Wie weet 12V achteruitrijsignaal voorin Dacia Logan MCV (vorig type)

  • John

    Na vele jaren in een 7 persoons Dacia Logan van het vorige type gereden te hebben, hebben we onlangs een jonger exemplaar met erg weinig km's, luxe uitvoering en zelfs nog fabrieksgarantie op de kop weten te tikken waardoor we nog vele jaren van deze praktische geweldige auto kunnen genieten.

    Bij mijn vorige MCV had ik achteruitrijsensoren ingebouwd, een erg handige optie. Dit keer wil ik ‘luxer’ gaan en heb een draadloos camera systeem met sensoren aangeschaft. Aan de achterkant is alles bij de hand om het aan te sluiten (12V achteruitrijsignaal/lamp) echter ik zou de monitor voorin ook graag enkel aan willen laten gaan als de achteruit ingeschakeld wordt.

    Wie kan mij vertellen waar ik voorin de auto eenvoudig een 12V achteruitrij signaal kan aansluiten/aftappen?

    Verdere reeds geplande of uitgevoerde upgrades/uitbreidingen:

    - Composets voor en achter (tweeter + speaker)

    - Subwoofer onder voorstoel

    - Extra 12V / 5V USB aansluitingen voorin en op allebei de zitrijen

    - Terugslagklep achterwisser

    - Zonnescreens op ramen zitrij en achter

    - Gordelverlengers voor ivm armsteun

    - Enkele stoel op derde zitrij ipv volledige bank ivm laadruimte ernaast

    - Achteruitrij camerasysteem incl sensoren

    Eventueel nog:

    - Interval achterwisser

    - Tuning motor (zuiniger / soepeler)

    - Extra lampen achter ipv zwarte plastic delen boven de bestaande lampen (wordt geleverd voor Lada Largus wat eigenlijk ook gewoon een MCV is) http://forum.ladalargus.net/showthread.php?t=2059

  • Richard

    Je zou eens kunnen kijken bij het zekeringkastje of de achteruitrijlamp apart gezekerd is.

    Mocht je nog belangstelling hebben voor een geluidsinstallatie  voor in de MCV dan heb ik er hier nog wel ééntje liggen (https://www.daciamodellen.nl/2012/luidsprekers-aanpassen-in-je-dacia-deel-3/) De installatie is door mij uit mijn MCV verwijderd vanwege aanschaf van een Lodgy. Set is helemaal compleet met 4 speakers, 4 tweeters, versterker, subwoofer, condensatoren, filters.. Voor een zacht prijsje kan hij overgaan van eigenaar (meer info en recente foto's: info@daciamodellen.nl)

    Interval op achterwisser heb ik nooit gemist; Tuning van de motor levert in de praktijk geen minderverbruik op, wel soepelheid. 

    Jammer dat de lampen die nu op de Largus leverbaar zijn destijds er destijds niet waren; dan had ik ze beslist geplaatst.

  • John

    Ah, natuurlijk, de zekeringenkast…. Dat ik daar zelf niet opgekomen ben… Maar, heb net effe opgezocht wat een achteruitrijlampo in het Frans is en volgens de ‘Notice dútilisation’ (auto komt uit Franstalig Belgie dus Frans instructieboekje) zit er inderdaad een aparte zekering voor. Van het weekend maar even verder kijken. Merci!!!

    Speakers etc had ik zel;f ook nog liggen dus die heb ik inmiddels ingebouwd.

    De Lada Largus heeft nog veel meer leuke opties die niet misstaan op een MCV, veel verkrijgbaar via een actieve largus club (doet aan de oude Dacia dagen denken ;-) ) Jammer dat deze niet in NL geleverd is, was voor mij zeker een goed alternatief geweest. Vind zelf de Cross uitvoering (http://carsnb.com/lada-largus-cross-2016-prices-equipment/) goed gelukt.

  • Richard

    Ja, jammer dat de Largus niet in NL leverbaar is. Hoe zou de dealer opkijken als je een 10 jaar oude MCV zou willen inruilen? :D