Ik koop binnen kort een Logan MCV 1.4. Nu wil ik een stel extra velgen om daar winterbanden omheen te leggen. Kan ik ook andere velgen gebruiken als de MCV velgen ?
Hoi John,
Velgen met een andere steek dan 100, en meer dan 4-gaats zullen sowieso niet passen, maar dat merk je natuurlijk gauw genoeg.
Wat je niet zomaar merkt, is een afwijkende ET-waarde. Deze is bij de Logan standaard 50 (velg 15 x 6 inch). Kortgezegd bepaalt deze maat, hoever het oppervlak van de velg dat tegen de wielnaaf ‘gebout’ wordt, ‘uit’ het hart van de velg ‘staat’, hetzij naar binnen (wat een kleinere spoorbreedte tot gevolg heeft), hetzij naar buiten (grotere spoorbreedte). Je moet hier niet teveel risico's mee nemen, omdat te grote verandering van spoorbreedte ernstige gevolgen kan hebben voor het weggedrag, zeker in noodsituaties. Zelf gebruik ik bijvoorbeeld 16 x 6,5 inch velgen voor mijn zomerwielen (origineel Renault, staal), met een ET van 49 (2 millimeter kleinere spoorbreedte). Dit valt binnen de voor de Logan acceptabele marge. M'n standaard velgen bewaar ik voor de winterbanden.
Laat je overigens niet in de war brengen door Renault-dealers die aankomen met een ET-waarde van 35 voor de Logan. Ik weet niet waar ze dat vandaan halen maar het is een fout in hun systeem.
Bedenk je overigens dat een keus voor andere velgen ook consequenties kan hebben voor de banden(maat) die je er omheen legt… Daar valt nog een hoop over te zeggen maar gezien je vraag daar hier niet over ging…
Succes tot zover!
Groet,
Reginald
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?