Spanrol, lager versleten

• Klaas

Beste,

Afgelopen week naar de garage geweest wegens een schurend geluid.(beginnen met een pieptoon) Waarschijnlijk lager spanrol multiriem. Ik kwam voor de middendemper die rammelt, de monteur was het geluid onder de motorkap niet opgevallen.

Volgens de garage kan ik nog rustig doorrijden tot ik terecht kan, en dat is nog ruim 800km zoals het er nu uit ziet.

(dacia logan mcv 1.6, 16v)

Tips? 

Gr klaas

• Mensen

De beste tip heb je al gekregen van de monteur; gewoon deurdonderen met de Daas. Wat is de km stand?

• Klaas

Eh..ja jongens daar gaan we. Op 2e kerstdag is de daas overleden. Ik was zoals gezegd al meerdere malen met kleine klachten wo inhouden van de motor bij de garage geweest. Op 2e kerstdag op de snelweg geratel onder de kap en toen een klap. Dat was met 4000 toeren, 130kmh…..

Motor kapot. Klep vastgeslagen, zuigers allemaal aan gort, distributie onderin blok, krukas krom…. 3000-4000 schade….. 

Oorzaak: waarschijnlijk te weinig smering bij kleppen….. en ja, was dus vaker bij de garage geweest ivm verdwijnen koelwater etc…..

• Richard

Das balen dan. De schade is dus groter dan de dagwaarde, neem ik aan. Maareh, gaat de dealer meebetalen aangezien zij geadviseerd hebben om door te rijden?  Ik loop in mijn werk als monteur ook wel eens tegen dit soort zaken aan. Als monteur ga ik naar storingen toe bij klanten. Als een klant mij dan om advies vraagt zal ik niet zeggen: “ga maar gewoon door”. Als er een risico is op meer problemen leg ik het probleem bij de klant ( en laat die er ook voor tekenen!) Dan is het eigen risico.

Deze monteur had moeten adviseren om niet verder te rijden, maar dat is achteraf makkelijk praten. Ik hoop voor je dat de dealer wat kan doen….

• D

Bij welke kilometerstand is dit gebeurd Klaas?

Rij je LPG of benzine?

• Henk

Tja hoe dom kun je zijn?