Eerste controle beurt

• kees

Heb vandaag de eerste controle beurt gehad ( 13000 km ) en ben hier zeer tevreden over .

Ik heb er gewoon op kunnen wachten het enigste wat er moest gebeuren was 0,25l motorolie.

Totale kosten controle beurt 32,95 euro een koopje.

Op naar de 30.000km .

• Lume

Da's niet verkeerd! Maar slechts 0,25l olie? Geen verversing?

• Peter

Ik heb ook deze week mijn eerste smeerbeurt gehad , op 10000 km.Ik heb een MCV 1.5 dCi .

Kostprijs in Belgie bij een Renault-dealer 81,25 Euro.

45 Euro voor 4,5l olie.

17 Euro voor het werk.

3,20 voor de sproeivloeistof , die ik bovendien vorige week zelf had bijgevuld .

Bij dit alles wordt 21 procent BTW gerekend.

• Jan

Lume schreef:

> Da's niet verkeerd! Maar slechts 0,25l olie? Geen verversing?

Gezien de 13000 / 30000 km waarover de OP het heeft schat ik dat het gaat om een benzine motor en die heeft bij 15000 een controle nodig (evt. vloeistoffen bijvullen, niet vervangen) en pas bij 30000 km olie verversen incl. oliefilter.

Met onze sedan 1.6.16V hoefde er na 15000 km niets bijgevuld te worden en was het oliepeil bij 30000 km nog niet te laag.

mvg, Jan

• Han

Lume schreef:

> Da's niet verkeerd! Maar slechts 0,25l olie? Geen verversing?

Is het niet meer nodig om de olie van de eerste 1000km te verversen i.v.m. slijtdeeltjes veroorzaakt door het inrijden?

m.v.g. Han

• Jan

Han schreef:

> Is het niet meer nodig om de olie van de eerste 1000km te

> verversen i.v.m. slijtdeeltjes veroorzaakt door het inrijden?

Staat niet in het onderhoudsboekje. Dus niet nodig.

Zoveel slijt er tegenwoordig ook niet meer bij het inrijden. De olie bleef bij ons in elk geval heel erg lang opvallend doorzichtig. Wat het peilen knap lastig maakt :-)

mvg, jan

• HenkM

1.6 16V (zelfde K4M blok) verbruikte na 175000 km en 9 jaar minder als 1 liter tussen de beurten (interval 20000 km) :-)

• kees

Dacht ik ook maar is niet nodig de auto is voorzien van longlife olie

• remcojan

Ik denk dat er de laatste 10 jaar nog maar weinig auto's zijn geleverd waar dat nog bij nodig was. 20.000 of 30.000 km voordat olie ververst moet worden is standaard tegenwoordig. Bij VW (en aanverwante merken) is het zelfs nog langer, afhankelijk van je rijgedrag (ik weet niet of andere merken ook een variabele service interval bieden, maar dat zal haast wel).

• Eeckhout Karel

Hallo, heb ne leuke DACIA gekocht, vandaag wil ik de olie verversen en das minder leuk.De olie dop aan het karter zit weg achter een ijzeren beschermingsplaat en de dop is geen klassieke zeskant inbouw maar een vierkant inbouwsleutel…..heeft iemand ervaring met deze?? Groetjes