problemen lpg af-fabriek dacia mcv maart 2012

  • maartenvandenbosch

    beste dacia gebruikers

    Sinds maart 2012 hebben we een nieuwe dacia mcv met vanuit de fabriek een lpg installatie voor €500

    in het begin dacht ik dat de mcv er gunstig om ging met lpg omdat ik waardes haalde van 1 op 14 a 15 maar al snel kwam ik erachter dat zeer regelmatig de lpg installatie gewoon helemaal uit staat als ik de auto start

    op naar de dealer, deze kon het een,twee,drie niet oplossen en heb het probleem maar over de vakantie getild , auto staat inmiddels op 11:000 km

    er zijn nu meer problemen bij gekomen met het gas , zie onder een opsomming

    -na afslaan van motor als deze op gas rijd en het opnieuw starten staat de gehele gasinstallatie uit

    -gasbediening begint te piepen , dit betekend dat lpg op is maar deze zit dan half vol

    -als lpg op zou zijn is het wisselend wat ik kan tanken, dit is soms 40 liter en dan weer 43 liter

    wie heeft er ervaring met dit probleem, voor de duidelijkheid het gaat om de mcv 8 klepper met de gasinstallatie vanuit de fabriek

    de dealer heeft al nieuwe software op de computer van lpg installatie gezet maar helaas is dit geen oplossing

  • DerRudy

    Je bent nummer twee met problemen met de zg af-fabriek LPG installatie, zie onderstaande link:

    http://dacia.startpagina.nl/prikbord/15619084/lpg-probleem#msg-15619084

    De problemen die ook jij beschrijft lijkt op een te lage gasdruk (dient 0,95 Bar te zijn) naar de zg injectorrails (zie mijn reactie in bovenstaande link).

    -na afslaan van motor als deze op gas rijd en het opnieuw starten staat de gehele gasinstallatie uit 

    Klopt, de LPG-installatie is van het principe Master/Slave dwz de LPG-installatie volgt als het ware de Benzine inspuiting.

    Bij problemen (met de LPG-installatie)zal de LPG-installatie zichzelf altijd uitschakelen.

    -gasbediening begint te piepen , dit betekend dat lpg op is maar deze zit dan half vol 

    Idem als boven.

    -als lpg op zou zijn is het wisselend wat ik kan tanken, dit is soms 40 liter en dan weer 43 liter 

    Hier zou ik me niet druk overmaken, als je wagen niet helemaal waterpas staat bij het tanken kan dat zomaar een paar liter schelen.

    Mgr

    Ruud

  • maartenvandenbosch

    ben nu vijf keer terug geweest , men heeft gisteren voor de zekerheid de lpg filter vervangen

    ik hoop dat het nu is opgelost

  • DerRudy

    Wauw vijf keer teruggeweest, dat begrijp ik niet goed.

    Heb in het verleden ook LPG-installaties ingebouwd en nog steeds moet ik constateren dat men (van LPG-installaties) er nog steeds ‘Geen Kaas van gegeten heeft’.

    Met die nieuwste G3-installaties valt er niets meer af te regelen (gelukkig maar, is ook een rand-voorwaarde van een G3-installatie), op één ding na dwz de Raildruk naar de injectors toe.

    Deze is simpel (en goedkoop) af te lezen met een Manometer en dient op de verdamper afgeregeld te worden op 0,95 Bar.

    Vaak zie je dat de LPG-filter met geweld in de houder is geplaatst (verrampeneerd noem ik dat) en dat de toevoer van LPG belemmert wordt (lees: de raildruk niet voldoende is).

    Op zich denk ik dat de filter vervangen een juist besluit is geweest.

    Tof dat je ons laat weten wat de acties zijn geweest.

    Succes en met vriendelijke groeten,

    Ruud

  • Ekroft

    Hoi,

    heb zelf ook een Dacia MCV uit maart 2012 met LPG af-fabriek. Ongeveer 12.000 km probleemloos gereden tot de narigheid begon. LPG-installatie begint lukraak te piepen en schakelt zichzelf uit. Auto inmiddels terug geweest bij dealer en de verdamper is vervangen maar het blijft hetzelfde….. Deze hele week al niet op LPG kunnen rijden.

    Auto moet ma as. voor een week terug naar de dealer omdat men er kennelijk niet uitkomt. De dealer doet overigens zijn uiterste best dus daar ligt het zeker net aan. Prima service en over de Dacia an sich ben ik tevreden.

    Graag meer reacties en oplossingen want dit is echt waardeloos zo.

    Eric

  • maartenvandenbosch

    dag eric,

    kan je mij eens persoonlijk mailen op mvandenb30 apestaartje hotmail punt com

  • maartenvandenbosch

    dag eric,

    gaat het hier om een affabriek gas installatie of een die er daarna is ingebouwd

    mail me anders even op mvandenb30 @ hotmail . com

  • daniel Monsieux

    Hi Maarten , en ook iedereen hier.

    heb al reeds door de antwoorden van anderenen gegaan (tot 29 september), en ja, het doet me wel een belletje rinkelen van een gasinstallatie die ik heb.

