km teller

  • wim haveman

    hallo prikkers.

    sinds 21 januari rijd ik in een lease dacia 1.5 diesel station.

    bevalt uitstekend, eerlijk gezegd beter als verwacht.

    weet iemand hoeveel de kilometerteller afwijkt?

    aan de hand van een autonavigatiesysteem kom ik op 10%.

    kan iemand met een diesel dat beamen of anders commentaar geven?

    gr

    wim

  • HenkM

    Wim, met de standaard banden klopt die 9 à 10% afwijking. Bleder even omlaag en je vindt een thread met meer info:

    http://dacia.prikpagina.nl/read.php?f=2350&i=13689&t=13689

  • HenkM

    Oeps, bleder=blader en Ger was me al voor :-) .

  • cornelis

    Ja de mijne wijkt ook 10% af maar dat lig bij mij denk ik aan de banden maat. ik neem het maar voor lief.

  • hennie kool

    Beste mensen,

    Over een afwijking van 10% wordt door meerdere mensen nogal luchtig gedaan, maar bedenk wel dat je dan ook +/-10% eerder aan de 100.000 km grens zit.

    Je zal maar een flinke reparatie krijgen als je net over die grens zit.

    Ik hoor het de dealer al zeggen: jammer uw garantie is verlopen, die loop tot 100.000 km.

    Misschien een vraagje aan Dacia Nederland waard?

  • HenkM

    Als je meer dan 33333 km per jaar rijdt klopt dit, anders is 3 jaar de limiet. Koop je garantie bij tot 5 jaar wordt dit 20000 km per jaar.

    Hoe dan ook: een andere bandenmaat zou dan inderdaad extra garantie kunnen opleveren :-) .

  • cornelis

    Kijk dat bedoel ik nu op 15000km rij je wel even 1500 km minder dan de teller aangeeft.

    Ik begrijp dat wim nog op zijn standaard wielen staat en een afwijking heeft van 10km ik zelf sta op 17inch met 205/40 banden en heb ook een afwijking van 10 op de gps gps 120 km 110 raar .

    Dus mijn probleem of afwijking licht dus niet aan de bandenmaat want zo te lezen hebben de standaard wielen hier ook last van.

    185/65-15 afrolmeeting van 1890 mm

    205/40-17 afrolmeeting van 1820 mm

  • cornelis

    Maar nu wil ik ook graag van een expert weten is de km teller van de MCV electronische of is deze meganisch(kabel).

    Want als die electronische is dan kan hij misschien wel via de computer opnieuw ingesteld worden.

  • HenkM

    Ik rij nu op 196/65 R15 met een afrolmaat van 1940.

    Tellerafwijking (zie tabel in eerdere thread) komt nu op 5%.

  • cornelis

    Blijf het toch vreemd vinden dat wat je ook moteerd er een afwijking blijft ik vind dat dacia nederland hier aandacht aan moet besteden.

    Zeker voor je garantie periode.