Schokkende koppeling

  • bvisser1949@telfort.nl

    We hebben onze Stepway 9Tce nu dik 7 maanden en hebben er 13.000 kilometer mee gereden. De laatste tijd doet zich het verschijnsel voor dat bij het wegrijden met koude motor de koppeling niet soepel aangrijpt, het gaat schokkerig. Zodra de motor warm is is het over en hebben er de rest van de dag geen last meer van. Iemand een idè of herkent dit verschijnsel ??

  • zd2

    Het motortje is klein zuinig en zo ook afgesteld.

    Denk niet dat het aan de koppeling ligt.

    Het verbrandingsprocces is zeer kritisch. juiste temperatuur / afstelling.

    brandstofsamenstelling zal ook belangrijk zijn. weet ook niet uit mijn hoofd maar in D wordt eu 95 aangeboden.

    Het kan maar zo zijn zeker als de motor koud is en je rijdt met een te laag toerental en een te groot vermogen dat het motortje afslaat.

    de milleu eisen hebben zo hun tol. Het is wel een zuinig motortje zitten nu na 12k op gemiddeld 5.5liter/100

  • Dacroem

    Ik heb nu bijna 20000 km met mijn Sandero 0,9 TCe gereden en herken het probleem van schokkerig rijden niet. Ik tank regelmatig E10 dat is euro 95 met 10 % ethanol. Misschien kan het liggen aan het al of niet met de ecostand rijden. Dat zou je eens uit kunnen proberen. Ik rij altijd met de ecostand en heb een gemiddeld verbruik volgens de boordcomputer van 5.0/100.

  • bvisser1949@telfort.nl

    Naar mijn mening heeft het niets met brandstof of de motor te maken. We hebben er nml 13.000 km mee gereden zonder het beschreven verschijnsel, het is van de laatste tijd. Het maakt ook niet uit of je met weinig of veel toeren wegrijdt. We hadden hiervoor een Chevrolet Spark en ja, die sloeg nog wel eens af bij te weinig toeren. Hebben we met deze auto geen last van.

  • Marika

    Hier herkenning met mijn vorige Dacia, oude versie Logan, als ik met koude motor te lomp snel wilde wegrijden.

  • oscar54

    Ik heb een Logan MCV 1.6 16v uit 1997.

    Bij wegrijden met koude motor pakt de koppeling soms schokkerig op.

    Bij rustig wegrijden bijna geen last van.

    Zodra de motor een beetje op temperatuur is geen last meer van.

    Oscar.

  • Jubbels

    oscar54 Schreef:

    ——————————————————-

    > Ik heb een Logan MCV 1.6 16v uit 1997.

    van 1997 ??

  • oscar54

    Moet uiteraard 2007 zijn. 8-)

    Oscar

  • frans5

    Hr Visser.

    Het door U gestelde probleem had ik ook bij mijn Duster ( bj febr 2011, 1.6 16v) na de eerste probleemloze maanden, toen begon het schokken bij het wegrijden met een koude motor, soms zo hevig dat ik moest stoppen omdat de uitlaat tegen de carroserie rammelde, na diversen keren bij de garage op bezoek geweest waarbij men heel veel sensoren hebben vervangen en wat niet de oorzaak was , heeft men uiteindelijk het “ pedaal ” vervangen, dit was de boosdoener, en idd als de motor op bedrijfstemperatuur was dan was het grotendeels over, soms heb ik nog wel een licht voelbaar schokje maar dat is te verwaarlozen, dat komt volgens de dealer doordat de benzineinspuiting krap afgesteld staat om de emissie uitstoot te halen voor het C label.

    Voor de rest ben ik zeer tevreden over de Duster, en heb verders geen mankementen, ik hoop dat U probleem ook verholpen zal worden.

  • Mabo1954

    Ik was één van de eerste Duster rijders (juli 2010) op LPG. Met deze Duster heb ik 3 jaar met volle tevredenheid gereden. Geen gebreken gehad, alleen het reguliere onderhoud. Door veranderde omstandigheden de Duster verkocht. Achteraf toch een beetje spijt van gehad omdat het toch een heel comfortabele auto was.

    Nu even over de schokkende koppeling. In de loop van 40 jaar heb ik 14 auto's gehad waarvan 12 nieuw aangeschaft. Ik heb meerdere auto's gehad die last hadden van een ochtend humeur en schokkerig wegreden na de koude start. Zo ook de Duster. Voor mij dus niets nieuws.

    Oorzaak? Heel eenvoudig. Al heel lang geleden heeft een techneut mij vertelt dat dit komt door vochtige koppelingsplaten. Als ik jullie verhalen zo hoor, dan gaat dit om hetzelfde “probleem”. Ik noem het dus een “probleem”, omdat het dus geen probleem is, maar een oorzaak waar niets -technisch- aan te doen is. Ik ben direct na het opstaan ook niet op mijn best (:P) terwijl ik een kwartiertje later toch een heel aardig mens blijk te zijn :-)

    NB. Degene waarbij het schudden zo ernstig is dat daardoor de uitlaat tegen de carrosserie aan komt. Direct naar de dealer. Geeft deze geen gehoor, dan naar de importeur. Geen resultaat…..Rechtsbijstandverzekering inschakelen. Dit is namelijk geen slecht ochtendhumeur, maar een gebrek!