TCe90 turbomotoren op LPG af fabriek met klepsmeersysteem?

  • Dorita

    Nieuwe Dacia's met een TCe 3-cilnder turbo-motor kunnen af fabriek voor Bi-fuel geleverd worden. Dus ook geschikt voor rijden op LPG. MIjn vraag is of af fabriek dan meteen ook een klepsmeersysteem aangebracht wordt?  Of is zo een systeem “ouderwets” en niet meer nodig gezien de moderne motoren?..

  • vleutmans

    Ik verwacht dat er vanaf fabriek geen klepsmeersysteem meegeleverd wordt, aangezien moderne motoren harde klepzittingen hebben.

    Echter:  Als je van plan bent heeeeeel lang met je auto te doen, kan je altijd achteraf een flashlube system laten monteren. Dit is goed voor elke motor die op LPG loopt, aangezien de hitte van de kleppen beter afgevoerd wordt.

    Ik heb flashlube op een 1.4 MPI  oude Dacia achtklepper, met 3100000+ km op de teller op LPG.

    Gr.

    Michel

  • daciast

    Michel: meer dan 3 miljoen kilometer? Volgens mij heb je een nulletje teveel getypt ;-). Maar dan nog: een respectabel aantal km's. Ik zit pas op 195.000km met een 1.6 Mpi en Lpg en flashlube

  • vleutmans

    @Daciast:    inderdaad, ik zit maar op 310.000+ km.  Jouw auto is net een beetje ingereden zie ik  :-)

    Ik heb zojuist weer 5L flashlube besteld, goed voor 5000L LPG = goed voor 62.500 km  (ik haal gemiddeld 1L op 12.5km op LPG).

    Bij het kleppenstellen zijn er totaal geen issues, het bijstellen is steeds minimaal of nul.

    P.S. er is nog iemand (Emile dacht ik), die heeft 340.000+ km op de teller op LPG met een Dacia, dus we kunnen er nog even tegen.