslaan zo weinig toeren pakte die.

    Heet iemand enig idee waar verder te zoeken?

    Bedankt!

    Groetjes

    John

  • DerRudy

    Misschien kan je wat meer gegevens aanleveren, denk aan bouwjaar en KM-stand.

    In principe zou ik hem eerst (laten) uitlezen, maar waarschijnlijk blijft je EGR klep ‘hangen’.

    Je zou hem eens kunnen reinigen met bijvoorbeeld remmen-reiniger.

    Mgr.

    Ruud

  • Avaka

    Laat de lambda sonde eens nakijken.

    Haperende gasklep?

    Temperatuur zender op de dieselpomp niet helemaal lekker?

    Edit: luchtbel in het brandstof systeem (pomp ontluchten).

    Mogelijkheden te over……..

  • Addie

    Lambdasonde bij een diesel??

  • HenkM

    Jep ook die.

  • Avaka

    Moderne ‘schone’ common rail diesels hebben een katalysator (dus ook een lambda sonde) en een roetfilter.

  • DerRudy

    Zoals Avaka al aangaf ‘luchtbel in het brandstof systeem (pomp ontluchten), probeer voordat je contact maakt de handpomp (blaasbalgje naast de brandstofpomp) eens in te knijpen.

    Deze moet ‘hard’ zijn, indien deze meerdere malen is in te knijpen dan is er waarschijnlijk sprake van lekkage.

    Probeer eens vast te stellen of er een paar maanden geleden (zoals je zelf aangaf) de brandstoffilter niet is vervangen.

    Vaak zijn de brandstofslangen op de brandstoffilter niet goed aangesloten (lees: niet luchtdicht) en zal gedurende nacht lucht in het brandstofsysteem ontstaan.

    En dat is iets waar een Diesel moeite mee heeft; tijdens het vervangen van dit filter vergeet men vaak de O-ringetjes te vervangen (zit vaak in plastic zakje onderin verpakking), na een paar maal het filter vervangen zijn deze ringetjes toch ‘echt versleten’ (lees: beschadigd).

    Succes

    Ruud

  • EricNL

    Mijn eerste ingeving was “Gloeibougies”! Toen ik las dat dat al gebeurd was, komt als eerste een onregelmatige (of lage) brandstofdruk in me op.

    Omdat mijn ervaring hoofdzakelijk op CDI (mercedes) gebaseerd is, kan ik wel zeggen dat daarbij het raildrukregelventiel veelvuldig voor problemen zorgde. Daarnaast zou een verstuiver teveel brandstof retour kunnen doen via de retourleiding. Hierbij spuit de vertuiver ook minder in.

    Bij mercedes is de brandstofdruk , Retour-gestuurde brandstof, regeling van raildrukregelventiel en hogedrukpompopbrengst uit te lezen. Ik zou niet weten waarom dat bij Renault anders zou zijn. Maar hiervoor heb ik niet voldoende renault-ervaring. Verdere opties m.i..

    Toch even controleren of het gloeirelais foutcodes geeft of met een stroomtang kijken of deze wel voldoende stroom afneemt om goed te kunnen gloeien.

    Hoge druk brandstofleidingen natrekken en/of op lekkage controleren.

    Retour gestuurde brandstof vanaf verstuivers controleren (dit kan je zelf alleen met het juiste gereedschap)

    Lage drukpomp opbrengst (indien aanw) - deze voert brandstof aan naar hogedrukpomp

    Hogedrukpomp opbrengst - Deze heeft gewoonlijk kleppenplaatjes die weleens stuk gaan of slecht functioneren.

    Wellicht een brandstof aflsuiter die niet goed open gaat. (misschien onder de startonderbreker)

    Terecht worden roetfilter en catalysator + EGR klep gemeld. Deze in de controle zeker niet vergeten mee te nemen. Als de auto vaak voor korte ritten gebruikt wordt, dan krijgt de regeleenheid geen kans om eens goed te regenereren. Een goede regeneratie doet vaak wonderen maar als de roetfilter vol met as zit zou het nodig kunnen zijn deze te vervangen.

    Mijn persoonlijke benadering:

    - 1. Eerst helder nadenken en kijken naar een eenvoudige oplossing voor het probleem.

    - 2. Heb je geen sleutelervaring en geld zat, ga naar de garage als het te ingewikkeld voor je wordt.

    - 3. Als je geen idee hebt en je wil het zelf doen, begin dan bij het goedkoopste

    Over storingen uitlezen mag je stellen dat een serieuze storing die opgeslagen wordt een lampje op je display laat branden. Dit hoeft niet continu te branden, maar kan ook kort branden en weer uitgaan. Alleen als een storing echt ernstig is of actueel, dan zal het lampje continu aan blijven leert de ervaring.

    Wat voor verstuivers worden er gebruikt? Met spoel of met Piëzo? Welk merk?

  • John SLC

    Allemaal bedankt. Ik richt me maar als eerste op de EGR-klep

    Al is deze 2 jaar geleden vervangen…..

    Andere problemen maar met uitlezen werd aangegven dat de EGR storingen had.

    Voor 350 euro laten vervangen

    Dus nu eerst maar reinigen.

    nb

    De auto is bijna 6 jaar en heeft 175.000 op de teller.

    ik rij er bijna 30.000 per jaar mee

    Groetjes

    john

  • DerRudy

    @John,

    Kijk voor een instructie over de EGR maar eens op onderstaande link:

    http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=nl&ie=UTF8&rurl=translate.google.com&sl=fr&tl=nl&u=http://www.forum-auto.com/marques/dacia/sujet2317.htm&usg=ALkJrhjJKYC3iEsS4YObhwGpaSEUXg3ZJQ

    Let op: ook de toevoerbuizen reinigen, dat wordt vaak ‘vergeten’ en dan kan je de EGR klep blijven vervangen.

    Succes en met vriendelijke groeten,

    Ruud