Heu-en en afslaan op LPG

  • EricNL

    Nou heb ik me al vaker op dit forum gemeld. Soms met verhalen of probleempjes en oplossingen maar al die tijd hebben we zelf een probleem dat ik niet kan plaatsen. Onze MCV van april 2009 heu-t stationair en slaat af op LPG als de airco aan staat. Inmiddels zitten we aan 90.000 kilometer en het gaat om een 1.6 16v motorblok.

    Klacht 1 is dan dat de auto stationair geen vast toerental kan vasthouden. Soms wel hoor, maar dan binnen een minuut begint het toerental te schommelen tussen 600 en 1100 toeren. Natuurlijk het gaspedaal los, maar de stand van de rem en koppeling maakt niet uit, hij doet dit bij alle standen van het gaspedaal. Soms schommelt het toerental zo erg dat hij bijna afslaat. Toch pakt hij de draad weer op voordat de motor stilstaat. Dit is zowel op LPG als op benzine zo. In een uitzonderlijk geval slaat de motor wel af, dit is mij 4 keer gebeurd sinds 2009.

    Klacht 2 Hebben we de airco aan, dan bestaat de kans dat de motor wel afslaat. Als de motor stationair draait, maar ook vaak als je gaat stoppen voor een verkeerslicht en het toerental terugvalt als je de koppeling intrapt.

    Voor de klachten zijn wij al regelmatig terug geweest bij de dealer, maar voor ons was de klacht dat de motor vaak afslaat op LPG met de airco. De dealer doet niks en zegt steeds dat de gasdruk is afgesteld. Echter blijft de auto dit probleem houden en gezien wij in de winter de airco niet of weinig gebruiken hebben we dan geen last van de 2e klacht.

    Verder bougies gecontroleerd en vervangen, stationair regelklep gereinigd, luchtfilter vervangen en voor de zekerheid ook de benzinedampafzuiging afgedopt omdat deze zaken allemaal dat heu-erige lopen van de motor zouden kunnen veroorzaken, echter heeft geen van deze acties enige invloed gehad op het afslaan. Heeft iemand nog een idee van een oorzaak? Wij ervaren dat de klacht gelijk blijft en is sinds 2009 niet erger geworden. Wel storen we ons steeds meer aan het afslaan van de auto.

  • noormanman

    Bij mijn vorige auto, een Citroen Xsara break 1.6, lag dit probleem aan de ‘stappenmotor’ (zo noemde mijn garage deze). Bij stationair draaien bleeft de motor niet op 1000 toeren draaien, maar schommelde tussen de 600 en 1500 toeren. De stappenmotor regelt de luchttoevoer voor het benzine mengsel en bleef hangen door vervuiling en/of slijtage. De motorunit stuurde de stappenmotor sterker aan waardoor deze lossprong en het toerental omhoogschoot en visaversa.

    Door deze stappenmotor uit elkaar te halen en schoon te maken was het probleem weer voor een tijdje opgelost. Ik weet niet hoe de luchttoevoer bij de MCV is geregeld, maar het probleem wat jij beschrijft lijkt er erg op.

    Je meld dat de stationair regelklep al is gereinigd, mogelijk deze eens uitwisselen voor een ander?

    Wie kan er meer licht op laten schijnen?

    Groet, Eric

  • Frits

    Hallo Eric

    Kontroleer eens of alle gasslangetjes vanaf de gasinjectoren naar de luchtinlaat wel dezelfde lengte hebben.

    Dit was bij mij indertijd het probleem van het afslaan.

    Nieuwe slangetjes geplaatst en probleem was ove.

    Frits

  • EricNL

    Hoi Frits,

    De gas slangetjes zijn inderdaad niet even lang. Het injectorblok zit niet in het midden voor het inlaatspruitstuk. Bedankt voor de tip, ik ga kijken wat ik met dat onderdeel kan doen om het op orde te krijgen. Ik had wel gelezen dat de slangetjes even lang horen te zijn maar niet begrepen dat het zou kunnen resulteren in deze klachten. Bij vorderingen volgt een verslag.

    Follow Up! ——

    Eerder deze week al gekeken naar de stappenmotor. Die had ik al gereinigd. Op de sloop een andere gescoord, maar die was echt wel 100 keer ranziger dan de mijne die ik had schoongemaakt. Dus ook die schoongemaakt en gemonteerd. Gedrag van lopende motor is hierbij nauwelijks veranderd, behalve dan dat het nu lijkt te zijn dat de motor niet meer heu-erig loopt op benzine. Het lijkt dus in elk geval op een deeltje van de oplossing. Natuurlijk de oude originele stappenmotor nog even achter de hand mocht ik hem nog nodig hebben. Omdat de LPG injectorslangen echt veel lengteverschil hebben ga ik mij hier nu op richten, het is wachten tot de bestelde LPG-slang binnenkomt. Zie hier de huidige situatie:

    Later meer nieuws…

  • DerRudy

    Hallo Eric,

    Ik heb net de topic die dit probleem beschrijft bijgewerkt en aangevuld met een foto, zie onderstaande link:

    http://dacia.startpagina.nl/prikbord/read.php?527,12389576,15971791#msg-15971791

  • DerRudy

    Erik,

    Toch ben ik bang dat de klacht in punt 2 terug te brengen is door de problemen in punt1.

