Tikkende motor Logan

  • Simeon

    Hoi,

    Ik merkte van de week dat de motor van mijn Logan (2009 op LPG) een tikkende geluid maakt. 

    Het eerste waar ik aan moet denken zijn de kleppen.

    Filmpje bijgevoegd.

    Kan iemand mij wat tips geven hoe ik zelf erachter kan komen waar het vandaan komt en als het de kleppen zijn, in hoeverre ik daar zelf (zonder dure garagebezoek) wat aan zou kunnen doen?

    Ik ben technisch best handig, maar heb op mijn motor na, weinig autotechniek ervaring.

    Bedankt alvast!

  • Thei

    Het geluid lijkt op een riem die ergens tegenaan tikt,kan de multiriem of de distributieriem zijn,ik zeg lijkt,omdat ik het niet zeker durf te zeggen.

    Voor de gasinjectoren is het geluid te hard,deze kunnen ook een tikkend geluid maken,maar zou je een schroevendraaier op leggen en het handvat tegen je oor houden,dan kun je zeggen of het daar vandaan komt.

    Wat gebeurt er als je het toerental verhoogt? wordt het tikken dan meer?

  • Simeon

    Bedankt voor de reactie!

    Bij het verhogen van de toerental lijkt het tikken wat sneller te gaan. Bij goed gas geven hoor ik hem eigenlijk al helemala niet meer (maar dat is lastig te zeggen of het geluid van de motor overheerst of dat het getik weg is).

    Het multiriem heb ik bekeken en ik kan eigenlijk niet zien waar het tegen aan zou moeten lopen. D-riem uiteraard nog niet bekeken.

    Ik zal je ‘schroevendraaier’ suggestie vanavond proberen. Had ik niet bij de hand gister.

  • Simeon

    Thei

    Het geluid lijkt op een riem die ergens tegenaan tikt,kan de multiriem of de distributieriem zijn,ik zeg lijkt,omdat ik het niet zeker durf te zeggen.

    Voor de gasinjectoren is het geluid te hard,deze kunnen ook een tikkend geluid maken,maar zou je een schroevendraaier op leggen en het handvat tegen je oor houden,dan kun je zeggen of het daar vandaan komt.

    Wat gebeurt er als je het toerental verhoogt? wordt het tikken dan meer?

    Schroevendraaier er tegen aan gehouden. Getik komt van rood gecirkelde plek.

  • Thei

    Dat zijn je gasinjectoren,wel erg hard dat geluid,maar ja de uitzonderingen bevestigen de regel immers.

    Vanaf ca 150000km mag je verwachten deze te moeten vervangen,maar is geen regel uitzobderingen naar boven zijn er veel meer dan minder als die 150000km.

    Als je problemen hebt tijdens het rijden,vermogenverlies of een motormanegement lampje wat brandt zou ik er pas wat aan doen.

    Vervang ze dan alle 4,kosten totaal ca € 275

    Een aanrader qua kennis en prijs is www.verdampere.nl in Helvoirt(NB)

  • Simeon

    Thei

    Dat zijn je gasinjectoren,wel erg hard dat geluid,maar ja de uitzonderingen bevestigen de regel immers.

    Vanaf ca 150000km mag je verwachten deze te moeten vervangen,maar is geen regel uitzobderingen naar boven zijn er veel meer dan minder als die 150000km.

    Als je problemen hebt tijdens het rijden,vermogenverlies of een motormanegement lampje wat brandt zou ik er pas wat aan doen.

    Vervang ze dan alle 4,kosten totaal ca € 275

    Een aanrader qua kennis en prijs is www.verdampere.nl in Helvoirt(NB)

    check! Ik heb het geprobeerd met benzine (LPG uit) en het getik is weg. Op het moment dat LPG weer ingeschakkeld is, is getik weer terug. Dus daar lijkt het te zitten.

    Weet je waardoor dat getik zou komen trouwens?

    En is het vervangen van de gasinjectoren iets dat ik zelf zou kunnen? (extern aan de motoblok durf ik wat meer aan dan er binnen).

  • Thei

    Uit ervaring zal het niet lang meer gaan duren dat een of meerdere injectoren gaan lekken en dan loopt hij heel slecht als je op benzine start,want dan gaan er 2 brandstofsoorten naar binnen.

    Zou je zelf kunnen doen,maar er zijn verbeterde vervangende injectoren op de markt.

    Kennis heeft ze bij een Sandero laten vervangen en was ca €275 kwijt bij www.verdampere.nl ,dit was medio 2018.

    Ik zou het zelf niet doen,omdat Kees ook nog andere afstellingen controleerd en inregeld.