Hoi allen,
puur uit nieuwsgierigheid :
De MCV die ik gekocht heb, in België, is de 1.5dCi van 85pk.
Waarom is, volgens de officiële Nederlandse Dacia-site, in Nederland enkel de 70pk verkrijgbaar?
Erwin
Erwin,
In Nederland wordt er naast BTW ter hoogte van 19% nog een extra belasting/heffing geheven op auto's. Daardoor zijn alle auto's in Nederland een stuk duurder dan in de ons omringende landen. De overheid heeft in zijn wijsheid gemeend dat die heffing voor diesel auto's nog hoger moet zijn dan voor benzine auto's. Het verschil is ongeveer 2000 euro. Een diesel auto is dus nog 2000 euro extra duurder dan een benzine auto met dezelfde netto basis prijs. Verder moet voor een diesel auto een veel hogere belasting voor het bezit ervan (houderschapsbelasting) worden betaald. Hierdoor zijn de goedkopere diesel auto's voor de Nederlandse consument niet vaak interessant. De 85 pk uitvoering zou gewoon te duur worden, het voordeel van de diesel motor wordt pas na astronomische jaarkilmeterages terug verdiend.
Omdat we een betuttelende overheid hebben die banden heeft met de milieumaffia (lollig bedoeld) vonden ze het noodzakelijk om de roetuitstotende diesels heel zwaar te belasten met aanschaf en wegenbelasting is ook veel hoger met diesels.
De 70 pk versie is sinds 1-4-2008 2200 euro duurder geworden dankzij de roettax.
De 85 pk versie wordt dan ECHT idioot duur geprijsd en dan kan je beter aan een 110 pk benzine versie op LPG-G3 installatie denken scheelt ook bakken euro s aan wegenbelsating in NL …(benzine is goedkoopste dan lpg dan diesel)
Aangezien wij minimaal 300.000km willen rijden is diesel de betrouwbaarste optie.
Daarom hebben een 70pk mcv genomen en heeft alweer bijna 25000km op zitten zondert maar een probleempje! :-)
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?