Wie heeft zijn eerste Dacia het langst ???

  • remcora

    Ik rij nu 6 jaar, niet helemaal probleemloos, maar wel met veel plezier.

  • TonS67

    We hebben gisteren onze Logan MCV (benzine/LPG) uit november 2009 ingeruild voor een Dacia Sandero Stepway.

    Onze Logan had 150.000km op de teller en heeft ons overal probleemloos naar toe gebracht. Hij heeft nachten met -30 doorstaan en is tot aan de Noordkaap geweest.

    Buiten het onderhoud hebben we alleen dit jaar een tweetal extra reparaties gehad:

    - ik wilde de antenne losdraaien voor de wasstraat en had plotseling de hele antennevoet in mijn handen

    - de rubbers van de stabilisatorstangen waren versleten en moesten vervangen worden

  • Frank16V

    Wij genieten nog dagelijks van onze MCV. Door de ooievaar in maart 2008 ergens boven Friesland laten vallen, goed op z'n pootjes terecht gekomen (glimmende kant boven) en inmiddels een niet meer weg te denken volwaardig gezinslid. Kilometerstand is 81.000. Reeds vervangen: schijven plus blokken vóór (was nog niet nodig, maar ja…), distributie (riem, spanrol, op basis van kilometerstand), waterpomp (waarschijnlijk niet nodig, maar ja, geen risico hè…), multiriem (niet echt nodig waarschijnlijk, leek nog nieuw, maar ja…), alle filters en sapjes, en 2 stuurkogels. Van die stuurkogels had één een beetje speling, nog wel binnen de tolerantie voor de APK. Echter… de speling neemt alleen maar toe en vroeg of laat ben je dan toch aan de beurt - daarom toch maar vervangen, zowel links als rechts want je moet toch uitlijnen en dat kost méér dan die kogels. Dan direct beide maar, ben je er ook weer vanaf. Ondanks de minimale speling die op één kogel zat was het een wereld van verschil toen ik met de nieuwe kogels wegreed. Een aanrader dus, je houdt jezelf voor de gek als je te lang blijft rondrijden met versleten stuurkogels.

    Verdere aandachtpunten: uitlaatsteunen aan de pijp hersteld, door het schuren van de (metalen!) motorbeschermplaat tegen de onderkant van het subframe is de coating beschadigd en kan de boel gaan roesten. De (nu nog) oppervlakkige roest is verwijderd, in de primer gezet en getectyleerd.

    Op naar de volgende 6 jaar!

  • Dacroem

    Fijn een tevreden Daciarijder. Succes met de komende 6 jaar.

  • daciast

    Ik rij nu ook ruim 6 jaar in mij MCV 1.6 MPI. Heb er na 78.000km toch maar een Vialle gasinstallatie laten inbouwen. Inmiddels bijna 170.000km op de teller, met alleen de stuurkogels (bij 130.000 en 165.000km), beurtjes, distributieriem incl. waterpomp en banden. De originele schijven/blokken zitter er nog op, net als de uitlaat. Tot nu toe altijd starten en lopen. Op lpg ongeveer 1 op 10 met veel snelwegkilometers. De installatie heeft zijn geld al dubbel en dwars opgebracht. Ik laat wel elke 30.000km de kleppen stellen. Geen problemen gehad. Ik rij nog even door.

  • Richard

    Hoi Oscar, ook hier nog een dacia-rijder van het eerste uur. Mijn MCV is van augustus 2007 en heeft nu bijna 165.000 op de teller. Nog steeds een probleemloze auto. In de loop van de tijd heb ik vele aanpassingen doorgevoerd aan mijn MCV, tot aan chiptuning toe. Hij heeft me nog nooit min de steek gelaten; geen onverwachte reparaties buiten het normale onderhoud. Dit onderhoud doe ik zelf; mijn Daas ziet de garage alleen voor de APK en oliewissel. Overigens hoef ik nooit olie bij te vullen; olieverbruik is nauwelijks te meten. 

    Wat bij mijn MCV echter nog nooit uitgevoerd is: distributieriem vervangen. Ja ik weet het; bij 120.000km of 5 jaar had dat moeten gebeuren. en nu met 45.000km en bijna 5 jaar hier overheen blijf ik nog steeds eigenwijs. Ook de airco heeft nog nooit iemand naar gekeken; deze werkt nog steeds als nieuw. En de ruitenwisser achter? dat is nog de originele! Ik gebruik deze namelijk nooit. Ben al jaren gewend op de spiegels te rijden. 