    Je schrijft namelijk dat dit ook op benzine voorkomt, de MCV is inderdaad voorzien van een stappenmotor (voor de stationair loop).

    Je hoort dat servomotortje (tip andere Eric) altijd even kalibreren als je contact maakt (licht zoemend geluid).

    Maar deze Servo,s beginnen eigenlijk pas problemen (als gevolg van interne vervuiling) op te leveren als de auto,s meer dan ca 8 jaar oud zijn en ‘een paar ton achter de kiezen heeft’.

    Ik begin me af te vragen of jij niet een lucht lekkage heb in het zg inlaat traject, hoor je geen sissend geluid bij het gas geven (met de hand doen onder de motorkap,anders hoor je nog niets)?.

    Je zou simpel kunnen testen door de luchtinlaat af te dekken (voor koplamp bestuurderszijde) met een schone droge doek.

    Je auto dient dus dan direct af te slaan, als hij rommelig blijft draaien dan zal je het inlaattraject even moeten nalopen.

    De dealer heeft een rookmachine om de inlaat-spruitstuk te testen, maar een spuitbus met remmen-reiniger doet ook wonderen.

    Spuit dit rond het inlaat-spruitstuk gaat motor opeens beroerd lopen (want de inlaat-spruitstuk dient luchtdicht te zijn) dan is er sprake van een lekkage.

    Succes en met vriendelijke groet,

    Ruud

  • EricNL

    Nou, het duurde even. De slang was gisteren binnen gekomen dus meteen aan het klussen gegaan. Inmiddels is de injectorrail een stuk verplaatst. Slangetjes zijn nagenoeg even lang nu. De 2 middelste slangetjes zijn 1 cm korter dan de buitenste. Verder zit alles op zijn plek en raad eens! Het heu-en is nagenoeg weg. Wel schommelt het toerental soms licht maar dat is op zich niet zo vreemd. Ook is tot noch toe de motor niet afgeslagen bij gebruik met de airco.

    Nou is het misschien kortdag om te juichen. Mocht het heu-erige terugkomen dan zal ik mij zeker weer melden. Na het opmeten van de oude slangen bleek de langste 18 cm en de kortste 8 cm lang. Hierdoor is het aannemelijk dat hierin de oorzaak lag. Ik voeg een foto bij van de huidige situatie. Mensen, bedankt voor het meedenken alvast..

  • DerRudy

    @EricNL,

    Wauw 10 cm verschil in lengte (en dus ook afgelegde weg van LPG) begrijp niet dat dit niet veel eerder problemen opgeleverd heeft.

    Het ziet er NU goed uit, maar (heb in het verleden ook LPG installatie ingebouwd) wat ik niet goed begrijp waarom die LPG injectors op zijn kop gemonteerd zitten (ondersteboven).

    Want op deze manier werkt de Zwaartekracht een goede werking van de injectors (op den lange duur) tegen.

    Die zg LPG injectors werken als een Relais en nu zal de zwaartekracht eerst nog eens overwonnen moet worden.

    Ik hoop dat bovenstaand verhaal een beetje duidelijk is, met vriendelijke groeten,

    Ruud

  • EricNL

    @DerRudy

    Het lopen op LPG leverde alleen stationair problemen op. Lastig wel, maar omdat wij meer dan 75 kilometer (enkele reis) moesten rijden om een LPG-dealer te vinden die ons wél wilde helpen hebben wij na 2 keer klagen dit probleem overgenomen als “produkteigenschap” want de garage meldde steeds dat de druk was afgesteld en er niet meer aan gedaan kon worden. Spijtig dat ik nu via een forum de echte oorzaak pas vind.

    De LPG injector-rail zit gemonteerd op de “benzine-injectorrail bescherming”. Een aluminium verlengstuk aan de cilinderkop. Dit onderdeel is dus los te schroeven als een los onderdeel. Het vormt een “tafeltje” waardoor het niet nodig is om beugels te monteren over het inlaatspruitstuk etc. maar hier kan je dus best zo'n rail op vastzetten, het voelt degelijk aan. Ik zie vaker dat dit systeem op deze wijze gemonteerd is. Ik ben dus geen uitzondering. Ik begrijp je verhaal deels over de zwaartekracht. Ik kan het me alleen niet goed inbeelden. Ik zou juist denken dat een naald of ventiel niet hoeft te worden opgetild maar dat juist de zwaartekracht niet telt door een horizontale beweging in plaats van een verticale beweging maar daar heb ik te weinig kaas van gegeten..

  • DerRudy

    @EricNL,

    Hieronder ter lering en vermaak, een foto van mijn Eurogas-installatie:

    https://dl.dropbox.com/u/46979932/LPG%20injectors/2012-10-03%2020.55.03.jpg