Statische schok

• Blue ottoman

Hallo Daciarijders

Heeft iemand van jullie ook last van statisch elektriciteit bij het uitstappen?

het valt me op dat de Dacia er heel erg veel last van heeft .Bij mijnvorige auto Ford Mondeo geen last alleen bij heel droog vriezent weer. En bij mijn bedrijfsauto Opel Vivaro ook geen last .Zo zon rubber strip helpen onder de auto????

heeft iemand die toevallig gemonteert?

• ad

nee, ik heb er geen last van.

ook bij mijn andere auto`s nooit last van gehad.

ik heb wel ooit eens gelezen dat als je hier last van hebt

voor het tanken (bij het uitstappen) een metalen rand

van de auto vast te houden.dit om eventiele vonkje`s te vermijden.

mischien weet iemand van dit forum er meer van.

groet ad

• elfred

Hoi,

Ik wel hoor ,het knettert wat af. Maar , het hangt af van je schoenzolen. Met de éne schoen heb ik het wel en met de andere niet.

groet , Elfred

• Remco Jan

Misschien een gek zijsprongetje, maar heb je misschien andere schoenen gekocht, die een ander isolatie t.o.v. de aarde hebben?

Ik heb er zelf geen last van, ook nooit gehad bij andere auto's.

• Piet Pruttel

Nou inderdaad wij knetteren ook wat af. Voor de Logan hadden we een Hyundai Atos en ook met andere auto's waren wij steeds de klos. Misschien zitten we wel vol energie, soms trekken we vonken van bijna een centimeter. Meestal druk ik de deur dicht met mijn arm maar dan knettert het gewoon door jas, trui en overhemd heen.

Misschien kunnen we leveren aan het electriciteitsnet.

Piet

.

• bissyboy

het ontladen van de statische electic heeft meestal te maken met de bekleding van de zetels of met het soort kledij die je draagt , vb. een trui van sentetische garens leveren het meeste statische electic op maar zal van persoon tot persoon verschillen .

in veel gevallen kun je een anti-statisch rubber strip onder de wagen monteren , die bevestig je het best aan het deel van de carrosserie en niet aan de achteras.

kijk ook even of er een gelijderstook in de vorm van draadjes in de rubber verwerkt zit anders werkt het niet .

ik heb er nog geen last van ondervonden , ik heb wel zetelovertrekken geplaatst zoals in al mijn vorige wagens , maar of dat dit de reden is weet ik niet .

nog vele ontladingen tijdens de zoektocht

• kees

Die statische schok hebben wij ook dat komt door je kleding die over de stoel wrijft.

Zo creeer je de statische lading en deze wordt ontladen zodra je de deur dicht doet of inraking komt met metaal het ligt niet aan de auto maar aan wat je draagt.

• RebelMCV

Het viel mijn vrouw en ik ook al op,

die statische verknettering.

We hebben het ook al gehad over zo 'n rubberen ontladingsstrip.

De liefde voor onze Dacia is blijkbaar groot,de vonken slaan letterlijk over…

• René

Ik heb er ook altijd in alle auto's last van. Wat voor mij altijd goed werkt is om vóór het uitstappen (dus voordat je ook maar één voet op de grond zet) de raamstijl van het portier stevig vast te houden, dus met zoveel mogelijk aanrakingsoppervlak tussen het metaal en je hand.

Er zal nu ook een ontlading plaats vinden, maar omdat deze nu verdeelt wordt over je hele hand voel je die niet.

Wat je vooral niet moet doen is heel voorzichtig met bv één vinger het portier dicht drukken want dan slaat er echt een vonk van je vinger naar de auto. En die voel je wél!

Het is even oefenen, maar het werkt echt. Het is voor mij al routine om dit altijd op deze manier te doen.

• Tine

Ik heb het in de Dacia nog niet gemerkt want zolang hebben we hem nog niet. Maar ik heb op mijn werk met stalen kasten en mijn stalen bureau ook altijd last van knetteren, Dus nu doe ik standaard eerst een tik teken de kast of de lade geven voor ik hem open doe. Het knettert dan soms ook nog wel, maar op de een of andere manier ben ik door die tik beter voorbereid op de vonk.