Wie weet welke ISO adapter ik moet kopen om een radio in de dacia aan te sluiten?
Ik heb ook een andere radio met mp3 en usb aansluiting er in gezet, had alleen een verloopstekkertje voor de antenneplug nodig. Is bij elke automaterialen zaak vekrijgbaar voor ongeveer € 5,=. Voor de rest kon ik alles zo inpluggen; past en werkt perfect! En ook de kwaliteit van de originele speakers valt mij niks tegen….
Ik heb de standaard Blaupunkt radio verwisseld voor een Sony incl wisselaar (had ik nog). De Dacia kent een standaard ISO aansluiting bestaande uit een 4 luidspekersaansluiting en een voedingsgedeelte.
Met name het voedingsgedeelte wil nog wel eens per merk wisselen. Dus je radio zomaar aansluiten is niet handig. Meten is weten. Zo heeft bv Opel een wisseling van de permanente stroomdraad (GEEL) met de schakeldraad (ROOD).
Dus lukraak de stekker erin werkt de radio echter na het uitschakelen is het geheugen gewist en kun je je zenders opnieuw instellen.
De nieuwe Renault Twingo heeft bv ook zo'n Iso aansluiting maar daar heeft men de massadraad (ZWART) gewisseld met de permanente stroomdraad (GEEL) en dat is FUNEST als je ervan uitgaat dat elke ISO gestandariseerd is. Dat doe je dus maar 1 keer en de zekeringen vliegen om je heen en mogelijk is je radio overleden.
Dus kijk even of het voedingsgedelte overeenkomt met de beschijving van je radio. Vaak moet je een verloopstekker aanschaffen van bv het radiomerk (Sony, Jvc) naar Iso (zwart & bruine stekker).
Een Philips heeft wel standaard een Iso aansluiting (je kan de Daci stekkers meteen in de radio drukken. Mocht je gebruik maken van een verloopstekker dan kunt je de bedrading makkelijk verwisselen/aanpassen. Het voordeel is dan dat je geen bedrading van de auto zelf hoeft aan te passen.
voedingstekker:
A1 = niet nodig (snelheidsmeter SDVC.
A2 = niet nodig.
A3 = mute aansluiting telefoon
A4 = + 12 volt “permanente spanning”kleur GEEL.
A5 = geschakelde voeding voor versteker/antenne (BLAUW)
A6 = licht dimmer (aanschakelen licht, dimt het display).
A7 = + 12 volt “geschakeld” via kontaktschakelaar.
A8 = - massa (Zwart).
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?