12 volt aansluiting

• PEB (Peter)

Eindelijk afgelopen weekend het gaatje geboord voord de 12 volt aansluiting (met speedboor 26 mm, verder netjes opgeschuurd tot 27 mm, ging perfeckt) en de aansluiting ziet er perfect uit.

Nu nog de bedrading, deze had de garage al doorgetrokken vanaf de accu.

Echter nu merk ik dat het een enkele (redelijk dikke) draad betreft. Voor zover ik me nog kan herinneren moet je ook aarde maken, betekent dit dat ik gewoon ergens een draadje met een parker aan de auto (op het metaal- blank?) moet bevestigen?/ Maakt het nog uit waar ik het schoentje van de draad vanuit de accu op de aansteker plaats, er zitten nl twee “schoentjes” op.

Wie kan mij helpen?

• Lume

Als je met een even dikke of dikkere draad een massa aansluiting maakt is er geen probleem.

Waar je de draad vanuit de accu op aansluit is wel degelijk van belang. De accu draad (de +) moet op de centrale pen van de aansluitdoos. De massa draad (-) op de metalen huls.

Succes!

• PEB (Peter)

Hoi Lume,

Dank voor je reaktie, maar die massa aansluiting, moet ik dan ergens op het plaatwerk kaal schuren en dan een schoentje erop schroeven?

Ik heb de 12 volt stekker achter in de kofferruimte, vlakbij het opbergvak aan de zijkant).

• Lume

Hallo Peter,

Kun je niet ergens op het plaatwerk een schroef vinden? Bij de achterlichten of bij de stoelbevestiging.

Ergens wat kaal schuren en een parker erdoor zou niet mijn eerste optie zijn (kans op corrosie).

Groet