distributieketting

  • frans5

    Hoi Daciarijders.

    Mijn vraag is deze, klopt het dat een 1.6 16 v benzinemotor van de Duster ( febr 2011) een distributieketting heeft ipv een distributieriem?

    Want ik wil nl graag weten wanneer dan de ketting dient te worden vervangen en of er een zgn controlepunt voor de spanner aanwezig is.

  • DerRudy

    @Frans, ik zag ook de metalen aluminium kap en werd ook even op het verkeerde been gezet.

    Maar geloof me er is hier toch sprake van een riem ipv een ketting, controleer je onderhoudsboekje maar.

    mgr

    Ruud

  • frans5

    Ok DerRudy, dan ga ik dat eens even goed bekijken, ik kwam nl een website tegen van een bedrijf die aangaf dat er op de 1.6 motor géén riem maar een ketting de nokkenas aandrijft. Als ik de website weer kan vinden dan zal ik deze vermelden in deze topic.

    Verders nog aan U en alle andere Daciasten prettige feestdagen en veilige km.ers gewenst in 2014!!

  • Avaka

    Beste frans5: Er zit een riem op uwen distributie.

  • Vincent van Bruggen

    @Frans: Alle daciamotoren behalve de nieuwe TCE 90, 115 en 125 motoren hebben riemen :-)

  • jackmol

    Ja want riemen vervangen is geld verdienen …..om de zoveel jaar, en een ketting zit er levenslang om

  • Vincent van Bruggen

    @jackmol: Behalve bij VW….

  • thei

    Een ketting rekt ook uit en zal ook eens vervangen moeten worden alleen is dat vaak pas na 250000-300000km.

    De arbeidstijd is korter voor een oude rot in het vak,die zet de krukas en nokkenassen op tijd,haalt de kettingspanner los,neemt de verbindingschakel los en maakt hier de nieuwe ketting aan vast,buigt de oude ketting los van de nokkenas tandwielen en laat de ketting van het krukastandwiel zakken en haalt dan door de oude ketting omhoog te halen aan één kant de nieuwe ketting mee door het blok heen.

    Daarna de nieuwe ketting weer van de oude scheiden,ketting om het krukaskettinwiel trekken,over de nokkenassen heen leggen,kettingeindes met de schakel aan elkaar maken,kettingspanner weer monteren(wel een nieuwe),ketting spannen,nieuwe kleppendekselpakking monteren en klaar is Kees.

    Van te voren wel controleren of er geen kettinwiel versleten is, komt zelden voor.

  • peter stupers

    Waarom snaar en geen ketting: distributieriem is lichter van gewicht dan de meestal dubbele db ketting.

    riemschijven zijn lichter van gewicht dan kettingwielen.

    riemen/ snaren produceren minder geluid als ketting-overbrengingen.

    Maar dat neemt niet weg dat ik zelf ook liever een db-ketting in mijne Duster zou willen, geeft mij meer het gevoel van bedrijfszekerheid dan de db-riem.

    Gr. Peter en vanaf hier iedereen een gelukkig en gezond 2014.

  • frans5

    hoi Avaka.

    bedankt voor U toelichting, ik kon niet eerder reageren op U bevestiging dat er idd een distributieriem op mijn 1.6 motor is gemonteerd.

    Verder nog een goed en gezond 2014 gewenst.