Distibutieriem

  • Robertrobertkuijer@home.nl

    Wie kan mij vertellen waarom een riem om de vijf jaar of met 80.000 km vervangen moet worden.

    Ik heb in 2012 mijn Sandero 1.6 met 13.500km gekocht en heb nu op de teller staan 31.000 .

    Nu zou ik hem moeten vervangen zeggen ze, waarom als dat ding ook 80.000 km mee kan.

    Ik kan er niet bij dat je met 31.000 km een riem moet vervangen ook is de auto 5 jaar oud terwijl het dus ook 80.000km meekan.

    Wie weet hier meer van .gr R Kuijer lid nr9913.709.24.65.05.

  • Dirk

    Veroudering, uitdroging, dat soort dingen….

  • Richard (Blue Thunder)

    Beste Robbert,

    Zie de reactie van Dirk, dit klopt. Door veroudering van het rubber kan de distributie-riem breken met motorschade tot gevolg. Vaak is het advies om spanrollen en geleiderollen en ev waterpomp ook te vervangen. Als dit geadviseerd wordt kun je dit beter wel laten doen omdat er in de praktijk nog wel eens lagertjes kapot lopen en dan gaat je nieuwe distributieriem er als nog aan…..

    Dit is overigens niet alleen bij Dacia zo hoor.

    Het is even in de buidel tasten maar je krijgt er wel weer een betrouwbare auto voor terug.

    Vriendelijke groeten Richard

  • Avaka

    Klopt, maar om nu na amper 31.000 km ook de spanrol, geleiderol en de waterpomp te vervangen lijkt me overdreven.

    De multiriem zal wel direct meegenomen worden verwacht ik.

  • JorisP

    Ja en nee. Ik heb ooit eens een reparatie aan een Ford Focus gehad, en de dealer vond het officieele voorschrift van Ford overdreven en heeft dus naar eigen inzicht de boel gerepareerd. Na een paar maanden ging er weer iets fout op hetzelfde gebied en omdat ik toen ergens anders woonde naar een andere dealer gegaan. Het is toen een heel gedoe geweest om de aansprakelijkheid te regelen. De nieuwe dealer wilde niet zomaar gaan repareren omdat de vorige zich niet aan de voorschriften had gehouden (die kan dan immers opgezadeld worden met garantieclaims die indirect het gevolg zijn van een ander bedrijf).

  • Luuk

    Even een aanvullende vraag. Bij mij staat na 5 jaar 80.000 op de teller. Is dan het laten vervangen van waterpomp en en spanrollen etc. ook aan te bevelen? Heeft iemand ervaring met hoeveel km een waterpomp meegaat? Ik heb een Zafira (diesel) gehad waar de waterpomp bij 220.000 het pas begaf…

  • HenkM

    OK, ik wel.

    Bij de Laguna (K4M blok 1.6 16V) had de “dealer” (niet mijn huidige trouwens) alleen de riem vervangen (stond op rekening).

    Na ca 110000 km klonk er een raar geluid “uit het blok”. Een inmiddels bevriende vakgarage concludeerde: lagers van de spanrollen overleden.

    Bij demontage bleek niet alleen een spanrol slecht maar ook het lager van de waterpomp niet geheel jofel meer. Alles dan maar vervangen.

    Wat is wijsheid…..

    Voor mij erg simpel, gezien de onderdelenprijs riem en rollen altijd samen vervangen. Waterpomp controleren op lagers en lekkage (een kapotte waterpomp hoeft immers niet direct een ramp te zijn.

    Een gebroken riem (al dan niet door kapot gelopen spanrollen) kan het blok ruïneren.

    Als je de spanrollen goed bekijkt (kunststof rollen) vraag je je al af hoe ze het zolang kunnen volhouden.

  • Luuk

    Even nog een late reactie (poosje afwezig geweest): De riem is inmiddels vervangen, en de waterpomp bleek al een beetje te lekken. Goed dus dat die vervangen is.

  • frans5

    Toch nog even een reactie over de vraag waarom men of na 4 jaar of na 80000km een distributieriem moet vernieuwen, omdat iemand die weing rijdt maar wel dikwijls de motor start waarbij iedere keer veel kracht op de distributieriem komt deze meer slijtage krijgt dan een auto die meer kilometers rijdt maar minder start, dikwijls gaat de distributieriem ook stuk ( met motorschade) bij het starten of overschakelen, de krachten die op die riem komen tijdens zo,n moment zijn heel groot.

    Ook aan de buitenkant van de riem kun je dat niet waarnemen, ik heb in de loop der jaren heel wat riemen vernieuwd met meestal toch de auto.s met weinig km maar redelijk veel startwerk.

  • Barrabas

    Je start je auto toch elke keer of je nu weinig of veel kilometers doet.

    Tenzij je op 100 km ook 100 keer gaat starten.Of je dan goed bezig bent is ook maar de vraag.

    Maar dan moet je volgens mij naar iets anders op zoek,electrisch?