Ervaren Lodgy rijders hier ? ... tevreden tot nu toe?

  • Ronald-2008

    Mijn MCV is nu 4,5 jaar oud. Tot nu toe geen problemen. Paar kleine mankementen zijn door garage Bochane onder garantie naar tevredenheid gerepareerd.

    Over een half jaar loopt de garantie af.

    Deze MCV was mijn eerste nieuwe auto (tot nu toe altijd 2e hands gereden).

    Ik heb nog nooit zo probleemloos gereden als met deze MCV.

    Ik ben er over aan het nadenken of ik begin volgend jaar de MCV wil inruilen en een Lodgy kopen.

    Daarom mijn vraag …

    - zijn hier ook Lodgy-rijders met ervaring met hun Lodgy?

    - En zo ja, hoe bevalt de auto?

    - Heb je eerder toevallig ook een MCV gehad?

    - Zo ja, hoe bevalt de Lodgy t.o.v. de MCV ?

    Alle zinnige input is welkom.

    b.v.d.

  • Martin en Richard de Goeij

    Wij hebben 3 jaar en 2 maanden een nieuw gekochte Logan MCV 1.6 16 V op LPG gehad.

    Zeer tevreden en er 130000 km (veel!!) km mee gereden Met alleen als extra 2 stuurkogels vervangen en een achterdemper .Verder normaal goed betaalbaar onderhoud .Auto was veel goedkoper in onderhoud dan voorgaande Skoda Fabia Combi,s.

    Auto trok goed een Hobby caravan van max 1200 kg! door Tsjechie 3 keer per jaar.

    We rijden nu vanaf januari met een nieuwe Lodgy ambiance 1.5 Dci 90 pk.met als enige extra,s mistlampen en natuurlijk weer een trekhaak.

    Verbruik van 1 op 20 soms 1 op 21 op de snelweg en 1 op 18,5 gemiddeld.

    Zeer tevreden verbeterd is tov de MCV 1 minder geluid tijdens het rijden (betere isolatie en motor minder toeren)

    2 hardere lak (veel minder snel krassen)

    3 sterkere stoel bekleding

    4 betere zit

    5 lager brandstof verbruik (wel hogere wegenbelasting ivm diesel rijden)

    6 practische snelheidsbegrenzer

    7 goede stereo

    8 handige bediening stereo aan t stuur

    9 handfree bellen via radio

    10 ondanks minpuntjes sterk verbeterde auto dan de MCV

    11 onderhouds beurt om de 20000 km (diesel uitvoering) geen tussentijdse inspecties meer!

    prijsopgave 267 euro voor deze beurt ,dus nog steeds redelijke onderhouds prijzen.

    12 Lodgy trok met 90 pk diesel de 1200 kg zware hobby beter dan met de 105 pk benzine /lpg

    MCV verbruik ook gunstiger in deze situatie !

    iets minder tov de MCV 1 geen achterdeurtjes maar klep (kun je flink je hoofd aan stoten )

    2 anders werkende stuurbekrachtiging ( soms wat meer (ZEER LICHTE)stuurcorrecties uit te

    voeren om in rechte lijn te blijven rijden op de snelweg.) is even wennen.

    3 goede wegligging ,maar …..MCV veerde wat beter oneffenheden af.

    Al met Al zeer tevreden over de nieuwe Daas !

    In het begin wel wat wennen,maar na nu bijna 20 duizend km weer zeer tevreden ,net als met de MCV !

    nb koos voor de ambiance omdat we geen half automaat airco wilden ivm allergie! en de ramen toch open moesten als we de drie hondjes mee nemen op vakantie. ……die airco zat in de MCV Laureate wel en gebruikte ik dus ook niet! Ook de in hoogte verstelbare stoel missen we niet zijn met 176 cm lengte ongeveer het gemiddelde waarop de vaste stoelen in hoogte op afgesteld staan

    En het geld speelde ook mee bij de keus natuurlijk. We hebben de grootste Tom Tom met levenslange updates gekocht en die staat in het vak naast het stuur ,dat is op kijk hoogte…..dat is vind ik veiliger dan het media nav wat mijn inziens te laag zit en je daardoor afleidt van je blik op de weg.

    En de tom tom is makkelijker te verwijderen en daardoor ook weer niet een magneet voor het inbrekers gilde!

    Veel succes met je keuze maken !

    Martin en Richard.

  • Ronald-2008

    Bedankt voor de uitstekende review.

    Het zal nog even puzzelen zijn voor mij.

  • DirkW

    Boeiende vergelijking waarvoor dank!

    Ik zat met hetzelfde dilemma en heb een MCV 1.6 16V, ook op LPG en ook met een caravan van 1200 kg beladen. Omdat LPG (nog) geen optie was voor de Lodgy heb ik besloten door te rijden met de MCV en de distributieriem te vervangen bij 120.000. Inmiddels 135.000 op de teller en hij rijdt nog als op dag 1. Alleen de achterdemper als bijzondere reparatie gehad naast het reguliere onderhoud. Ik ga voor de 300.000 denk ik, tenzij de kosten uit de hand gaan lopen. En dan is het goed te weten dat de Lodgy diesel wellicht ook een goed alternatief is. Ik twijfelde aan het vermogen ivm de caravan…..

    Groet, Dirk

  • rien

    heb een dacia lodgy van 2013.

    wie heeft er last van een openstaande rubber linker achterportier.

    al twee keer vernieuwd en nog niet goed.zijn er meer dacica lodgy rijders die dat hebben.

  • bvh079

    Ik heb hem 2 weken gehad als leenauto, ongeveer 1000 kilometer mee gereden.

    Prima auto. Ik had de 1.5 DCI Laureate 5 persoons. Snel, goeie wegligging. Alleen iets last van zijwind op de rijksweg, maar de keerzijde is dat het een hoge auto is en het in mijn optiek met de relatief kleine wielen “mag”.