Moeilijk starten dacia diesel

  • Avaka

    En? Wat was er nu aan de hand?

  • John SLC

    Net laten uitlezen. Geen storing. Het kan dus van alles zijn.

    Misschien i shet simpel en is het het gloeirelais. Anders stap voor stap wat proberen of het renault circuit in………….

  • John SLC

    Ruud,

    Hij is net uitgelezen en geeft geen fouten/storingen. Eraan wenne of het renault circuit in….

    Dacht het niet !

    Met die handleiding moet ik op een rustige zonnige dag dat ding eruit kunnne krijgen en effe nalopen. Het heeft hopelijk nu geen haast.

    Bedankt !

  • EricNL

    Ik heb al eens iets geschreven over mechanische en elektronische storingen, maar ik weet niet goed hoe ik dat terug lan vinden. Het feit dat je geen elektronische storing hebt betekent niet dat er geen storing is. De gebruikservaring dat je motor een beetje pruttelt enzo zou toch wel serieus bekeken mogen worden. m.i. zou het gloeirelais bij uitlezen gecontroleerd moeten zijn. Anders meet je met koude motor hoeveel ampere het relais trekt op het moment dat je voorgloeit. Ook kan je per gloeibougie kijken of de stroomafname verschilt. Hiermee kan je meestal zonder heel veel los te maken een aardig idee krijgen van de stand van zaken. Een goede (gelijk(DC))stroomtang is nodig om deze meting te doen.

    Hoe het komt weet ik niet maar ik kijk regelmatig voor updates voor dit draadje. Ik vermoed dat je op problemen in je brandstofsysteem uit zal komen. (lucht in de leidingen, brandstofdruk of verstuivers) Graag een update, ook als je klachten meer of minder erg worden door de loop der tijd.

    Volgens mij zou eens flink doorrijden op de snelweg een goede regeneratie in gang moeten zetten (als dat nodig/mogelijk is). Eens flink doorrijden met 120 of 130(waar dat mag) over een kilometer of 50 heen en 50 terug zou dan toch wel merkbaar verandering moeten geven.

    Ook bij het losmaken van de EGR klep zou direct duidelijk moeten zijn of roetaanslag onderdeel van de problemen zou kunnen zijn. (volgens mij test de stappenmotor van de EGR-klep zichzelf even als je contact aan zet, dan kan je misschien zien of deze goed afsluit en soepel beweegt).

    @ DerRudy

    Ja, ik ben het met je eens. Het idee van de EGR-klep werkt wel, maar is niet goed doordacht, wel storinggevoelig en geeft inderdaad problemen bij meer merken.

  • DerRudy

    Hmm, ik zie regelmatig dat er geschreven wordt over een Roetfilter en het regenereren wat daarbij hoort.

    Let op: Vanaf de Duster/MCV in de zg FAP uitvoering (Filter A Particules) hebben onze Daasjes pas een Roetfilter, alle (Diesel-) Daasjes voor deze periode zijn van het principe ‘gooi het er maar uit’.

    Door allerlei milieumaatregelen moeten de Diesels en ook de moderne Benzine motoren opeens voorzien worden van een EGR-klep, ik geloof dat geen enkele fabrikant die werking ‘goed in de smiezen’ heeft.

    Als het nieuw is werkt het allemaal wel goed, maar gaande weg beginnen de problemen en dan blijkt zo,n EGR klep die eigenlijk de uitstoot moet verminderen opeens zijn ‘eigen nest bevuilt’.

  • John SLC

    Met de handleiding van DerRudy, (hartelijk dank) geprobeerd de EGR-klep eruit te halen.

    Helaas waar de handleiding aangeeft dat je hem met wat draaien en trekken eruit kan halen, lukte dat niet echt.

    3 mm naar links en 0,5 mm omhoog en het kreng zat muurvast.

    Met een hamer terug kunnen slaan en hij doet het gelukkig nog.

    Met dezelfde problemen….

    Ik kom er nu ook achter dat als de Daas naar zijn juiste toeren zoekt gasgeven geen enkele zin heeft. hij reageert niet.

    Maar eerst even door de apk zien te komen en dan maar verder zoeken.

    Groetjes

    john

  • John SLC

    Het probleem is opgelost. Geen EGR-klep maar de verstuivers. Zo verschrikkelijk vervuild dat ze er niet uitgingen. Braken af. Dus kop eraf met alle ellende van dien. Positief is hij doet het weer als vanouds. Negatief De rekening. Moeten dus nog een tijdje blijven doorrijden

  • Avaka

    Aan de andere kant heb je nu zo'n 2 ton op de teller?

    Jammer van de kosten, deel het eens op het aantal probleemloze kilometers, waar kom je dan op uit?

    Tank je wel eens van die ‘power’ diesel? Loopt ie dan beter?