    Deze is er wel later bijgezet, maar de symptomen die je verteld, komen ook bij mij overeen.

    Mijn wagen had 25000 km met benzine, en ja.. kost me wat .. dus LPG laten inbouwen (Bigas2)

    in het begin denk je.. ja.. kinderziektes.

    maar neen. Naderhand blijkt t'een en 'tander toch fout te zitten.

    Effectief.. Ook afslaan bij een rotonde of rood licht.., nu het afslaan was wel als je terug gas geeft om verder te gaan.. UITERST GEVAARLIJK !

    of.. je gaat een straatje rechts, ontkoppelt.. ('t is wat koud in de ochtend).. en paf.. motor af.

    Geen servo, geen rem.. . YAAAA !!!… je kan het voorstellen.

    OK.. paar keer gaan klagen, software aangepast, en toen ging het weer.

    Later (na 2 jaar),.. bleek dat de injectoren (of valves train) defect waren, er was er eentje die het niet wou doen.

    Kenmerkend was stotteren, sputteren, en veelal als het koud is.

    Nadat de motor warm was.. nog altijd… behalve als je wat gestaan had , en de injectoren (zoals magneetkraantjes), wat warmer waren..

    dan is alles goed.

    Ook kenmerkend.. stationair draaien was hoesten en bijna stilvallen, tot stampen tot 1200 toeren, naar nul etc…

    zet je airco aan.. en motor valt af.

    dus.. na 2 jaar injectoren vervangen, en alles ging goed.. voor 2 weken.. dan weer van dat.

    Weer terug geweest, blijkbaar was er een globaal probleem met deze injectoren, en waren ze van fabriek af, niet goed.

    Bon… je betaald 200 euro.. en je kan weer verder.

    Hiermee ging het.. tot nu de kou weer zijn intrede deed.

    Wat me ondertussen is opgevallen is :

    wanneer de airco aanstaat, en je staat stationair te draaien, en het is super warm (zoals deze zomer), hoor je bij de MCV de ventilator op hoge toeren gaan, voor een paar minuten, dan weer lager..

    dit blijkbaar gaat niet goed voor je magneetventielen (injectoren). en plots ('t is me 4 keer overkomen),.. valt hij zonder reden op benzine.

    ook geen verwittiging.. niks.. gewoon.. sputter sputter.. taf taf.. hop en benzien.

    lichtje uit, geen reactie van de knop…

    wat is dat ?

    wel.. geen idee.. en tot nog toe weet ik het ook niet.

    Nadat je wat gaat rijden (en te temperatuur wat lager wordt),… kan je overwegen om op gas over te schakelen.. soms lukt het, soms niet.. afhankelijk hoe heet het boeltje nog is.

    En… de mizerie is sinds dan begonnen. Heeft het er wat aan gedaan, weet ik niet..

    Nu.. (woensdag 10 oktober) ga ik naar de leverancier.

    effect nu is, om de 5-10 seconden gaan sputteren, en dan weer normaal. bij warme motor, zonder verbruikers (achterruit, licht, airco, verwarming.. alles af).. heb je kans dat het goed blijft. zet je er eentje aan, dan vergroot je de kans om oscillaties te vormen.. tot zelfs de motor afspringt.

    Nieuw is dat (bij koude, 12 graden of minder), de motor terug op benzine gaat.. Juist gaan tanken !!! 61 liter in de tank en reeds zeggen dat er te weinig LPG is..

    Zoals ik verder gelezen heb, heeft het te maken met de druk etc… ok… dealer gaat dit maar oplossen… :)

    In het begin (oude software), sprong de motor op gas, wanneer je geen kracht vraagt, dus tijdens het veranderen van versnelling. dat vond ik mooi.

    Nu… eens boven 1500 toeren, schakelt hij over, zonder boe noch ba.. en da's vervelend… afhankelijk wat je vraagt van de motor geeft dit wel een snok….:(

    En… alles loopt goed bij benzine… dus daaraan kan het niet liggen…

    zal voor zekerheid maar nieuwe bougies meenemen, een goede raad die ik hier ergens gelezen heb.. je kan nooit weten.

    Wat me dwars zit, is dat de magneetventiel rail niet vast zit. kan het dat zijn ?

    Wel, deze woensdag afspraak bij de invoerder, en we gaan eens zien wat de oorzaak was.

    Alvast post ik het hier ook, zodat anderen er ook wat aan hebben.

    Bedankt om het even te lezen :) antwoorden of suggesties altijd welkom !

    Groeten,

    Daniel Monsieux

  • maartenvandenbosch

    UPDATE

    vorige week hebben ze de lpg computer vervangen, het afslaan bij wegrijden is zoals het er nu uit ziet opgelost

    heb nog wel een keer gehad dat de lpg installatie uit stond toen ik de auto starten maar dat moet ik even in de gaten houden

  • maartenvandenbosch

    dag daniel,

    heb je de gasinstallatie laten inbouwen in een 16 of 8 klepper van dacia en heb je dit laten doen bij de dacia dealer ?