Dacia MCV lawaaierig

  • Frankmcvrood

    Ik heb een Dacia Logan MCV 1.6 16v 7 pers. Ik rijdt hier dagelijks 1,25 uur en v.v. mee. Na 45 min krijg ik een suizend geluid in mijn oor. Bij 100 km en meer geeft de motor/versnellingsbak? een hoog gierend geluid (hoger dan ik gewend ben in mijn Fiat Panda van 2007). Het doet zich vooral voor als ik alleen in de auto zit, met 4 tot 7 personen minder last. Vanaf 100 km zit ik (alleen) boven de 3800 t/min. Ik begrijp uit de berichten dat de MCV 7p een andere overbrengingsverhouding heeft, dat kun je ook wel merken v.a. 70 km in zijn 5de versnelling. Misschien scheelt het als ik de muziek harder zet, maar daar wacht ik even mee tot ik nieuwe luidsprekers heb gemonteerd. Verder een hele fijne multifunctionele auto. Het schijnt dat hij na gasinbouw stiller wordt. Dat gebeurd volgende week. Het resultaat zal ik hier melden.

  • cornelis

    Een suizend en gierend geluid klinkt niet erg veel belovend . Je klacht bij 100km een gierend geluid uit de versnellingsbak kan er op duiden dat er geen of te weinig olie in aanwezig is, ik weet niet hoeveel km je er nu mee hebt gereden maar ik zou de klacht bij de dealer neerleggen.

    Je kan zelf ook de olie in de bak controleren aan de zijkant van de bak zit een dop draai deze eraf en steek je vinger erin je moet dan olie voelen zo niet dan is het peil echt te laag.En kwa toerental vind ik 3800t bij 100km wel erg hoog als ik 120/130 rij zit ik pas op 3900t dus er zal best wel iets niet goed zitten.

  • cornelis

    Ik vergeet ook even te melden dat een 16v minder toeren moet maken als een 8v die bezit ik nm en deze maakt echt niet zoveel herrie.

  • Mark

    Ik rijd ook met een 1.6 16V, wel in 5 persoonsuitvoering.

    Bij 120 op de teller (is op de gps 110km/u) draaid de moter bij mij 3700 toeren.

    Tijdens het rijden is bij mij de versnellingsbak niet hoorbaar, wel schakeld hij hakerig als hij (de olie) koud is.

    Eensmaal hij op temperatuur is gaat hij als een speer door zijn versnellingen.

  • Lo-rider

    Hoi,

    De 16-kleppers draaien wat hoger in de toeren als de 8-kleppers.

    Behalve de 8-klepper in combinatie met 7-zits ,die heeft weer dezelfde overbrengverhoudingen als de 16-klepper.

    Als ik mij zo snel even kan herinneren.

    Elfred

  • harald

    goede morgen frank

    meer gewicht in de auto geen last meer?

    het zou natuurlijk ook een banden probleen kunnen zijn

    banden spanning cotroleren cq iets veranderren

    grt Harald

  • Lo-rider

    Hoi,

    Dat is zeker ook mogelijk , met de Debica's heb ik ook een soort van gierend geluid.Als de band wat warmer is wordt het wat minder.

    Nog een week of wat en dan gaan de “lichtmetalen” er weer onder,met daar om heen Conti's ecocontact3.Een betere band.

    Elfred

  • Frankmcvrood

    Ik heb er winterbanden, conti wintercontact, onder. Ik vind het bandengeluid minimaal. Daardoor hoor ik de motor misschien zo goed ? Zal de bandenspanning controleren.

  • Lo-rider

    Hoi,

    De opgave van de bandenspanning is zwaar overdreven. 2.4 voor en 2.6 achter is bedoeld als je helemaal vol zit.Ik rij nu rondom met 2.3 ,en dat is het zelfde als Renault bv. opgeeft voor een Scenic bij een "lege'auto.Het maakt m wat minder stuiterig.

    Elfred

  • HenkM

    Ik rij nu nog op Fulda Kristal Montero 2. Morgen komen er Michelin Energy Saver's op.

    Wat je omschrijft klinkt vreemd, onze 1.6 16V is tot 120 km/h eigenlijk lekker rustig. Boven de 140 km/h wordt het wat rumoeriger en boven de 165 km/h is er van rust eigenlijk geen sprake meer. Toch is het allemaal niet zo erg dat ik last van mijn oren krijg.(of het gas loslaat vanwege het geluid) en een “hoog gietrend” geluid heb ik nog nooit gehoord.

    Mischien dat een bezoekje aan de dealer helderheid brengt.