cyclone

  • cornelis

    Die cyclone fungeert dus eigenlijk als een soort turbo de aangezogen luch wordt onder een hogere druk de cilinder ingeperst maar brengt dit niet je computer in de waar want de benzine / lucht verhouding veranderd hier toch door.??????

  • Maloud

    Volgens de berekening van Cyclone is de besparing ongeveer 3%.

    Nemen we 100 liter benzine a 1,51 € en we besparen 3% dan kom ik uit op een bespaard bedrag van 3,45 !!! Afgezet tegen de inbouwkosten van ongeveer 125.00 euro dank ik dat het GEEN verstandige keuze is.

  • Taeke

    Nee, het is beslist geen turbo. Het ding zelf kun je bij Cycloe bekijken. Het laat de lucht gewoon wervelen, waardoor vanzelfsprekend de bezine in een beter gas/lucht verhouding gemengd wordt. Het laadt je cilinders dus gewoon met een beter mengsel dan dat je een rechte luchtstromm zou hebben. Het wervelen zal ook wel in de cilinder doorwerken, maar dat weet ik niet zeker.

    Feit is dat het prettig rijdt.

    Groeten, Taeke

  • cornelis

    ik heb ook niet gezegd dat het een turbo is maar een soort turbo want door de werveling van de schoepjes gaat de lucht inlaat sneller naar de cilinders alleen een turbo doet dit onder hoge druk en de cyclone door midel van het gas pendaal hoe meer gas je geeft des te meer en harder de schoepjes gaan draaien.

  • Taeke

    Hallo Cornelis,

    Er draait volstrekt niets in de cyclobe. Het is een stukje pijp waarin vinnen zitten. Die zitten vast. De lucht komt langs de vinnen en gaat wervelen. Over de vorm en grootte en zo zal we goed nagedacht zijn.

    Het is maar goed ook dat er niets draait, stel je voor dat er iets afbreekt. Volgens mij krijg je dan net zo'n effect als het losbreken van één van de vinnen in een straalmotor. Vernietigend..!

    Groeten, Taeke

  • Taeke

    Hallo Maloud,

    Lees maar eens evrder over resultaten. Er wordt gesteld dat er besparingen tot 20% haalbaar zijn. De meeste mensen constateren zo rond de 8%. Dat zijn gewoon alledaagse gebruikers, net als jij en ik.

    Opvallend is ook dat erverschillende grote instanties het ding zijn gaan gebruiken omdat de besparing op een wagenpark natuurlijk flink op kan lopen.

    En mocht je niet oevrtuigd zijn van de cyclone, dan is er een gegarandeerde 3 maanden “geld terug-geef-actie”. Kijk zelf maar op de site, waar het overduidelijk staat.

    Er staan daar ook meningen. óók negatieve (dat is dus erg open en eerlijk van Cyclone Nederland). Lees ze zelfs eens na.

    Het lijkt wel of ik aandelen heb.. Niet dus. Ik wilde gewoon de ervaringen van Dacia-rijders weten, maar kom dan toch wel wat ongenuanceerde reacties tegen. Ik hoop echt dat er iemand ervaring heeft. Zo niet, dan ben ik straks vast de eerste…

    Groeten, Taeke

  • Frans

    Beste Taeke

    denk je niet dat als dit het ei van Columbus zou zijn voor brandstofbesparing iedere autofabrikant dit standaard zou monteren? Daar hoef je geen Einstein voor te heten.

    Ik hou het vooralsnog bij de mening van de ANWB: weggegooid geld.

  • bissyboy

    als je logisch nadenkt hoe kun je nu betere prestaties hebben door er een opstakel voor te plaatsen ?

    dan kun je evengoed een oude stofzuiger (een nieuwe kan ook) er voor monteren en een luchthapper op de motorkap plaatsen wat mij betreft , als je vlug genoeg rijd zal die ook wel draaien .

    dat is wat ik er van denkt , recht door is de kortste weg en wat ze ook beweren alles wat je er tussen plaatst zelfs een luchtfilter verminderd de toevoer naar de cilinders , maar die kun je best laten zitten wil je nog een tijdje rijden met je wagen.

    groet Jaak

  • Martin

    De lucht en brandstof worden toch pas in de cylinder gemengd?

    Door een vast schoepenrad tussen luchtfilter en inlaatspruitstuk te plaatsen zal de lucht inderdaad rond gaan draaien. Maar doet deze dat ook nog na de vertakking naar de verschillende cylinders?

    Als de lucht inderdaad draaiend in de cylinder komt, zal deze sneller mengen met de geinjecteerde, vernevelde brandstof en daardoor beter mengen. De verbranding van dat mengsel zal dan dus vollediger zijn. Resultaat meer vermogen.

  • Maloud

    Hulde, eindelijk een paar mensen die het snappen.

    Een paar voorbeelden: Eén van de sporten die niet op een miljoen meer of minder kijken is de F1. Ik heb nog NOOIT gehoord dat dit werd toegepast !!!

    Een andere liefde van mij is de Kreidler Florett (www.kreidlerpagina.nl) voor de jongeren onder ons, de Kreidler 50 cc reed in 1972 ruim 210 kh/m !!! Ik heb nog regelmatig contact met enkele van de helden van toen, zoals Jan de Vries (tweevoudig wereldkampioen 1971 en 1973) Aalt Toersen, Luc Foekema deze keken ook niet op een paar gulden. De toenmalige importeur, VanVeen onder leiding van Henk van Veen was in de jaren '70 (van de vorige eeuw!) al aan het expirimenteren met flow-management en als de cyclone echt zou werken zouden zij dit zeker hebben toegepast.

    Het behaalde resultaat zal mijnsinziens hoofdzakelijk uit psychologisch oogpunt gedurende de eerste 1000 - 3000 kilometer behaalt worden, aangezien de berijder weet “ik rij met een brandstofbesparend apparaatje” en daardoor iets rustiger rijden.