    En voorlopig mag hij gewoon blijven rijden onder mijn hoede. Zolang hij mij niet in de steek laat, laat ik hem ook niet in de steek…..

  • vleutmans

    Mijn Dacia Logan 1.4 MPI uit 2006  rijdt ook nog steeds prima , met bijna 300.000 op de teller op LPG  (alle km's zijn LPG).

    Bij 300.000 laat ik weer van me horen……en dat gaat niet lang meer duren  :-)

    Gr.

    Michel

  • De D van

    Richard

    Hoi Oscar, ook hier nog een dacia-rijder van het eerste uur. Mijn MCV is van augustus 2007 en heeft nu bijna 165.000 op de teller. Nog steeds een probleemloze auto. In de loop van de tijd heb ik vele aanpassingen doorgevoerd aan mijn MCV, tot aan chiptuning toe. Hij heeft me nog nooit min de steek gelaten; geen onverwachte reparaties buiten het normale onderhoud. Dit onderhoud doe ik zelf; mijn Daas ziet de garage alleen voor de APK en oliewissel. Overigens hoef ik nooit olie bij te vullen; olieverbruik is nauwelijks te meten. 

    Wat bij mijn MCV echter nog nooit uitgevoerd is: distributieriem vervangen. Ja ik weet het; bij 120.000km of 5 jaar had dat moeten gebeuren. en nu met 45.000km en bijna 5 jaar hier overheen blijf ik nog steeds eigenwijs. Ook de airco heeft nog nooit iemand naar gekeken; deze werkt nog steeds als nieuw. En de ruitenwisser achter? dat is nog de originele! Ik gebruik deze namelijk nooit. Ben al jaren gewend op de spiegels te rijden. 

    En voorlopig mag hij gewoon blijven rijden onder mijn hoede. Zolang hij mij niet in de steek laat, laat ik hem ook niet in de steek…..

    Hoi Richard, wat is de reden dat je de voorschriften m.b.t. distributieriem negeert? Ik begrijp het niet goed, want bij het knappen van die riem is het einde (van een goed) verhaal. Ik ben benieuwd naar je gedachten hierachter.

  • zdacia3

    Met weemoed kijk ik wel eens terug naar onze eerste MCV. Was altijd een trouwe makker . net zoals de tweede fase II MCV en de Stepway. Nog even (2 dagen )en 10 jaar later komt er toch weer een mcv. Nu met automaat en LED dagrijverlichting,. Een inmiddels bekend zuinig drie pittertje met genoeg kracht. Zonder de klapdeurtjes maar dan weer wel een DAB radio en tmc op de navi .  Alles heeft zijn plusjes en minnetjes. Het draadje loopt al een tijdje. Weet niet wat achteraf verstandiger was geweest, telkens inruilen of doorgereden te hebben. Over een paar jaar zal Dacia toch ook wel hybride / elektrisch  gaan. toekomst zal het bepalen.

    MCV
  • zdacia3

    Na enkele dagen sturen in de nieuwe MCV ben ik toch om en blij met de doorgevoerde verbeteringen.Er valt aan de nieuwe MCV weinig meer aan te knutselen. Naast de nieuwe front zijn de koplamp-units gewijzigd. mooie moderne led daglichtlampen , maar ook een beduidend beter lichtspectrum  van de dimlichten. Waar voorheen wel eens groot licht moest worden gevoerd is dat nu beduidend minder nodig. Eerste maal maar eens uitgestapt of er geen mist f berm lampen waren bijgeschakeld. 

    Ook in de afwerking vallen extra isolerende maatregelen op om het rijgeluid meer te beperken, ook t.o.v model drie jaar terug.Onder de kap zit nu een motor met start /stop.   met een automaat. Deze gerobotiseerde 5 bak doet zijn werk prima. Pook naar links en we kunnen handmatig terug en op schakelen op de Amerongse berg. Het is even wennen. het linker voet viel een paar keer in een groot gat. De koppeling was weg. Maar het went snel.Ook de mediaset is goed aangepast. De menustructuur is in positieve zin aangepast en er zit eindelijk  nu TMC file informatie op het toestel. Mooi extra is de DAB voor het digitale audiogeluid  in de auto. 

    MCV