galopperen van de motor...

  • Taeke

    Ik heb wat vreemds te melden. Ik pakte de auto , reed achteruit een insteekhaventje uit en stopte 5 meter verderop voor mijn huis om iemand door m'n open raampje iets te zeggen. Ineens ging mijn motor uit zichzelf van “vrOEM, vrOEM, vrOEM, vrOEM”. Hij wisselde uit zichzelf tussen 1000 en 2000 toeren. Een medewerker van Bochane Ede, die heel vriendelijk zachte ruitenwissers op de auto plaatste kende het verschijnsel. Hij noemde het galopperen, maar had het van de Dacia nog nooit gehoord. Ik moet als het weer gebeurt snel kijken of het opgeslagen wordt in de computer (een lampje op mijn dashboard licht dan op. Zij kunnen dan die computer uitlezen en dan is er misschien duidelijkheid. Hij heeft het overigens niet meer gedaan. Ik heb ook een theorie… De airco stond nog aan (gister evrgeten uit te doen na de rit terug uit Limburg) en ik heb dus eigenlijk de ijskoude motor belast met een aircopomp en die vergt best veel van het vermogen. Misschien dat de computer dit dacht op te lossen door de toeren te verhogen en vervolgens te constateren dat dat te veel toeren zijn voor stationair en het vervolgens weer te verlagen? En dat dan héél kort op elkaar. Mooie theorie, vind ik zelf wel… Ik zal hem eens op het forum zetten, dacht ik. Wie weet “Ger” raad…

    Groeten, Taeke

  • ad

    lijkt mij niet de oplossing, taeke

    ik heb mijn oude auto ook wel eens gestart met de airco aan.

    het enige verschil is inderdaad het toerental maar dan draait de

    motor op 1200 t/pm in plaats van 900 t/pm maar wel constant.

    groet ad

  • HenkM

    Airco lijkt me ook niet het probleem. De 1.6 16V in de MCV (en de “oude” Laguna) lopen t.g.v. de airco inderdaad iets hoger in toeren stationair. Van pendelen van het toerental heb ik nooit iets gemerkt.

  • Reginald P.

    Hallo Taeke,

    Hetzelfde heb ik beide kanten op (dus of bijzonder weinig toeren, of juist ogenschijnlijk veel) meegemaakt met dezelfde motor in een Kangoo-I; de 95pk-versie.

    Mij is verteld dat deze moderne 16-kleps motor zo ‘geknepen’ wordt afgeregeld, dat ‘ie wel ’ns allerlei spastische toeren meent uit te moeten gaan halen, om koud en stationair de recentste Europese milieu-emissie-eisen te kunnen halen. Ook de theoretische verbruikscijfers zouden hier een rol bij kunnen spelen (alles voor lage ECE-cijfers om mee te kunnen ‘schermen’ in de folders…).

    Meestal dus niks om je zorgen over te hoeven maken; een vuiltje ‘zus’ of een beetje kou ‘zo’, wat extra belasting door een airco die aan is, en dat soort gedrag kan zich eens in de zoveel tijd zomaar voor doen.

    Wat vaak al helpt bij dit soort ‘overijverig’ en (verkeersveiligheid)afleidend gedrag van een motor, is het systeem even te ‘overriden’, door een onorthodoxe dosis plotseling gas te geven, en de toeren (in dit geval) even -kort maar hevig- over de 3000 toeren ‘heen te jagen’. Je ‘leidt’ het motormanagement zo ‘af’ van de verslikking en als je dan weer gas los laat is het meestens alweer vergeven en vergeten.

    Ik hoop dat dit je een beetje gerust stelt!

    Reginald

  • kees

    Wat je ook even kan doen is de accupool even losmaken en dan na ongeveer 2 minuten weer monteren je reset dan als het ware de computer weer.

    Zie het als je eigen pc (systeemherstel).

  • Taeke

    Hallo allen,

    Wat een hoop goede tips en zo. Het is maar één keer gebeurd en ik heb het daarna verder niet meegemaakt. De man van Bochane Ede gaf me heel rustig het advies om langs te komen mocht het nog een keer voorkomen. Ik heb, net als een paar mensen die reageerden, het rustige gevoel over me dat het inderdaad “ een foutje in de regie” was.

    Ik ben na een weekje steeds blijer met m'n MCVeetje. Vandaag even die gordelspannertjes achterin geknutseld (ik denk dat ik het goed gedaan heb, maar je moet wel oppassen dat je het lopen van de riem niet in de weg zit).

    Ook zo'n zwaar rond bakkie voor m'n Tomtommetje (nu in de aanbieding bij Halfords; € 14,95). Prima ding. Géén kringen op je voorruit die het bezit van zo'n Tomtom verraden (schijnt dat ze hem vanwege dat ‘signaal’ zelf al open breken..).

    Bedankt allemaal voor de ristgevende woorden. Ik ga er maar van uit dat het ééns en nooit weer was…

    Groeten, Taeke