waarom

  • erwin

    Hoi allen,

    puur uit nieuwsgierigheid :

    De MCV die ik gekocht heb, in België, is de 1.5dCi van 85pk.

    Waarom is, volgens de officiële Nederlandse Dacia-site, in Nederland enkel de 70pk verkrijgbaar?

    Erwin

  • Tuur

    Erwin,

    In Nederland wordt er naast BTW ter hoogte van 19% nog een extra belasting/heffing geheven op auto's. Daardoor zijn alle auto's in Nederland een stuk duurder dan in de ons omringende landen. De overheid heeft in zijn wijsheid gemeend dat die heffing voor diesel auto's nog hoger moet zijn dan voor benzine auto's. Het verschil is ongeveer 2000 euro. Een diesel auto is dus nog 2000 euro extra duurder dan een benzine auto met dezelfde netto basis prijs. Verder moet voor een diesel auto een veel hogere belasting voor het bezit ervan (houderschapsbelasting) worden betaald. Hierdoor zijn de goedkopere diesel auto's voor de Nederlandse consument niet vaak interessant. De 85 pk uitvoering zou gewoon te duur worden, het voordeel van de diesel motor wordt pas na astronomische jaarkilmeterages terug verdiend.

  • janolifant

    Omdat we een betuttelende overheid hebben die banden heeft met de milieumaffia (lollig bedoeld) vonden ze het noodzakelijk om de roetuitstotende diesels heel zwaar te belasten met aanschaf en wegenbelasting is ook veel hoger met diesels.

    De 70 pk versie is sinds 1-4-2008 2200 euro duurder geworden dankzij de roettax.

    De 85 pk versie wordt dan ECHT idioot duur geprijsd en dan kan je beter aan een 110 pk benzine versie op LPG-G3 installatie denken scheelt ook bakken euro s aan wegenbelsating in NL …(benzine is goedkoopste dan lpg dan diesel)

    Aangezien wij minimaal 300.000km willen rijden is diesel de betrouwbaarste optie.

    Daarom hebben een 70pk mcv genomen en heeft alweer bijna 25000km op zitten zondert maar een probleempje! :-)

  • erwin

    OK dan weten we dat ook weer

    ter informaite : dit zijn de BE prijzen voor de diezelversie zonder opties

    Ambiance ; 70pk 11.800 - 80pk 12.400

    Laureate : 70pk 12.450 - 80pk 13.050

    Loont een aankoop in BE en dan invoer naar NL zich niet bij zo een prijsverschil?

  • janolifant

    Hoe je het ook ook wendt of keert

    De nederlandse vadertje staat pakt je altijd terug………..

    Ik ga het niet uitleggen maar het komt er op neer dat je bij invoeren in NL alle belastigen en invoerrechten etc etc alsnog moet betalen.

    .

    Het loont dus niet ………………………

  • Tuur

    De belastingen moeten worden betaald voordat de auto op Nederlands kenteken wordt gezet. Of ie nu van de Nederlandse dealer komt of uit België, dat maakt niet uit. Helaas…

  • Aletta

    de enige optie is dan hier dus nog om je diesel te laten chip tunen, waardoor hij meer vermogen krijgt