Hallo Taeke,
No problem; ik deel graag ervaringen met andere enthousiastelingen. Als je meer wilt weten, vragen hebt ofzo, kun je me rustig mailen. Doe dat via Ger: hij zal het geen probleem vinden jouw mail aan mij door te sturen, en dan kunnen we het daarna verder zonder zijn tussenkomst af.
Op de keper beschouwd mist de MCV van 9995,- weinig wat een ‘stoei-auto’ -zoals ik het maar even zal noemen-, zoals jij die qua gebruik voor ogen hebt, feitelijk nodig heeft. Je kan van ‘n ’Basis' MCV natuurlijk 'n mini-Volvo V70XC willen maken (en ik geef ruiterlijk toe dat ik in mijn 7 maanden wachten die verleiding dan ook niet heb kunnen weerstaan) maar dan ben je met 11 mille inclusief zaken als afleveringskosten enzo natuurlijk niet klaar…
Goede keus: een proefrit-combi ‘Sedan zonder & MCV met’; zo deed ik het ook. Besluit je inderdaad voor de ‘Basis’ te gaan -en hij heeft werkelijk een onweerstaanbare ‘Renault 4GTL’-achtige charme!- dan zou ik je adviseren er wel de zijstrips op te laten zetten; dat kan voor onder de 200,- euro en dan worden ze niet ‘geklikt’ maar gekit, verschil zie je niet. De MCV ziet er echt NIET uit zonder, en bovendien heb je anders gegarandeerd binnen 24 uur een deuk van een ‘concurrerend’ portier te pakken.
Daarbij zou je kunnen kiezen voor rondom spatbordrandbeschermers en spatlappen (extra op elke MCV en samen incl. montage hoogstens net iets over diezelfde 200,- euro): die beschermers doen hetzelfde maar dan voor je spatborden en die spatlappen houden je MCV wat schoner; ik neem aan dat autowassen niet hoog op 't lijstje staat, bij de jongedames… Ook handig vanwege het ontbreken van de wisser achter; de achterruit slaat toch het meest dicht van opgeworpen straatvocht en -vuil.
Die radio zou ik skippen want voor de 300,- euro die dat kost, heb je bij een specialist (en een beetje dealer kan dat ook, hoewel ze niet altijd happig zijn…) zeker een hele leuke Sony radio/CD/MP3 inclusief 2 tweeweg-speakers, ingebouwd en wel.
Waarom dan toch voor ‘n ’Basis' gaan? Zwarte bumpers: minder parkeerschades; geen velg-grote wieldoppen die de dames zo lekker langs de stoeprand kunnen laten schaven; na jaren van misbruik geen haperende motortjes van electrisch bediende ruiten en centrale vergrendeling; geen stuurbekrachtigings- en aircopomp die stuk kunnen… En die onweerstaanbare charme, natuurlijk.
Totaal zou je dan tegen zo'n plaatje aankijken: 10 mille voor de auto, max. 400 euro ‘kosten rijklaar maken’ en max. 300 ‘afleverpakket’ (word je door de dealer bij ELKE Dacia ‘door de neus geboord’ maar onderhandel de inhoud van beide ‘diensten’ dan vervolgens dan ook absoluut TOT OP DE BODEM uit!!), 2 x 200 voor wat extra ‘protectie’ (maar dat haal je er qua lak- en steenslagschade ZO uit…) en 300 voor ‘audio’ = 11.400,-: Koopje!
Ik hoor van je. En vanaf komende zaterdag heb ik zelf ook rij-ervaring, als het goed is.
Groet,
Reginald